اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

واکنش آمریکا و انگلیس به تشدید تنش مرزی باکو و ایروان

وزارت خارجه آمریکا و مجلس عوام انگلیس در واکنش به تنش‌های مرزی باکو و ایروان برقراری آاتش بس و انجام مذاکرات مستقیم را خواستار شد.

واکنش آمریکا و انگلیس به تشدید تنش مرزی باکو و ایروان

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تشدید تنش مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان در حالی وارد سومین روز خود شده که آمریکا و انگلیس نیز به این ماجرا  واکنش نشان دادند.

 به نوشته وبگاه ارمنستانی «آرکا» وزارت خارجه آمریکا با صدور بیانیه ای تنش مرزی بین ارمنستان و آذربایجان را محکوم کرد.

  در بخشی از این بیانیه آمده است: «ضمن محکوم کردن تنش‌های مرزی بین ارمنستان و آذربایجان، به طرفین توصیه می‌کنیم استفاده از زور را فورا کنار گذاشته، گفت‌‌وگوهای مستقیم برای اجتناب از تنش زایی را پیش گرفته  و در پی آتش بس باشند.»

مجلس عوام انگلیس  نیز در این زمینه بیشتر با جانبداری از آذربایجان، اقدام ارمنستان را برهم زننده ثبات  در منطقه ذکر کرده است. به نوشته خبرگزاری آذری «ترند نیوز» مجلس عوام انگلیس روز دوشنبه اعلام کرد که تجاوز جمهوری ارمنستان  موجب تشدید کشمکش ناگورنو قره باغ می‌شود.

 مجلس عوام انگلیس از دولت این کشور خواسته اقدامات اخیر ارمنستان را محکوم کند. مجلس عوام انگلیس همچنین به دولت این کشور توصیه کرده از توافق «گروه مینسک» برای برقراری ثبات در منطقه حمایت کند.

وزارت خارجه روسیه نیز روز دوشنبه نسبت به درگیری تازه نیروهای جمهوری آذربایجان وارمنستان ابراز نگرانی کرد. در بیانیه منتشر شده وزارت خارجه روسیه در این باره آمده است: «روسیه نگرانی جدی خود درباره وخیم تر شدن اوضاع در مرز ارمنستان و آذربایجان را ابراز می‌کند. طبق اطلاعات دریافتی، تنش‌ها ادامه دارد و طرفین علیه هم از یگان‌های توپخانه استفاده می‌کنند و این درگیری کشته‌ و زخمی برجای گذاشته است.»

 این در حالی است که وزرات دفاع آذربایجان سه‌شنبه اعلام کرد در پی تشدید تنش میان این کشور با ارمنستان، دو نظامی ارشد آذربایجانی در تیراندازی نیروهای مسلح ارمنستانی در منطقه مرزی «تووز» کشته شدند

نبرد ناگورنو-قره باغ پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی از سال 1988 آغاز شد. قره‌‌باغ، منطقه‌ای در همسایگی ایران در ناحیه شمالی واقع شده و ریشه اختلاف این دو کشور بر سر مسئله  «ارضی» است و به عبارت دیگر جمهوری آذربایجان و ارمنستان هرکدام این منطقه را جزئی از خاک خود می‌دانند. نبرد در این منطقه تاکنون صدها کشته و مجروح برجا گذاشته است. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول