اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

دادگاه لاهه در پرونده محاصره هوایی قطر، به نفع این کشور رأی داد

رکن قضائی اصلی سازمان ملل متحد امروز سه‌شنبه در پرونده اختلاف میان قطر و ۴ کشور محاصره‌کننده آن بر سر ممنوعیت استفاده از حریم هوایی این کشورها به نفع قطر رأی داد.

دادگاه لاهه در پرونده محاصره هوایی قطر، به نفع این کشور رأی داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، دیوان بین‌المللی دادگستری در شهر لاهه (دادگاه لاهه) هلند به اتفاق آرا، دفاعیه چهار کشور تحریم‌کننده قطر را رد کرد.

شورای مذکور ژوئیه ۲۰۱۸ با درخواست تجدیدنظر چهار کشور عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر مبنی بر عدم صلاحیت رسیدگی ایکائو به شکایت قطر از چهار کشور مذکور، به دلیل آثار منفی و خسارت‌های به وجود آمده در زمینه پرواز‌ها، امنیت ملی و امنیت هوایی قطر، مخالفت کرده بود.

کشورهای یاد شده بعد از این تصمیم شورای ایکائو، همزمان خواستار تجدیدنظر در تصمیم مذکور آن هم در دیوان بین‌المللی دادگستری شدند و این دیوان امروز با این درخواست آن‌ها مخالفت کرد.

قطری‌ها رأِی امروز دیوان لاهه به نفع خودشان را «پیروزی دیگری» در برابر محور سعودی دانستند.

به گزارش الجزیره، دفتر ارتباطات دولتی قطر در واکنش به رأی دیوان لاهه، گفت که این رأی کشورهای تحریم کننده را در عرصه بین‌المللی مجبور به پاسخگویی خواهد کرد.

روابط چهار کشور عربی مذکور از خرداد ۹۶ (۲۰۱۷) با قطر به دنبال اتهام آن‌ها علیه این کشور مبنی بر حمایت دوحه از تروریسم تا به امروز قطع بوده و مصر، عربستان سعودی و امارات و بحرین ضمن بستن حریم هوایی خود بر روی قطر، این کشور را محاصره و تحریم کردند. قطر برای عبور از این تحریم‌ها، از حریم هوایی ایران استفاده کرد.

به دنبال این تنش در خلیج فارس که تا انحلال شورای همکاری خلیج فارس نیز پیش رفت، قطر همان سال ۲۰۱۷ دو شکوائیه در شورای ایکائو علیه کشورهای تحریم کننده آماده و ارائه کرد؛ شکایت نخست بر اساس ماده ۸۴ توافق هواپیمایی بین‌المللی سال ۱۹۴۴ موسوم به توافق شیکاگو بود و شکایت دوم به موجب بند دوم ماده ۲ توافق بین‌المللی خدمات عبور و مرور هوایی ۱۹۴۴ بود.

در این دو شکوائیه قطر، جزئیات اقدامات چهار کشور را که نقض توافقین به شمار می‌رفت به شورای ایکائو اراه کرد و از این سازمان خواست در این قضیه رأی صادر کرده و اقدامات آن‌ها را غیر قانونی دانسته و مجبور به پرداخت غرامت کند.

چهار کشور عربستان سعودی، بحرین، امارات و مصر بعد از قطع روابط خود با قطر اعلام کردند، تا زمانی که دوحه شروط سیزده‌گانه آن‌ها را که یکی از آن‌ها بستن شبکه پربیننده الجزیره بود، نپذیرد، به قطع روابط خود با قطر ادامه خواهند داد. بحران قطر به رغم تلاش‌ها برای پایان دادن به آن، همچنان پابرجاست و دوحه گفته که تن دادن به این شروط، استقلالیت قطر را از بین میبرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول