اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان غربی

ساماندهی آب‌های مرزی آذربایجان‌غربی برای اجرای آبیاری نوین

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی گفت: ۲۶۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی این استان برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین مستعد هستند.

ساماندهی آب‌های مرزی آذربایجان‌غربی برای اجرای آبیاری نوین

علی اصغرزاده در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ارومیه اظهار داشت: ۲۶۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی آذربایجان‌غربی برای اجرای طرح‌های آبیاری نوین مستعد هستند.

وی افزود: از این میزان در سطح ۶۶ هزار هکتار شیوه‌های نوین آبیاری اجرا شده‌ است که ۲۲ هزار و ۲۲۱ هکتار آن در دولت تدبیر و امید رقم خورده‌است.

مدیر آب و خاک و امور فنی و مهندسی سازمان جهادکشاورزی آذربایجان‌غربی ادامه داد: از کل مجموع ۲۶۵ هزار هکتار اراضی مستعد برای پیاده سازی شیوه آبیاری‌های نوین حدود ۶۱ هزار و ۵۷۱ هکتار از محل ساماندهی آبهای مرزی استان با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی در دولت تدبیر و امید در استان طراحی شده و در حال اجراست.

اصغرزاده تصریح کرد: بخشی از اعتبارات این طرح‌ها استانی و بخشی نیز ملی بوده که تا کنون یک‌هزار و ۴۰۰ میلیارد تومان برای آن هزینه شده و برای اتمام آن به ۳۰۰ میلیارد تومان نیز نیاز است.

وی بیان کرد: از کل ۶۱ هزار و ۵۷۱ هکتار نیز ۱۳ هزار هکتار در شهرستان پیرانشهر در جنوب آذربایجان‌غربی تحت پوشش این طرح بوده و بقیه در شهرستان‌های شمالی اجرایی می‌شود.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی یادآور شد: در شیوه نوین آبیاری میزان مصرف در هر متر مکعب چهار هزار و ۴۰۰ متر مکعب است که با اتمام طرح های آبیاری تحت فشار در شمال استان سالانه افزون بر ۲۷۰ میلیون متر مکعب صرفه جویی می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: این درحالی است که در شیوه آبیاری غرقابی در هر هکتار ۱۰ هزار متر مکعب مصرف آب وجود دارد که با توجه به الگوی کشت محصول و زراعی و باغی بودن این میزان متفاوت است.

اصغرزاده گفت: مزایای این طرح این است که در حالت عادی جوی پشته‌ها را از بین نمی‌برد و هم سطح سازی نیازی نیست.

وی اذعان کرد: در این روش مزارع به صورت یکپارچه آبیاری می‌شود و در تولید با افزایش ۸۰ تا ۱۰۰ درصدی همراه است.

وی ادامه داد: کاهش هزینه کارگری و ارائه کود به صورت محلول از مزایای دیگر این طرح‌هاست و مواد آلی زمین نیز به استفاده علف‌های هرز نمی‌رسد.

مدیر آب و خاک و امور فنی مهندسی سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان‌غربی عنوان کرد: تمام آب رها شده به پای گیاه روانه شده و از فرسایش خاک نیز به نحو موثری جلوگیری می‌شود.

وی با اشاره به حمایت‌های دولت در این راستا ادامه داد: تسهیلاتی به متقاضیان در این راستا پرداخت می‌شود که براساس استاندارد اعلام شده برای هر هکتار زمین به روش آبیاری قطره ای ۱۷.۵ میلیون تومان یارانه دولتی دریافت می‌کند.

وی افزود: در زمینه آبیاری بارانی نیز ۱۰.۵ میلیون تومان کمک بلاعوض دولتی ارائه می‌شود و برای آبیاری کم فشار نیز به ازای هر هکتار ۷.۵ میلیون تومان تسهیلات بلاعوض دولتی پرداخت می‌شود.

اصغرزاده گفت: تنها پروژه ای که در بخش کشاورزی هرگز متوقف نشده و اعتبارات آن از سالی به سال بعد منتقل می‌شود،بخش آبیاری نوین است .

وی اضافه کرد: در سال ۱۳۹۸ در آذربایجان‌غربی بیش از چهار هزار هکتار تجهیز اراضی به آبیاری نوین توسط کشاورزان اجرا شد.

این  مقام مسوول با اشاره به اینکه آذربایجان‌غربی با عملکرد یک‌هزار هکتار در ۲ ماهه اول سال جاری دارای رتبه اول کشور در این زمینه است، گفت: در این زمینه حمایت صددرصدی دولت وجود دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول