اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

بررسی بازگشایی گذرگاه «عرعر» در نشست شورای جدید هماهنگی عراقی-سعودی

با تشکیل مجدد شورای هماهنگی عراقی-سعودی به دستور نخست‌وزیر عراق، این شورا در نشست روز گذشته خود به بررسی مقدمات لازم برای بازگشایی گذرگاه «عرعر» با عربستان و اجرای وعده ریاض برای احداث شهر ورزشی در این کشور پرداخت.

بررسی بازگشایی گذرگاه «عرعر» در نشست  شورای جدید هماهنگی عراقی-سعودی

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «مصطفی الکاظمی» نخست‌وزیر عراق (دوشنبه - دیروز) دستور تشکیل مجدد شورای هماهنگی عراقی - سعودی برای بررسی پرونده‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان دو کشور به ریاست « علی عبدالامیر علاوی» وزیر دارایی را صادر و اعلام کرد  که وزارت‌خانه‌های برنامه‌ریزی، نفت، حمل و نقل، کشاورزی، فرهنگ، صنایع و معادن، جوانان و ورزش، آموزش عالی و پژوهش علمی در آن عضو هستند.

علاوه بر این وزارتخانه‌ها، مدیرکل بانک مرکزی، رئیس هیأت سرمایه‌گذاری ملی، دبیرکل وزارت دفاع، سفیر عراق در ریاض و ...نیز در این شورا که وظیفه آن بررسی کلیه پرونده‌های سیاسی، امنیتی و اقتصادی میان دو کشور است، عضویت دارند.

شورای هماهنگی عراقی - سعودی پیشتر نیز وجود داشت و جلساتی نیز برگزار کرده بود، اما با تشکیل دولت جدید عراق، نخست‌وزیر بر اساس شرایط موجود آن را مجدد سازماندهی و اعضای جدید آن را معرفی کرد.

به نوشته «روسیا الیوم»، عبدالامیر علاوی وزیر دارایی عراق و رئیس این شورا، در دهمین نشست این شورا بر ضرورت همکاری دو جانبه میان دو کشور و بازکردن کلیه درهای سرمایه‌گذاری و فعال‌سازی توافق‌نامه‌های امضا شده دوجانبه در بخش‌های نفت، انرژی، صنایع، کشاورزی و مبادلات تجاری تاکید کرد.

«حمید الغزی» هماهنگ‌کننده امور ملی این شورا نیز درباره اولویت‌ها پیشنهادی برای فعالیت این شورا پس از تشکیل مجدد آن به دست نخست‌وزیر جدید عراق، توضیح داد و گفت: باید وزارت‌خانه مسئول، فعالیت کمیته‌های تشکیل شده فرعی را پیگیری کنند تا توافق‌نامه‌های امضا شده اجرا شود.

وی با اشاره تمایل و جدیت طرف سعودی بر فعالسازی این توافق نامه که تاکنون گامهای بزرگی برای اجرای آن برداشته شده، درباره احداث شهر ورزشی پیشنهادی طرف سعودی در عراق از وزارت‌خانه‌های جوانان و ورزش، برنامه‌ریزی و آموزش عالی و پژوهش علمی خواست تا توصیه‌های کمیته فنی تشکیل شده در این‌باره را عملی کنند تا مکان مناسبی برای احداث این شهر انتخاب شود و به طرف سعودی ابلاغ شود تا به طور مستقیم احداث آن آغاز شود.

در این نشست همچنین مکانیسم‌های بازگشایی گذرگاه مرزی عرعر که از طرف سعودی کاملا آماده است، بررسی شد تا به طور مستقیم مبادلات تجاری میان دو کشور آغاز شود.

دو سال پیش، عربستان سعودی از طریق امضای تفاهم نامه با عراق، مکلف به انجام تغییرات لازم و ایجاد امکانات لازم در مرز به ارزش ۵۰ میلیون دلار شد تا شرایط گذرگاه عرعر برای انجام تبادلات تجاری فراهم باشد.

دیروز (دوشنبه)، یک منبع آگاه در گفت‌وگو با «بغداد الیوم» اعلام کرد که در آستانه سفر الکاظمی به عربستان سعودی، ریاض برای گشودن گذرگاه مرزی عرعر با عراق و آغاز  تبادلات تجاری میان عراق و عربستان ابراز آمادگی کرده است و از ماه اکتبر این گذرگاه باز خواهد شد. 

گذرگاه عرعر نقطه عبور از خط مرزی ۸۱۲ کیلومتری بین عراق و عربستان سعودی است  که از زمان حمله رژیم صدام به کویت در سال ۱۹۹۱ میلادی تاکنون بسته مانده و تنها طی چند سال اخیر شاهد تردد حجاج و برخی هیأت‌های دیپلماتیک عراق و عربستان بود.

عراق پس از غلبه بر داعش در راستای سیاست بهبود روابط با کشورهای همسایه در چارچوب منافع مشترک، در سال ۲۰۱۷، شورای هماهنگی عربستان و عراق را تشکیل داد و این شورا بر روی مجموعه‌ای از توافق‌های دوجانبه برای تقویت اقتصاد توافق کرد که یکی از مهمترین آنها بازگشایی و آماده‌سازی گذرگاه مرزی عرعر بود.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول