اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

العربی الجدید| امارات به دنبال اعمال قیمومیت بر نفت لیبی است

یک روزنامه قطری در یادداشتی امارات را طراح اصلی نقشه اعمال قیمومیت مالی بر لیبی و غارت درآمدهای نفتی آن دانست.

العربی الجدید| امارات به دنبال اعمال قیمومیت بر نفت لیبی است

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، محافل اقتصادی در لیبی درباره فشارهای خارجی مستمر برای واریز درآمدهای نفتی در یک حساب بانکی جدید و توزیع آن بر اساس یک مکانیسم تحت نظارت سازمان ملل هشدار می‌دهند.

روزنامه قطری «العربی الجدید» چاپ لندن با اشاره به این امر در یادداشتی نوشت: «ناظران بر این باورند که این رویکرد جدید شبیه برنامه‌های نفت در مقابل غذا است که در برخی کشورها اجرا شد. اما برخی دیگر تاکید دارند که فقدان سازوکارهای مالی درباره نحوه تعامل با درآمدهای نفتی در صورت بازکردن حساب بانکی جدید، نگرانی‌های زیادی را به همراه دارد و یک نوع قیمومیت مالی بر لیبی و سرمایه‌های آن به شمار می‌آید.»

«این درخواست پس از تعطیلی میدان‌های نفتی و بنادر از سوی نیروهای شرق لیبی وابسته به ژنرال خلیفه حفتر تحت حمایت امارات و مصر طرح شد و آنها خواستار توزیع مجدد درآمدهای نفتی به شکل جدید شدند.»

«در سایه افزایش منازعات بر سر نفت لیبی، مردم این کشور در شرایط معیشتی دشواری به سر می‌برند تا جایی که دولت وفاق ملی این کشور که از سوی سازمان ملل به رسمیت شناخته شده، همچنان  برای هزینه‌های مربوط به پرداخت حقوق ها و خدمات‌رسانی از ذخایر نقدی کشور کمک می‌گیرد.»

«در چنین شرایطی، موسسه ملی نفت در طرابلس، امارات را پشت پرده بسته شدن مجدد میدان‌های نفتی می‌داند. این میدان‌ها از روز جمعه گذشته بازگشایی شده بودند.»

«این موسسه در ادامه از شورای امنیت خواست تا کشورهای مسئول تعطیلی مجدد میدان‌های نفتی لیبی را بازخواست کند. به ویژه که پس از توقف شش‌ماهه فعالیت این میدان‌ها که هزینه 6.7 میلیارددلاری برای کشور به همراه داشته، به تازگی بهره‌برداری از آنها آغاز شده بود.»

العربی الجدید درباره نظر شهروندان لیبی درباره افتتاح حساب بانکی در خارج از کشور یا بلوکه کرده حساب موسسه ملی نفت تا زمان دستیابی به راه‌حل سیاسی نیز نوشت که نظرات آنها متفاوت است. برخی چون «علی الازهری»، این پیشنهاد را مناسب می‌دانند و می‌گویند که در صورت شفافیت عملکرد درباره درآمدها و هزینه‌ها و اینکه پولها کجا می‌رود، این امر شدنی و خوب است. اما برخی دیگر مانند «علی الحمرونی» می‌گویند: این پیشنهاد به منزله قیمومیت مالی بر کشور لیبی است و فساد ایجاد شده در عراق از طریق برنامه نفت در مقابل غذا خود گواه نادرست بودن این امر است.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول