اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

ظریف: زمانی متن سند همکاری ایران و چین نهایی شود در مراجع قانونی تصویب خواهد شد

وزیر امور خارجه از تشکیل کمیته کاری بین بخش اقتصادی وزارت خارجه و کمیسیون صنایع برای تشویق صادرات خبر داد و همچنین گفت که زمانی متن سند همکاری ایران و چین نهایی شود در مراجع قانونی تصویب خواهد شد.

ظریف: زمانی متن سند همکاری ایران و چین نهایی شود در مراجع قانونی تصویب خواهد شد

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) پس از شرکت در نشستی با اعضای کمیسیون صنایع مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران بیان کرد: جلسه بسیار خوبی داشتیم، نزدیک سه ساعت بحث تخصصی و کاری برای دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه داشتیم. 

وی گفت: هم تلاش‌ها و چالش‌ها در این حوزه و هم وظایف وزارت خارجه را بیان کردیم، همکاران در کمیسیون سو‌الات خوبی را مطرح کردند و مسائل بسیار خوبی را تذکر دادند.

*کمیته کاری برای تشویق صادرات تشکیل می‌شود 

وزیر امور خارجه با بیان اینکه اعضای کمیسیون پیشنهادات خوبی را مطرح کردند، عنوان کرد: مهمترین کاری که در جلسه کردیم بعد از ارائه توضیحات، ریاست کمیسیون پیشنهاد کرد کمیته کاری بین بخش اقتصادی وزارت خارجه به مسئولیت معاون دیپلماسی اقتصادی وزارت خارجه و کمیسیون برای تشویق صادرات تشکیل شود، برای اینکه مسیرهای کمک به صادرات غیرنفتی را بازتر کنیم و موانع را برداریم و کمیسیون هم از لحاظ قانونگذاری ها و ریل گذاریهایی که مجلس در این حوزه می خواهد انجام دهد.

وی گفت: روز یکشنبه جلسه خوبی با کمیسیون سیاست خارجی مجلس داشتیم، بحث‌های خیلی خوبی شد. امیدوارم بتوانیم این روش را به عنوان روش همکاری با مجلس یازدهم ادامه دهیم.

*سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران همچنین درباره سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین نیز گفت‌: چینی‌ها در اسفند ماه پیش نویس سند همکاری ۲۵ ساله خودشان را بر مبنای پیش نویس ما ارائه دادند و ما راجع به اینکه این دو پیش نویس را نهایی و به یک توافق برسانیم الان مذاکره می‌کنیم و در تماس ویدئو کنفرانسی که ۱۰ روز قبل با وزیر خارجه چین داشتم به آنها اطلاع دادم که آماده مذاکره برای نهایی کردن این سند هستیم. زمانی که متن نهایی و مورد توافق قرار بگیرد در مراجع قانونی به تصویب خواهد رسید. براساس محتوای متن و اینکه چه میزان تعهدات مشخص دارد و یا برنامه بیشتر است باید درباره آن تصمیم گیری شود.

*نگرانی آمریکا با گزارش گزارشگر ویژه اقدامات فراقانونی درباره ترور سردار شهید

به گزارش فارس، رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران همچنین در پاسخ به سوالی درباره پیگیری‌ها در خصوص ترور سردار شهید سلیمانی عنوان کرد: بلافاصله بعد از شهادت سردار سلیمانی ساعت شش صبح روز جمعه ۱۳ دی ماه در وزارت امور خارجه برای اقدام حقوقی، سیاسی و تبلیغی جهانی برای رعایت خون سردار سلیمانی و نشان دادن جنایتکار بودن و تروریستی بودن رژیم آمریکا برنامه ریزی کردیم.

وی اضافه کرد: این اقدامات با ایجاد ستادی در وزارت امور خارجه در بالاترین سطح برای پیگیری مسائل حقوقی و بین‌المللی شهادت سردار سلیمانی انجام شد و همه همکاران من منجمله همکاران من در بخش حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه و نمایندگی دائم ایران در ژنو و دفتر اروپایی ملل متحد و در نیویورک و در شورای امنیت موظف شدند که موضوع را پیگیری کنند و اقدامات متعددی در همه جاها انجام شد.

ظریف بیان کرد: یکی از این اقدامات اطلاع رسانی به گزارشگر ویژه اقدامات فراقانونی بود که نتیجه آن بحمدالله گزارشی بود که منتشر شد و نشان دهنده اقدام غیرقانونی آمریکاست و برخورد تند ایالات متحده نشان می‌دهد که چه میزان از این حرکت نگران هستند.

* کره جنوبی کاری صورت نداده

رئیس دستگاه دیپلماسی درباره اقدامات انجام گرفته برای بازگرداندن پول های بلوکه شده ایران در سایر کشورها هم گفت: وزارت امور خارجه و بانک مرکزی تلاش های بسیاری برای آزادسازی پول های بلوکه شده انجام داده‌اند؛ اقدامات مثبتی از سوی برخی کشورها مانند عمان و چین برای بازگشت این پول‌ها صورت گرفته، اما کره جنوبی اقدامات چندانی در این راستا انجام نداده است.

وزیر امور خارجه با بیان اینکه از تمامی روش‌ها از جمله مکانیسم حقوقی برای استیفای حقوق مردم و بازگرداندن پول‌هایی که هیچکس درباره مالکیت ایران بر آنها تردیدی ندارد، استفاده می‌کنیم، افزود: اگر چه کره جنوبی تردیدی ندارد که پول‌های بلوکه شده برای ایران است، اما ادعا می کند به دلیل تحریم‌های غیرقانونی آمریکا، مشکلاتی در انتقال این پول‌ها وجود دارد.

وی اظهار داشت: از یک سو در حال مذاکره برای بازگرداندن پول‌های بلوکه شده هستیم و از سوی دیگر اقدامات حقوقی مناسبی در حال انجام است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول