اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

فارس من| رکوردشکنی شاخص زیر سایه حمایت حقوقی‌ها/ تاثیر تغییر ساعت معامله بر سبزپوشی بورس

سازمان بورس به بهانه کندی هسته معاملات ساعت معامله برخی نمادهای اصطلاحا شاخص‌ساز را تغییر داده است که این مسأله با اعتراض برخی سهامداران خرد مواجه شده است.

فارس من| رکوردشکنی شاخص زیر سایه حمایت حقوقی‌ها/ تاثیر تغییر ساعت معامله بر سبزپوشی بورس

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، این روزها بورس هر روز رکورد جدیدی را می شکند، این رکوردشکنی‌ها دربعضی مواقع تنها با حمایت دولت و شرکت های حقوقی رخ داده است. شاخص در خرید و فروش های بورس گاهی از وضعیت مثبت به وضعیت منفی و در بعضی مواقع نیز برعکس حرکت می کند.

اما آنچه در روزهای اخیر بیشتر به چشم خورده است، حمایت دولت به هر طریق ممکن از شاخص است که حتی اگر کم هم شده ولی مثبت باشد و بازار فردا با شاخص مثبت و قیمت های پایانی مثبت باز شود.

این اقدام در حال حاضر با تغییر ساعت بازگشایی نمادهای شاخص ساز رخ داده است. نمادهایی مانند خودرو (نماد شرکت ایران خودرو)، خساپا (نماد شرکت سایپا)، وبصادر (نماد بانک صادرات)، شستا (نماد شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی)، شپنا (نماد پالایش نفت اصفهان)، شبندر (نماد پالایش نفت بندرعباس)، دارا یکم (صندوق واسطه گری مالی یکم ETF) و نمادهای عرضه اولیه شده طی هفته های گذشته در ساعات پس از بسته شدن بازار معامله می شوند.

البته برخی معتقدند تغییر وضعیت این نمادهای شاخص‌ساز باعث شده تا رقم شاخص نسبت به گذشته تغییر خاصی نکند. اما با نگاهی به بازار بورس طی روزهای گذشته می توان این مساله را رد کرد. عده ای دیگر از کارشناسان این مساله را بررسی سبز نگاه داشتن بورس توسط دولت می دانند و این مساله می تواند اصلاح برخی شاخص ها را با مشکل جدی مواجه کند.

سازمان بورس تغییر ساعت معامله برخی نمادها را به دلیل کندی هسته معاملات می داند. این سازمان دلیل این مساله را صف های خرید بسیار زیاد این نمادها می داند که فشار بسیار زیادی بر روی هسته ایجاد کرده است. اما این هسته بدون حضور این نمادها نیز با کندی بسیار زیادی مواجه است. بسیاری از افراد حاضر در بورس زمانی که صفحه معاملاتی خود را باز می کنند با پیغام «ارسال سفارش ها به دلیل کندی هسته معاملات با تاخیر ارسال می شود»، مواجه می شوند.

به طور مثال روز سه شنبه 25 تیرماه نمادهای خودرو، خساپا، شستا، شپنا، دارا یکم، سیتا و ولپارس (عرضه اولیه) در ساعت های 12:35 به بعد معامله شده اند.

 

شاخص بورس در این روز از ساعت 9 صبح تا 10 صبح و در یک ساعت 24 هزار واحد مثبت شده است. این شاخص از ساعت 10 تا 12:30 که پایان بازار بورس است با کاهشی 11500 واحدی به 1.835.131 رسیده است. با بازگشایی نمادها در خارج از ساعت بازار، شاخص با 9666 واحد افزایش به عدد 1.844.797 واحد رسید.

 

این دستکاری در بازار توسط سازمان بورس به بهانه کندی هسته معاملات، سبب اعتراض برخی افراد که به دنبال بازار منطقی در بورس هستند، شده است. عده ای از مخاطبان خبرگزاری فارس نیز با ثبت سوژه «دستکاری در نمادهای خاص دولتی بورس را تمام کنید» خواستار رسیدگی به این وضعیت شده اند. این مخاطبان با ثبت این سوژه خواستار پایان دادن به حمایت‌های بی‌منطق بر روی نمادهای شاخص‌ساز مثل گروه خودرویی و بانکی هستند. این مخاطبان در توضیح سوژه خود نوشته اند: تشکیل صف‌های خرید سنگین به صورت کاملا دستوری جهت نمایش یک شوی تبلیغاتی جهت مثبت نشان دادن بازار سرمایه است. بازدهی بالا و رکوردشکنی بورس در حالی اتفاق می افتد که بسیاری از سهامداران در این مدت نه تنها سود نکرده‌اند، بلکه متضرر شده‌اند. همه می‌دانند صف خرید چند میلیاردی دو خودروساز توسط سهامدار خرد تشکیل نمی‌شود.آخرین اقدام برای جلوگیری از ریزش این دو نماد، تغییر ساعت معاملاتی آنها است. چرا این نمادها باید در روز یک ساعت معامله شوند؟ بر اساس کدام قانون و دستورالعمل؟ گناه سهامدارانی که با منطق و تحلیل سهم‌های بنیادی و سودده خریده‌اند، چیست؟ هیچ سهامداری با رشد بورس بر اساس عرضه و تقاضا مشکلی ندارد، این دستکاری ساعت عدالت را زیر سؤال برده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول