اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  کرمان

زنبورداران سیرجانی‌ 100 تن عسل برداشت کردند

با توجه به بارش‌های سال زراعی جاری در فصل بهار وضعیت تولید عسل در شهرستان سیرجان مطلوب بوده و حدود ۱۰۰ تن عسل از کلنی‌های زنبور عسل تولید شد.

زنبورداران سیرجانی‌ 100 تن عسل برداشت کردند

به گزارش خبرگزاری فارس از سیرجان، با توجه به بارش‌های سال زراعی جاری در فصل بهار وضعیت تولید عسل در شهرستان سیرجان مطلوب بوده و حدود ۱۰۰ تن عسل از کلنی‌های زنبور عسل تولید شد.

به گفته اکبر محمودآبادی مدیر جهاد کشاورزی سیرجان، 120 نفر زنبوردار در این شهرستان 10 هزار و 500 کلنی زنبور دارند و توسعه صنعت زنبورداری در شهرستان می‌تواند اشتغالزایی مناسبی را برای جوانان ایجاد کند و اشتغال در این بخش به صورت خانوادگی است و در تولید عسل با کمیت و کیفیت هم اینگونه اشتغال نقش موثری دارد.

اما مناطق شمالی شهرستان سیرجان و در بخش‌های پاریز و بلورد به سبب آب و هوای مناسب و تغذیه و نگهداری کندوها و کلنی‌های زنبور عسل دارای شرایط بهتری است .

اسماعیل محمدپور بخشدار بلورد در این ارتباط با بیان اینکه زنبورداران این بخش امسال 40 تن عسل را برداشت کردند، گفت: خانوارهای ساکن و بومی مشغول زنبورداری هستند و شرایط آب و هوایی و محیط مناسب با پوشش گیاهی هم رونق تولید را به دنبال داشته است و برای توجه بیشتر به تولید عسل مشکلات زنبورداران را حل می‌کنیم.

رضا عتیقی مسئول مرکز خدمات کشاورزی بخش بلورد هم گفت: خیلی از مناطق شمالی و شمال شرقی سیرجان دارای شرایط پرورش زنبور است وغالبا خانوارها از این شغل استقبال می‌کنند.

در ادامه زنبورداران ضمن ابراز علاقه و خوشحالی از انتخاب زنبورداری این حرفه را لذت‌بخش و دارای تنوع در طبیعت زیبا عنوان کردند و گفتند: ما حتی در پرورش زنبور و تولید عسل چند خانوار هم با هم می‌شویم و همه تلاشمان تولید عسل باکیفیت به مردم و خدمت به اقتصاد کشور است.

قاسمی‌نژاد یکی دیگر از زنبورداران این بخش گفت: 500 کلنی زنبور عسل دارم و خانواده هم در این حرفه کمک هستند و مشغول به کار، اما آنچه مشکل است یکی فروش عسل و دیگر اینکه ما در سال سه بار باید به خاطر تغذیه زنبورها ییلاق و قشلاق داشته باشیم، هزینه زیادی را متحمل در امر جابه‌جای داریم و اگر دولت در این زمینه ما را کمک می‌کرد قطعا رویکرد به زنبورداری بیشتر می‌شد.

گفتنی است وقتی که اعضای خانواده هم به زنبورداری می‌پردازند علاوه بر تولید عسل تولیدات دیگری مانند ژل رویال، گرده گل، بره موم، موم، زهر و نیش زنبور عسل را دارد و توجه به این فرآورده‌ها نقش بسزایی در افزایش درآمد زنبورداران خواهد داشت.

انتهای پیام/80015/ق

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول