اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

پیگیری‌های «فارس ‌من» برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

در اعتراض به عدم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کمپین‌های متعددی با مجموع 25 هزار امضا در«فارس من» ثبت شد. ما نیز پیگیر این موضوع از مسؤولان بودیم که در این گزارش به بررسی مهم‌ترین آنها می‌پردازیم.

پیگیری‌های «فارس ‌من» برای همسان‌سازی حقوق بازنشستگان به کجا رسید؟

به گزارش خبرگزاری فارس؛ مطابق قانون برنامه ششم توسعه مصوبه مجلس شورای اسلامی، حقوق  بازنشستگان تامین اجتماعی باید همسان‌سازی شود. مصوبه‌ای که بعد از گذشت سه سال تاکنون توسط دولت انجام نشده است. شرایط بد اقتصادی و عدم همسان‌سازی عادلانه حقوق بازنشستگان و مستمری بگیران تامین اجتماعی سبب شده، معیشت این قشر زحمتکش جامعه با چالش های جدی روبه رو شود.

 

در اعتراض به عدم همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، مخاطبین «فارس‌من» کمپین‌های متعددی در این سامانه ثبت کرده اند که مجموع امضاهای آن مرز ۲۵ هزار نفر را رد کرده است. ما هم طبق رسالتمان پیگیر مطالبات شما از نمایندگان مجلس یازدهم بوده‌ایم که در این گزارش به بررسی مهم‌ترین آن‌ها در چند وقت اخیر می‌پردازیم:

 

برای اطلاع از دلیل اصلی عدم اجرایی نشدن همسان‌سازی حقوق بازنشستگان سراغ صدیف بدری نماینده اردبیل رفتیم؛ وی در گفت‌وگو با فارس بیان داشت: «دولت همواره به بهانه کمبود بودجه از اجرای به موقع و صحیح احکام برنامه‌های توسعه و قانون مدیریت خدمات کشوری در خصوص جامعه بازنشستگان دولت خودداری کرده است.»

 

بدری در مورد آینده همسان‌سازی نیز گفت: «دولت باید در طول مدت امسال و سال آینده به صد در صد تکلیف قانونی خود عمل کند.»

رضایی، نماینده کنگاور هم در مصاحبه با خبرنگار ما راهکار مجلس را برای اجرایی شدن قانون همسان سازی این گونه بیان داشت: «در خصوص بحث همسان‌سازی حقوق بازنشستگان، اشکال وارد شده از طرف دولت، تامین اعتبار این طرح است و با رایزنی‌های صورت گرفته با سایر نمایندگان و رئیس مجلس یازدهم، راهکارهای لازم برای برطرف شدن این مشکل مطرح می‌شود.»

 

میزگردی با حضور سید علی یزدی خواه نماینده تهران نیز در این مورد برگزار کردیم. او در این گفت‌وگو بیان کرد: «برای همسان‌سازی یا دولت دارای منابع کافی هست و باید برای عدم اجرایی شدن این قانون مواخذه شود یا منابع کافی را ندارد که در این صورت باید پرسید چرا طی چهار سال گذشته در لوایح بودجه‌ی سنواتی این موضوع را پیش‌بینی نکرده است؟»

یزدی‌خواه هم چنین در مورد راهکار عملیاتی حل این مسئله در آینده پیشنهاد داد: «باید دولت احکام بازنشستگان را مطابق همسان‌سازی عادلانه صادر کند. پس از محاسبه ما‌به‌التفاوت میزان دریافتی بازنشستگان، بودجه سال ۱۴۰۰ بر اساس پرداخت این دیون تنظیم شود.» 

 

پس از مطرح شدن این مطالبات از سوی نمایندگان مجلس بود که سالاری رئیس سازمان تامین اجتماعی بعد از کش و قوس‌های فراوان هفته گذشته خبر از  افزایش ۶۰۰ الی ۸۰۰ هزار تومانی حقوق بازنشستگان داد. چند روز بعد از این اعلام خبر هم محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه در گفتگوی زنده اینستاگرامی خود بیان داشت: «همسان سازی ۹۰ درصدی حقوق بازنشستگان و شاغلان هم‌تراز از اول مهر اجرا می شود.»

 

مطابق اعلام صریح رئیس سازمان برنامه و بودجه قرار است، همسان سازی حقوق بازنشستگان انجام شود، اما تا اجرایی شدن کامل این قانون همچنان مطالبات شما بازنشستگان پابرجاست و ما در آینده نیز پیگیر از مسئولین خواهیم بود.

 

انتهای پیام/ع

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول