اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  انتظامی و حوادث

جمع آوری ۴۰۰ معتاد هر دو هفته یک بار/ پرسه ناقلان کرونا یکسال ادامه دارد!

50 نفر از 5 هزار معتاد جمع‌آوری شده کرونایی بوده‌اند. با رعایت پروتکل‌های بهداشتی و اجرای طرح غربالگری و ظرفیت محدود مراکز نگهداری یک سال طول می‌کشد تا چهره شهر از پرسه 20 هزار معتاد متجاهر پاک شود؛ تازه اگر در این بازه معتادان جدیدی اضافه نشوند.

جمع آوری ۴۰۰ معتاد هر دو هفته یک بار/ پرسه ناقلان کرونا یکسال ادامه دارد!

گروه انتظامی خبرگزاری فارس _مریم عرب انصاری: قصه معتادان متجاهر قصه جدیدی نیست؛ روایت معتادانی است که روزها و شب‌ها می‌آیند و می‌روند؛ در بوستان‌ها، پارک‌ها و کوچه پس‌کوچه‌های شهر اطراق کرده‌اند و حالا که کرونا هم میهمان هر روزه ما شده است انگار بیشتر به چشم می‌آیند؛ اگرچه سازمان‌های مربوطه اعلام می‌کنند که طرح جمع‌آوری‌شان در دستور کار است. 

                       ***

«هر چهارده روز یکبار 400 معتاد متجاهر را از سطح شهر جمع‌آوری می‌کنیم»، این جمله را سرهنگ عبدالوهاب حسنوند رئیس پلیس مبارزه با موادمخدر پایتخت به فارس می‌گوید و می‌افزاید: با توجه به شیوع ویروس کرونا، بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر با رعایت پروتکل های بهداشتی و ظرفیت محدود موجود و اجرای قرنطینه هرچهارده روز یکبار امکان‌پذیر است. 

                      ***

پلیس همواره اعلام کرده که برای جمع‌آوری معتادان متجاهر آمادگی کامل داشته و اگر ظرفیت‌ها موجود باشد،‌ می‌تواند همه معتادان متجاهر را ظرف مدت یک هفته جمع آوری کند.

اظهارات پلیس از یک‌سو و کمبود مراکز نگهداری از سوی دیگر، مخدوش شدن زیبایی بصری شهر با وجود معتادان و نارضایتی‌ پایتخت نشینان از پرسه ناقلان کرونا ما را بر آن داشت تا برای آگاهی از آخرین روند جمع‌آوری معتادان متجاهر، آمار معتادان و تعداد مراکز نگهداری و بازپروری و محدودیت‌ها و مسائلی که گریبانگر طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر است با سرهنگ عبدالوهاب حسنوند رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر پایتخت به گفت و گو بنشینیم.

 جمع آوری ۴۰۰ معتاد هر دو هفته یکبار 

 فارس: آخرین وضعیت طرح جمع آوری معتادان متجاهر به کجا رسید; در هر مرحله چه تعداد معتاد جمع آوری می شوند؟

بحث جمع‌آوری معتادان متجاهر با توجه به وضعیت موجود و شیوع ویروس کرونا با رعایت پروتکل‌های بهداشتی هر 14 روز یکبار انجام می‌شود.

400 نفر معتاد متجاهر را در هر مرحله جمع‌آوری کرده و از آنها تست اولیه کرونا گرفته می‌شود.

اگر تست معتادان مثبت بود، آن تعداد به مرکز مخصوص که برای نگهداری معتادان مبتلا به کروناست منتقل می‌شوند.

آن دسته از معتادانی که تست اولیه کرونا در آنها منفی باشد به مرکز شفق رفته و 14 روز قرنطینه می‌شوند؛ بعد از 14 روز با احراز سلامت در مراکز ماده 16 تقسیم شده و بحث نگهداری، بازپروری و توانمندسازی آنها انجام می‌شود.

کندی جمع آوری معتادان به دلیل کمبود مراکز بازپروری و درمان است 

 فارس: با توجه به پرسه هر روزه معتادان در سطح شهر شهروندان می گویند اجرای طرح  متوقف شده است; آیا این مسأله صحت دارد؟

همانطور گه گفتم ما هر 14 روز یکبار معتادان را جمع‌آوری می‌کنیم، طرح متوقف نشده است اما با توجه به ظرفیت محدود مراکز، جمع‌آوری معتادان به کندی انجام می‌شود چرا که باید پروتکل‌ها رعایت شود.

 فقط 57 معتاد زن متجاهر جمع آوری شد

فارس : آیا پلیس در طرح جمع آوری معتادان متجاهر, زنان معتاد را هم جمع آوری می کند؟

14، 15 روز پیش بود که 57 نفر از معتادان زن متجاهر را جمع‌آوری کردیم اما طرح جمع‌آوری معتادان زن متجاهر متوقف شد؛ چرا که باید این افراد بعد از 14 روز از مرکزی که نگهداری و قرنطینه شده‌اند جابجا شوند تا تعداد دیگری از زنان معتاد جمع‌آوری شوند؛ در حال حاضر باید فکری کرد و مرکز دیگری آماده کرد که این امر به کندی در حال انجام است.

بهزیستی باید برای نگهداری معتادان متجاهر زن تصمیم بگیرد و مکانی را مهیا کند.

20 هزار معتاد متجاهر در پایتخت داریم

فارس: تعداد افراد معتاد متجاهر در پایتخت چقدر است؟

پلیس در طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر بیش از 5 هزار نفر را جمع‌آوری کرد و بعد از غربالگری 5 هزار نفر معتاد در مراکز بازپروری و توانمندسازی مراکز ماده 16 مستقر شدند. 

برآورد پلیس این است که در تهران حدود 20 هزار معتاد وجود دارد که 19 هزار نفر مرد و یک‌هزار نفر زن هستند.

از تعداد بیست هزار نفرمعتاد 4 هزار نفر در مراکز بودند و هم‌اکنون که 5 هزار نفر را جمع‌آوری کردیم، 9 هزار معتاد متجاهر در مراکز نگهداری حضور دارند؛ هم اکنون برای جمع‌آوری 11 هزار معتاد دیگر نیاز به ظرفیت داریم.

یکسال طول می کشد تا چهره شهر از حضور معتادان پاک شود! 

فارس: با اجرای روند جمع آوری 400 معتاد هر دو هفته یکبار چقدر طول می کشد تا همه معتادان متجاهر تهران جمع آوری شوند؟

با این وضعیت تقریبا یک سال طول می‌کشد تا تمام معتادان متجاهر از سطح جامعه جمع‌آوری شوند چرا که باید طرح غربالگری و قرنطینه را به درستی انجام داد. 

* آمادگی پلیس برای جمع آوری یک هفته ای معتادان 

فارس: آیا پلیس برای جمع‌آوری معتادان متجاهر محدودیتی دارد؟

پلیس محدودیتی برای جمع آوری معتادان متجاهر ندارد. هم‌اکنون با توجه به آنکه ظرفیت برای جمع‌آوری معتادان متجاهر محدود است، پلیس در نقاطی همچون شوش، دروازه غار، هرندی یا محدوده‌هایی مثل امام حسین و زیر پل چوبی طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را اجرا کرده و با مشاهده معتادان، آنها را از محل خارج کرده و به سمت مراکز و سرپناه‌ها سوق می‌دهد تا از ایجاد تجمع و کلونی خودداری کند.

اما اجرای این موضوع خیلی سخت و پیچیده است چرا که نگهداری معتادان متجاهر نیاز به بازپروری و درمان برابر با ماده 16 دارد و ما هم‌اکنون این فرایند را نداریم. فقط به صرف اینکه معتادان را از یک محل به محلی دیگر که سرپناه نامیده شود ببریم آنها را هدایت می‌کنیم؛ حضور در سرپناه‌ها غیراجباری است و متأسفانه دوباره معتادان به محل‌هایی که حضور داشتند برمی‌گردند. 

پلیس آمادگی این را دارد که ظرف کمتر از یک هفته اگر ظرفیت‌ها مهیا شود معتادان متجاهر را جمع‌آوری کند. اگر چه کماکان معتادانی که منع پذیرشی هستند نیز وجود دارند که هیچ تمهیداتی برای آنها درنظر گرفته نشده است. 

*معتادان منع پذیرشی در شهر رها هستند!

فارس: معتادان منع پذیرشی کدام افراد هستند؟ 

افرادی با زخم باز و عفونی، دارای کبر و صغر سن؛ دارای بیماری‌های خاص و صعب‌العلاج اینها معتادانی هستند که هیچ تمهیداتی برای پذیرش آنها اندیشیده نشده است. 

فارس: مأموران پلیس هنگام جمع‌آوری معتادان متجاهر چگونه این افراد را تشخیص داده و جمع‌آوری نمی‌کنند؟

معتادان دارای زخم باز و عفونی کاملاً‌ مشخص هستند. پاهایشان عفونت کرده یا قطع شده، آثار زخم روی بدنشان مشهود است. 

معتادان بالای 65 سال نیز که با توجه به سن و چهره‌زنی‌شان توسط پلیس تشخیص داده می‌شوند و اطفال زیر هجده سال که معتاد هستند کاملاً واضح بوده و متأسفانه برای هیچ‌کدام از این افراد هیچ تمهیداتی از سوی مراجع ذیصلاح انجام نشده است. 

* معتادان مشمول ماده 16 

فارس: معتادان مشمول ماده 16 چه افرادی هستند؟

معتادانی که در ملأعام مرتکب جرم و مصرف مواد مخدر شده و به تجاهر رسیده‌اند، معتاد متجاهر نامیده شده و مشمول و ماده 16 می‌شوند که درمان آنها اجباری است.

پلیس در هنگام جمع‌آوری معتادان متجاهر برخی اوقات افرادی را جمع‌آوری می‌کند که قیافه‌شان با وضعیت معتادان متجاهر همسوست اما هنگامی که غربالگری شده و تست می‌دهند می‌بینیم منفی است چرا که در اصل کارتن‌خواب‌ یا زباله‌جمع‌کن‌ها هستند که ظاهرشان شبیه معتادان متجاهر است که باید برای نگهداری این افراد نیز تمهیداتی اندیشیده شود. 

فارس: تعدادی از معتادان متجاهر خودمعرف بوده و در مراکزی متفاوت ترک اعتیاد می‌کنند؛ قضیه این دسته از معتادان چیست؟

طبق تبصره 2 ماده 15 مراکز مورد تأئید بهزیستی می‌توانند معتادان متجاهر را با دستور قضایی نگهداری کنند. مراکز ماده 15 هم‌ اجباری نیستند بلکه اختیاری‌اند و افرادی که معتاد بوده به صورت خودمعرف و با هزینه خودشان در این مراکز مستقر شده و اعتیاد را ترک می‌کنند.

* کرونا پروسه درمان معتادان متجاهر را یک ساله کرد

فارس: نگهداری معتادان متجاهر در مراکز ماده 16 چند ماهه است؟

با توجه به وضعیت کرونا تصویب شده تا نگهداری معتادان متجاهر و بحث درمان، بازپروری و توانمندسازی در مراکز ماده 16 یک‌ساله باشد. 

* پرسه معتادان و نگرانی شهروندان

فارس: مهمترین مشکلاتی که حضور معتادان متجاهر در سطح شهر ایجاد کرده و گله‌مندی شهروندان را منجر شده است کدامند؟

حضور معتادان متجاهر در خیابان‌ها، معابر، بوستان‌ها و حاشیه اتوبان‌ها کاملا مشخص است و این افراد گاها تصادف‌هایی را در عرض اتوبان‌ها ایجاد می‌کنند.

از سوی دیگر بیش از 50 درصد جرائم خرد توسط معتادان متجاهر در سطح شهر انجام می‌شود.

مزاحمت‌های محلی از دیگر گله‌مندی‌ شهروندان است چرا که آسایش مردم را دچار خدشه کرده و شاهد گله و شکوه شهروندان در خصوص حضور و تجمع این افراد در محلات هستیم. 

از سوی دیگر با توجه به آنکه این معتادان به تجاهر رسیده‌اند مواد مخدر را در ملأعام مصرف کرده و بدآموزی برای جوانان و نوجوانان را به دنبال دارند. 

* معتادان هم کرونا می گیرند/ ابتلای 50 معتاد به کرونا

فارس: چه تعداد معتاد متجاهر تست کرونایشان مثبت بوده است؟

در طرح جمع‌آوری معتادان متجاهر بعد از انجام تست و غربالگری‌ها تاکنون مشخص شده است که بیش از 50 نفر از معتادان متجاهر به کرونا مبتلا بوده‌اند.

برخی‌ها در جامعه به این موضوع دامن می‌زدند که معتادان کرونا نمی‌گیرند اما ما شاهد این هستیم که معتادان متجاهر که بدترین نوع معتادان بوده و همه نوع مواد مخدر را امتحان کرده‌اند بعد از جمع‌آوری و غربالگری مشخص شده که به کرونا مبتلا هستند؛ چرا که سیستم ایمنی بدن آنها ضعیف بوده و با درگیر شدن و آسیب به ریه به واسطه مصرف مواد سطح ایمنی‌ بدنشان پایین آمده و زمینه خوبی برای ورود ویروس‌ها از جمله کرونا بوده‌اند.

* پلیس در معرض ابتلا به کرونا

فارس: برای حفظ سلامت مأموران پلیس مبارزه با مواد مخدر چه تمهیداتی اندیشیده‌اید؟ 

به هر جهت پلیس هم مثل سایر مردم در معرض ویروس کرونا بوده و از این امر مستثنی نیست و باید وظایف خود را انجام دهد. 

با توجه به تمهیدات پیش‌بینی شده، ماسک، شیلد، لباس ضدویروس و مواد ضدعفونی‌کننده دراختیار مأموران مبارزه با مواد مخدر قرار گرفته ولی باز باید گفت مأموران هم در معرض شیوع ویروس کرونا و خطر و آسیب موجود بوده و هستند. 

* تریاک صدرنشین کشفیات مواد مخدر در پایتخت/ افزایش 55 درصدی کشفیات

فارس: بیشترین کشفیات پلیس مبارزه با مواد مخدر در تهران چه بوده است؟ 

تریاک بیشترین ماده مخدر کشف شده در تهران بوده است. البته در نقاط آلوده شهر انواع مواد مخدر وجود دارد اما باید گفت با اشراف اطلاعاتی مأموران مواد مخدر که به صورت شبانه‌روزی در سطح شهر حضور داشته و نسبت به برخورد با قاچاقچیان، توزیع‌کنندگان و خرده‌فروشان مواد مخدر اقدام می‌کنند از افزایش بیش از 55 درصدی کشفیات مواد مخدر نسبت به سال گذشته برخوردار بوده ایم. 

* انهدام 15 سرشبکه قاچاق مواد و دستگیری 180 قاچاقچی

فارس: از مقابله و مبارزه مداوم پلیس مبارزه با مواد مخدر با سرشبکه‌ها گفتید؛ در سال جاری چند باند مهم شناسایی و منهدم شد؟

از ابتدای سال تاکنون 15 باند و سرشبکه قاچاق مواد مخدر و روانگردان شناسایی، کشف و منهدم شده و تعداد 180 نفر قاچاقچی هم دستگیر شدند. 

فارس: مردم در مواجهه با معتادان متجاهر چگونه موارد را به پلیس اطلاع دهند؟

پلیس به طور شبانه‌روزی در امر مبارزه و برخورد با معتادان متجاهر و دستگیری خرده‌فروشان و قاچاقچیان حضور فعال دارد.

شهروندان چنانچه مزاحمتی مبنی بر وجود معتادان در محله خود دارند مراتب را به پلیس 110 اطلاع دهند، مأموران کلانتری و پلیس مبارزه با مواد مخدر ضمن حضور در صحنه و بررسی موضوع نسبت به انتقال افراد از محل اقدام می‌کند؛ اگر بحث خرید و فروش مواد هم مطرح باشد، با توجه به جرم بودن موضوع، افراد مذکور تحویل مقامات قضایی می‌شوند.

فارس: گفتید که هر چهارده روز یکبار معتادان متجاهر را جمع‌آوری می‌کنید؛ اگر گزارش های مردمی خارج از بازه جمع‌آوری معتادان باشد چگونه اقدام می‌کنید؟ 

مأموران پلیس با حضور در محل نسبت به اجرای طرح فاصله‌گذاری اقدام می‌کنند چرا که کاری غیر از این نمی‌توان انجام داد،‌در اصل افراد را از آن محدوده متفرق می‌کنیم چرا که ظرفیت و جایی برای نگهداری آنها نداریم.

اجرای طرح فاصله‌گذاری اجتماعی و قرنطینه معتادان طی 14 روز با توجه به شیوع کرونا امری بدیهی و صحیح است و نمی‌توان دستگاهی را در این زمینه مقصر دانست؛ در این زمینه فقط افزایش زیرساخت‌ها و تأمین بودجه می تواند کمبودهای موجود را برطرف کند. 

* توصیه پلیس به خانواده ها

فارس: به خانواده‌ها چه توصیه‌ای در خصوص مراقبت و نگهداری از جوان‌ها و نوجوان‌هایشان دارید؟

والدین باید از محل‌های رفت و آمد فرزندانشان آگاهی کامل داشته و از تردد آنها به اماکنی که گرایش به اعتیاد دارد جلوگیری کنند. 

طبق تحقیقات مشخص شده است که تقویت اعتقادات مذهبی در زمینه عدم گرایش به مصرف مواد تأثیرگذار بوده و آنهایی که اعتقادات مذهبی بالایی دارند به ندرت به مواد مخدر گرایش دارند؛ از طرفی والدین نباید اجازه مصرف دارویی‌های مثل ریتالین را به صورت سرخود به فرزندان خود بدهند چرا که مصرف این داروها خطرناک بوده و دروازه شروع مواد مخدر است.

از طرف دیگر پدر و مادر باید از رفتارهای خشونت‌آمیز خودداری کرده و محیطی آرام را رقم زنند؛ تضاد بین پدر و مادر و وقوع طلاق از جمله مواردی است که نشان داده می‌تواند گرایش به مصرف مواد را افزایش دهد.

طبق آمار بیش از 60 درصد گرایش به مصرف مواد مخدر را در فرزندان طلاق شاهد بودیم.

نکته دیگر اینکه خانواده‌ها باید به دخل و خرج فرزندانشان توجه داشته باشند. 

*سیگار و قلیان دروازه ورود به اعتیاد

فارس: تعدادی از نوجوانان و جوانان گرایش به قلیان داشته و بعضی ها حتی سیگارکشیدن را جزئی از بزرگ شدن و مرد شدن می‌دانند.توصیه پلیس به نوجوانان و جوانان چیست؟

جوانان باید توانایی نه گفتن را در برابر سیگار و مواد مخدر داشته باشند و این را بدانند که مصرف دود چه به صورت سیگار و چه قلیان دروازه ورود به اعتیاد است. 

برخی افراد این باور غلط را دارند که هر وقت اراده کنند می‌توانند مصرف مواد مخدر را کنار بگذارند ولی این موضوع به هیچ عنوان قابل قبول نیست و راه بازگشتی وجود ندارد. توصیه ما به جوانان این است که به اعتقادات مذهبی پایبند بوده و در انتخاب دوستان و شرکت در میهمانی ها و مجالس دقت لازم را داشته باشند. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول