اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

ارومیه مهد سرو قامتان افتخارآفرین/قلب والیبال کشور در دیار باکری‌ها می تپد

والیبال ورزشی است که با نام ارومیه گره خورده، و در دهه های گذشته از این دیار ستاره‌های فراوانی تقدیم ورزش ایران شده است.نام‌هایی مانند سعید معروف، عبادی پور، شریفی از جمله این ستاره‌ها هستند.

ارومیه مهد سرو قامتان افتخارآفرین/قلب والیبال کشور در دیار باکری‌ها می تپد

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، اگر در ورزش ایران، مازندرانی ها با کشتی شناخته می شوند، خوزستانی ها و به طور خاص آبادانی ها با فوتبال شان زبانزد هستند، اردبیلی ها با وزنه برداری و اگر گلستانی ها با اسب سواری، همگان اورمیه ای ها را نیز با والیبال می شناسند.

از قدیم، همه جا پر شد از گرد و خاکی که از زمین های والیبال به پا می شد.

از آن پس دو میله به همراه یک توپ و یک تور چه آنکه روی زمین خاکی باشد یا آسفالتی، موزاییکی باشد یا پارکتی، تبدیل به ورزش اول کوچک و بزرگ، پیر و جوان و دختر و پسر این دیار شد.

عطش سیری ناپذیر ارومیه ای ها به والیبال، این رشته را به حدی از محبوبیت برای شان تبدیل کرد که آن را به ورزش پرطرفداری چون فوتبال ترجیح می دهند و امروز کوچه و پس کوچه های این شهر بجای زمین های فوتبال پراست از تورهای پاره شده ی والیبال و زمین هایی که با گچ خط کشی شده گواهی بر این مسئله است.

رسوخ تدریجی والیبال در دل ارومیه ای‌ها کم کم این رشته را وارد فرهنگ مردم این شهر کرد و اگر امروز صحبت از والیبال اورمیه می شود در واقع سخن از بخشی از فرهنگ مردمان آن است.

 والیبال ارومیه چه در عرصه باشگاهی و چه در عرصه ستاره سازی تغییرات زیادی به خود دیده است اما آنچه که در ارومیه باقی مانده است، فرهنگ غیرقابل زدودنی والیبال است، والیبالی که مهمترین مشخصه آن شور و شوق و عشق وصف ناپذیر هواداران آن به این رشته ورزشی است.

از دهه ۴۰ که به مرور ارومیه وارد تیمداری در والیبال کشور شد تیم های مختلف با نام هایی متفاوت سنگینی نمایندگی این شهر در والیبال را به دوش کشیده اند. از پاس تا مقاومت، از سمن سو تا آذر پیام، از پگاه تا فولاد و نهایتا شهرداری، تعدادی از نام هایی بوده اند که نماینده‌گان ورزش این شهر تاکنون به خود دیده است.

زمین های والیبال باخچا باشی، آپادانا، شاهرخ آباد، آغداش , ماهاباد دروازاسی و دیزج سیاوش نمونه ای از میادین والیبال این شهر می باشد.

 

روستاهای ارومیه نیز از این امر مستثنی نیست، شکوه و عظمت والیبال اورمیه را براحتی می توان در زمین های خاکی روستاها دید. روستاهایی که در صورت استعدادیابی هر یک پتانسیل ارائه تیم در بالاترین سطوح والیبال کشوری را دارد.

آذربایجان‌غربی استان والیبال‌خیز است

 عزیز پرتوی ملی پوش سابق والیبال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به تاریخچه والبیال در استان اظهار داشت: آذربایجان‌غربی استانی والیبال خیز است و به دلیل اینکه این استان منطقه‌ای سردسیر بوده و بارش برف در زمان‌های گذشته در استان زیاد بود جوانان به سمت و سوی سایر رشته‌های ورزشی که در فضای باز برگزار می‌شد نمی‌توانستند سوق پیدا کنند در این راستا رشته ورزشی والیبال که در باشگاه‌ها و سالن‌های سربسته نیز انجام می‌شد بیشتر افراد به این بازی سوق و علاقه پیدا کردند.

وی ادامه داد: ورزش والیبال در زمان‌های گذشته به صورت باشگاهی نبود، والیبال به طور مسابقات قهرمانی ایران برگزار می‌شد و هر عید یک استان میزبانی مسابقات را تقبل می‌کرد و از اقصی نقاط استان‌های کشور در این مسابقات شرکت کرده و مقام قهرمانی را به دست می‌آوردند، و طی سال 1353 تیم‌های‌های والیبال استان به صورت باشگاهی فعالیت خود را آغاز کردند.

ملی پوش سابق والیبال ادامه داد: طی زمان‌های گذشته تیم ارومیه در سه دوره مقام قهرمانی کسب کرد که یک دوره مسابقات که در سالن تختی ارومیه برگزار شد تیم والیبال مقام سوم قهرمانی، در مسابقات بندر انزلی مقام دوم قهرمانی، و در مسابقات قهرمانی ایران در اصفهان مقام قهرمانی دوم را به دست آورد و بیشتر رقابت‌های تیم ارومیه با تهران بود و در جام کوروش تهران نیز مقام اول را به خود اختصاص داده است.

وی اضافه کرد: از سال 1353 جام پاسارگاد همان لیگ برتر ایران تیم‌های ایران انجام می‌گرفت کنار گذاشته شد و تیم‌ها به صورت باشگاهی در مسابقات شرکت کردند و بعد از انقلاب در سال 1359 مسابقات به صورت قهرمانی ایران برگزار شد.

ملی پوش سابق والیبال گفت: در سال 1359 مسابقات قهرمان آسیایی در بحرین برگزار شد، که مصادف با آغاز جنگ تحمیلی ایران بود و تیم ملی ایران در این زمان انتخاب شد و در مسابقات شرکت کردند به دلیل اینکه کشور درگیر جنگ بود تیم ملی بازده خوبی نداشت و اکثر بازیکنان به فکر جنگ و وضعیت خانواده‌های خود بودند و مقام 6 را به دست آورند.

وی با اشاره به زمان ریاست فدراسیون والیبال ایران توسط محمد رضا یزدانی خرم یادآور شد: پیشرفت چشمگیر تیم ملی والیبال در لیگ جهانی و نخستین حضورش در مرحله دوم رقابت‌ها ریشه در مدیریت یزدانی خرم دارد که در دوره ایشان از مربی حرفه‌ای اهل روسیه برای تیم استفاده شد که نقطه عطف و پیشرف والیبال کشور را شکل داد.

پرتوی افزود: استفاده از مربیان حرفه‌ای موجب شد در آن دوره استعدادیابی خوبی انجام و بازیکن‌های خوب و حرفه‌ای پرورش داده شود که استعداد بازی سعید معروف و موسوی در آن دوران شکوفا شده است که اکنون همین افراد هستند که در تیم ملی بزرگسالان به خوبی ایفای نقش می‌کنند و خوش می‌درخشند.

وی در ادامه با اشاره به والیبال ارومیه اذعان کرد: تیم والبیال ارومیه که به صورت باشگاهی نبود و به صورت قهرمانی ایران سالی یک مرتبه و در برخی مواقع به صورت بازی‌های دوستانه برگزار می‌شد به قدری علاقه مند و تماشاگر بازی زیاد بود گنجایش سالن پاسخ‌گوی تماشاگران نبود و علاقه مندان تا لب خط برای تماشایی بازی می‌نشستند.

پرتوی اضافه کرد: با توجه به اینکه به مرور زمان در رشته والیبال رشد و پیشرفت حاصل شد و رشته ورزشی والیبال با علم و فن جدید مواجه شد و والبیال ارومیه نیز رشد و پیشرفت کرد.

وی در خصوص حضور اولین نفرات از تیم والیبال ارومیه در تیم ملی کشور عنوان کرد: اولین فردی که از ارومیه به تیم ملی والیبال کشور دعوت شد یدالله کارگر پیشه بود که سپس من و محمود محب به تیم ملی اضافه شدیم و در مسابقات آسیای 74 میلادی تهران سه نفره از ارومیه در تیم ملی کشور حضور داشتیم.

بازیکن اسبق تیم ملی والیبال بیان کرد: ارومیه منطقه‌ای است که برای والیبال بیشتر از جاهای دیگر بها می‌دهند و زمانی که برای هر ورزشی بیشتر تبلیغ انجام شود علاقمند و تماشاگر آن نیز بیشتر خواهد بود  و در مقایسه با زمان‌های گذشته که تبلیغات این رشته ورزشی بیشتر بود و بازی‌ها در زمین‌های خاکی و کوچه‌ها انجام می‌شد و در این راستا آموزش و پرورش نیز در مدارس به آموزش این رشته ورزشی بیشتر بها دادند و این امر باعث شد جوانان هرچه بیشتر به سمت و سوی والیبال سوق پیدا و در این رشته ورزشی فعالیت کنند.

ورزش والیبال نیاز به استعدادیابی دارد/درآمدزایی جای کشف استعداد را گرفته

وی ادامه داد: برای اینکه بتوانیم این رشته ورزشی را همچنان در اوج نظاره گر باشیم و همچون قبل نام والیبال ارومیه بر سر زبان‌ها بدرخشد باید توجه بیشتری به پرورش و تربیت و استعداد یابی جوانان بپردازیم و این امر میسر نخواهد شد مگر با انتخاب مربیان حرفه‌ای و کار آزموده تا بتوانند بازیکن‌های حرفه‌ای را تحویل باشگاه‌ها و تیم ملی دهند.

پرتوی تصریح کرد: ساسان خداپرست، داود محسن نیا، ابراهیم وطن پرست، سعید معروف، میلاد عبادی‌پور، شریفی، عبدالرضا علیزاده از جمله کسانی هستند که از تیم والیبال ارومیه به تیم ملی دعوت شدند و جز بهترین‌های تیم ملی والیبال کشور هستند.

 

بازیکن اسبق تیم ملی والیبال کشور  با اشاره به اینکه تیم والیبال ارومیه و جوانان در این منطقه پتانسیل کافی و وافی برای بازی در رشته ورزشی والیبال را دارد، یادآور شد: با توجه به اینکه رشته ورزشی والیبال ریشه در خاک ارومیه دارد و تعداد افراد زیادی به این رشته ورزشی علاقه‌مند هستند اما نسبت به سال‌های گذشته نتوانستیم بازیکن خوب کشف کنیم و این یکی از ضعف‌های عمده در والیبال شهر است که نیاز به توجه و اهتمام بیشتر در رفع این ضعف را دارد.

پرتوی از عمده‌ علت‌های ضعف والیبال استان که همچون سال‌های گذشته نتوانسته است همچون گذشته خوب پیش رود به گشایش برخی از آموزشگاه‌های  ورزشی برای آموزش و پرورش والیبال اشاره کرد و گفت: بازگشایی بعضی آموزشگاه‌ها باعث شده است که در شهر ارومیه استعداد یابی خوبی انجام نشود و بیشتر افراد به فکر درآمدزایی هستند نه پرورش و کشف استعداد جوانان، که در این راستا دانش‌آموزان زیادی در این کلاس‌ها شرکت می‌کنند و به طور تئوری آموزش داده می‌شود در حالی که ورزش والیبال باید به صورت عملی آموزش انجام شود و مربی وقت بیشتری برای آموزش و پرورش بازیکن در نظر داشته باشد تا بازیکن از همان ابتدا و پایه ورزش را به صورت حرفه‌ای و با اصول مناسب یاد بگیرد و آن را عملی کند.

لزوم نظارت بیشر هیات والیبال به آموزشگاه‌های والیبال در شهر ارومیه

بازیکن اسبق تیم ملی با اشاره به نظارت هر چه بیشتر هیات والیبال به این آموزشگاه‌ها عنوان کرد: باید هیات والیبال ارومیه و استان هر چه بیشتر بر این کلاس‌ها و آکادمی‌ها نظارت داشته باشد و یکسان‌‌سازی کند و از مربیانی در این کلاس استفاده کند که سطح بالایی از  آگاهی و علم والیبال و دانش روز این رشته برخوردار باشند تا بتوانند بازیکنی حرفه‌ای تربیت کند.

پرتوی با اشاره به انتخاب مربی در تیم‌های والیبال عنوان کرد: مربیان باشگاه ها باید دانش و آگاهی خود را به روز کنند و از انتخاب مربی به صورت سفارشی و کانال زنی اجتناب کنند.

وی خاطرنشان کرد: وضعیت کنونی تیم‌های والیبال چنین است که همچون سال‌های گذشته تعصب خود را ندارند و در گذشته بیشتر بازیکنان تعصبی بازی می‌کردند اما دیدگاه کنونی رشته والیبال بیشتر به سمت و سوی درآمدزایی سوق پیدا کرده است.

پرتوی گفت: با توجه اینکه دانش فنی و علمی رشته ورزشی والیبال رشد و بهبود پیدا کرده است و برای بهتر شدن وضعیت والیبال ارومیه لازم است هر عملی در جایگاه مناسب خود قرار گیرد تا بتوانیم نتیجه مطلوب را به دست آوریم و استعدادیابی انجام شود و بازیکن تحت تعلیم مربی آگاه و حرفه‌ای تربیت شوند چرا که جوانان این شهر پتانسیل کار را دارند، کم و کسری برای پیشرفت در این رشته ورزشی وجود ندارد.

 

ارومیه تنها شهری است که والیبال را درک کرده است‌

تماشاگران والیبال ارومیه در کل دنیا بی‌همتا هستند، این سخن را از هر والیبالیستی که به ارومیه مسافرت کرده است می توان شنید سرمربیان کشورهای صاحب والیبالی چون ژاپن، کره جنوبی و استرالیا  شور و شوق والیبال این شهر را تحسین می‌کنند چنانچه سرمربی ژاپن می‌گوید: ارومیه تنها شهری است که مردمش والیبال را درک می‌کنند. 

سرمربی قزاقستان با ا حساسات فراوان بیان ‌می‌کند: تا عمر دارد ارومیه و تماشاگرانش را فراموش نخواهد کرد.

تمام بازیکنان خارجی که در ارومیه شاغل بوده‌اند از این شهر به عنوان بهشت والیبال یاد می کنند.

ابراهیم وطن پرست بازیکن اسبق تیم ملی که در سال 1354 در ترکیب تیم بزرگسالان ارومیه حضور داشت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه با اشاره به وضعیت والیبال ارومیه اظهار داشت: در دهه سال چهل والیبال در ارومیه رونق پیدا کرد و با توجه به اینکه که مردم ارومیه به این رشته ورزشی علاقمند بود به مرور زمان این رشته ورزشی رونق بیشتری داشته است.

وی افزود: با رونق و رشد والیبال ارومیه و پیدایش استعدادهای زیادی در این عرصه یکی از بازیکنان تیم والیبال ارومیه برای اولین بار به نام یدالله کارگر پیشه به تیم ملی دعوت شد و حضور او در تیم ملی والیبال کشور باعث شد تیم والیبال ارومیه شناخته و بیشتر در سطح کشور مطرح شود.

مربی والیبال تصریح کرد: بعد از حضور یدالله کارگر پیشه در تیم ملی والیبال بازیکن‌های دیگری از ارومیه همچون محمود محب، مجید ساداتی، جاوید محسن نیا،ساسان خداپرست به تیم ملی دعوت شدند.

وی با اشاره به اینکه از زمان‌های گذشته تاکنون در تیم ملی والیبال کشور همیشه از تیم والبیال ارومیه افرادی حضور داشتند، عنوان کرد: تاریخچه پیدایش والبیال را می‌توان به دهه چهل نسبت داد و در دهه پنجاه والیبال‌ به رشد و شکوفایی و تدوام رسید.

والیبال کشور خود زاینده مربیان و بازیکنان مطرح بوده است

مربی والیبال تاکید کرد: طی این دوران مربیان و بازیکنان مطرحی در این رشته به عرصه رسیده است که همگی این افراد دارای استعداد و پتانسیل بسیار خوبی در این رشته داشتند که مهم‌ترین این افراد سعید معروف است که کاپیتان تیم ملی والیبال است و همیشه در والیبال خوش درخشیده است.

وطن پرست با اشاره به پیدایش باشگاه‌ها و برگزاری مسابقات به صورت لیگ، عنوان کرد: اولین دوره مسابقات باشگاهی که به صورت لیگ انجام شد در سال 1354 به نام جام پاسارگاد به صورت لیگ، رفت و برگشتی برگزار شد که تیم ارومیه نیز در آن شرکت کرد و در سال 55 و 56 نیز در این مسابقات تیم ارومیه حضور داشت و در سال 57 با وجود انقلاب برگزاری لیگ تعطیل شد و بعد از آن مسابقات تیم‌ها به صورت تیم‌های منتخبی برگزار می‌شد.

وی ادامه داد: سالیان متمادی تیم ارومیه در مسابقات شرکت کرده است  و از دهه 80 که مسابقات دوباره به صورت لیگ برگزار شد تیم ارومیه نیز در قالب تیم‌های باشگاهی راه و ترابری، مقاومت ارومیه و آذرپیام، فولاد ارومیه، هیات والیبال ارومیه، شهرداری ارومیه حضور پیدا کرده و انواع کاپ‌های نائب قهرمانی را نیز کسب کرده است.

 

وطن پرست با اشاره به وضعت کنونی باشگاه‌ها و تیم ارومیه تصریح کرد: به مرور زمان پیشرفت خوبی در وضعیت تیم‌ والیبال ارومیه حاصل شده است و می‌توان گفت باشگاه شهرداری ارومیه دارای تجربیات ارزشمند شده و آزمون و خطاها را پشت سر گذاشته و به صورت حرفه‌ای تداوم پیدا کرده و نمره قابل قبولی دارد.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در عرصه والیبال ارومیه خاطر نشان کرد: والیبال ارومیه با مشکلات چندانی مواجه نیست و ارومیه دارای پتانسیل و امکانات خوبی از نظر باشگاهی و نیرو و مربی و بازیکنان است اما از نظر اقتصادی بهتر است بخش خصوصی نیز وارد این عرصه شده و در این امر مداخله کند چرا که باعث بهتر شدن این چرخه می‌شود.

والیبال ارومیه خود محور است

تاریخ والیبال ارومیه شاهد والیبالیست‌های زیادی بوده است و از اولین ملی پوش تاریخ والیبال ایران تا بهترین‌های آسیا همه بر تارک والیبال این شهر می درخشند و باشگاه‌های بسیاری نیز در ارومیه آمده و رفته اند اما آنچه در ارومیه باقی مانده است، فرهنگ والیبال است که قابل پاک شدن نیست، والیبال در این دیار به تیم متکی نبوده و ستاره محور نیست، والیبال ارومیه خود محور است و محوری مستحکم که مهمترین مشخصه این شهر را رقم زده است.

با این توصیفات و حتی بدون اشاره به افتخارات و افتخار آفرینان والیبال این دیار، پرواضح است که قطب و مهد و پایتخت والیبال برازنده چه خطه‌ای است.

ارومیه نیازی به لقب ندارد، ارومیه در قالب لقب و عنوان نمی‌گنجد، ارومیه انسان‌هایی را دارد که کارشان از دوست داشتن و عشق گذشته است و یک ارومیه‌ای والیبال را دوست نمی‌دارد، بلکه والیبال را زندگی می‌کند و این مشخصه‌ای است که ارومیه را " ارومیه " کرده است.

گزارش از: رقیه وکیلی

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول