اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

استقرار پایگاه هلال احمر شهرقدس همچنان در بلاتکلیفی تعیین مکان

موقعیت جغرافیایی شهرقدس و وقوع حوادث غیرمترقبه و تراکم بالای جمعیتی نیازمند فعالیت پایگاه امدادرسان هلال احمر بوده که پس از اختصاص کد فعالیت از سال ۹۶ تاکنون هنوز شعبه شهرقدس مستقر و فعال نشده است.

استقرار پایگاه هلال احمر شهرقدس همچنان در بلاتکلیفی تعیین مکان

خبرگزاری فارس از شهرقدس: حادثه‌ و بحران که به طور طبیعی و ناگهانی یا به صورت فزآینده به وجود می‌آید که برای برطرف کردن آن نیاز به اقدامات اساسی و فوق العاده است. سازمان‌های بزرگی مانند هلال احمر با افزایش میزان آمادگی در رویارویی و برخورد با بحران‌ها، آسیب‌های ناشی از آن را به حداقل می‌رساند. 

در فاصله ۱۸ کیلومتری جنوب غربی استان تهران منطقه ای به نام شهرقدس به مساحت ۲۷۰۰ هکتار محدوده قانونی قرار گرفته که زمین این منطقه تقریباً شن زار و از نظر موقعیت جغرافیایی به گسل‌های زلزله نزدیک است و در صورت وقوع زلزله‌های با ریشتر بالا خسارت جبران ناپذیری وارد می‌شود.

با توجه به موقعیت منطقه، وجود واحدهای صنعتی بزرگ و در کمین بودن حوادث و اتفاقات غیرمترقبه، استقرار هلال احمر و ارائه خدمات و آموزش‌های لازم به شهروندان در مواقع بحرانی امری ضروری است.

درحالی که مسؤولان استانی هلال احمر مجوز استقرار این پایگاه را در شهرقدس داده‌اند اما با گذشت حدود ۳ سال از اختصاص این مجوز، هنوز مکان مناسبی برای فعالیت این نهاد مردمی در ۱۸ کیلومتری پایتخت پیدا نشده است! 

در این گزارش مروری به بخشی از اظهارات مسؤولان استانی و شهرستانی جهت فعالیت و استقرار پایگاه هلال احمر از سال ۹۶ تاکنون آمده است: 

اندر خم یک هلال احمر پس از ارتقاء قدس به شهرستان

در مهرماه سال ۹۶ حسین کتابدار مدیرعامل وقت جمعیت هلال احمر استان تهران در جلسه تخصصی راه اندازی پایگاه هلال احمر شهرستان قدس به ریاست فرماندار وقت، با اشاره به اینکه کد اختصاصی برای پایگاه هلال احمر در این شهر اختصاص داده شده، اظهار کرد: در صورتی که شهرداری زمین مورد نیاز را برای تملک پایگاه هلال احمر اختصاص دهد، آمادگی استقرار نمایندگی و شعبه در این شهرستان را داریم.  

سید مهدی محمدی، فرماندار وقت شهرستان قدس با بیان اینکه مالکیت مکان و زمین هلال احمر باید در تملک خود نهاد باشد، در ادامه همان جلسه گفت: صحبت‌های اولیه با رئیس وقت شورای اسلامی و سرپرست شهرداری قدس انجام شده و در نهایت مقرر شد تا مسئله تملک به صورت قانونی مرتفع شود.

وی ادامه داد: برطرف کردن بیشتر مشکلات این منطقه بر عهده مدیریت شهری و شورا است و در این راستا احداث این مرکز می‌تواند بازوی مدیریت شهری به ویژه در مواقع بحران و حوادث طبیعی باشد. 

داود گرجی، عضو شورای اسلامی شهر قدس در سی و پنجمین جلسه رسمی شورای اسلامی شهرقدس در دی ماه سال ۹۶ که به صورت فوق العاده با حضور فرماندار برگزار شد، گفت: قدس حدوداً هفت سال است که به شهرستان ارتقاء یافته و سازمان هلال احمر موظف بوده در همان سال ابتدایی در این شهرستان مستقر شود ولی با کمال تأسف اکنون پس از ۷ سال حتی برای استقرار خود نیازمند تأمین ساختمان از طرف شورا و شهرداری است.

وی ادامه داد: این نوع رویکرد من را به یاد این ضرب المثل می‌اندازد: «سالی که نکوست از بهارش پیداست» یقیناً پس از در اختیار قرار دادن ساختمان توسط شورا و شهرداری باید به فکر تهیه لوازم و امکانات برای تجهیز این سازمان بود و مدیران استانی باید پاسخگوی بی‌توجهی خود در این زمینه باشند و هرچه سریع‌تر کم‌کاری و بی‌اهمیتی خود را جبران کنند. 

بعضی از قوانین و بخشنامه‌ها نیازمند بازنگری است

اکنون ۱۱ سال از شهرستان شدن قدس می‌گذرد و با توجه به اینکه تراکم جمعیتی این شهر بالا است و مهاجرت بسیاری به این شهر صورت می‌گیرد و با در نظرگرفتن شرایط منطقه و وجود مشکلات مختلف لازم است هر چه سریع‌تر هلال احمر در شهرقدس مستقر شود. 

لیلا واثقی فرماندار قدس در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: استقرار هلال احمر و پزشکی قانونی یکی از بندهایی است که در جلسه بازآفرینی شهری مصوب شد. قرار بر این بود که در کمیته برنامه ریزی شهرستان اعتبار استقرار هلال احمر نهایی شود اما همزمان با تصویب آن جابه‌جایی در استانداری تهران صورت گرفت. 

وی افزود: البته مجوز استقرار هلال احمر صادر شده اما در بحث اجاره بهاء، سازمان بازرسی اجازه پرداخت اجاره بهاء به شهرداری را نمی‌دهد. بعضی از قوانین و بخشنامه‌ها نیازمند بازنگری است و این مشکل باید به صورت اساسی حل شود. 

فرمانداری قدس گفت: راهکاری برای استقرار هلال احمر در نظر گرفته شده که در کمیته برنامه‌ریزی شهرستان مطرح خواهد شد. می‌توان مکانی از سوی شهرداری تأمین کرد و بهره‌برداری آن را به پایگاه هلال احمر داد. 

تعامل شهرداری قدس نسبت به رفع خلاء و استقرار هلال احمر 

حسین چناقچی، رئیس شورای اسلامی شهرقدس نیز گفت: در سال ۹۶ مکانی برای فعالیت هلال احمر معرفی شد که هلال احمر نسبت به استقرار در آن مکان مخالفت کرد. پیگیری‌های مختلفی بر این مسئله انجام شده و در بحران‌های پیش آمده خلاء نبود هلال احمر را احساس کرده‌ایم. 

وی افزود: این شهر ۱۱ سال است که شهرستان شده و با توجه به حوادث غیرمترقبه و وقوع سیل و زلزله استقرار هلال احمر یکی از مطالبات مردم و مدیریت شهری است. طبق اعلام بخشنامه ابلاغی سازمان بازرسی، شورای اسلامی مجاز به در اختیار قرار دادن مکانی برای ادارات نیست ولی این تعامل وجود دارد که مکانی با حفظ مالکیت شهرداری در اختیار استقرار هلال احمر قرار دهد. 

چناقچی ادامه داد: فرمانداری به عنوان نماینده عالی دولت و متولی امورات شهری است و درخواست داریم که پیگیری‌های لازم را ادامه دهند تا این مرکز در شهرستان قدس مستقر شود. 

رئیس شورای اسلامی شهرقدس تصریح کرد: قطعاً اداره‌ها زیرمجموعه ادارات کل خود هستند و آن‌ها با توجه به زیرساخت‌های شهرستانی امکانات و مکان مناسب را در اختیار اداره تحت مجموعه خود قرار دهند. با تمام این شرایط با اعلام نیاز هلال احمر، شهرداری قدس نسبت به رفع این خلاء و استقرار هلال احمر تعامل لازم را خواهد کرد. 

حدود ۵۰ درصد مردم در بافت فرسوده قرار دارند

با توجه به اینکه حدود ۱۰ درصد کل شهر را بافت فرسوده شامل می‌شود و جمعیتی که در این بافت سکونت دارند حدود ۱۴۰ هزار نفر است که در مقایسه با جمعیت ۳۱۶۶۳۱ نفری کل شهر ۴۷ درصد را شامل می‌شود. این نشان از تراکم بالای جمعیت در محدوده بافت فرسوده را دارد. بنابر این استقرار هلال احمر به عنوان نهاد مردمی، امدادی و خدمات رسان در شهرقدس ضروری است.

اما همان‌طور که در اظهارات مسؤولان شهرستان آمده، سال‌ها با داشتن مجوز و کد اختصاصی شعبه هلال احمر، همچنان در بلاتکلیفی مکان است.

با افزایش جمعیت تأمین نیازهای اصلی و ضروری مردم از اهمیت زیادی برخوردار است و در این راستا باید برنامه‌ریزی اصولی و جدی صورت گیرد که این امر با هم‌گرایی و هم‌افزایی دستگاه‌های مختلف میسر بوده که در روند توسعه شهری نیز اثرگذار است. 

انتهای پیام/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول