اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

هیچ کدام از ۳۳ بیمارستان فعال در مشهد تأییدیه ایمنی نگرفته‌اند

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه در حال حاضر هیچ کدام از ۳۳ بیمارستان فعال در مشهد تأییدیه ایمنی نگرفته‌اند، گفت: ماموران پیشگیری و نظارت ما به همراه تیم عملیات بازدید‌های سرزده خود را از بیمارستان‌ها آغاز کرده‌اند.

هیچ کدام از ۳۳ بیمارستان فعال در مشهد تأییدیه ایمنی نگرفته‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، اهمیت بحث حفظ سلامت و جان شهروندان و لزوم رعایت نکات ایمنی در ساختمان‌های تجاری، اداری و درمانی به منظور آمادگی هر چه بیشتر در هنگام بروز حوادث غیر مترقبه از سویی و فوت سه زائر زن در یکی از خانه مسافر‌های شهر مشهد منجر به انتشار گزارشی در تیرماه سال گذشته با تیتر«آتش در کمین ۳۴ بیمارستان مشهد/ ماجرای فوت سه زائر در یک خانه مسافر» شد.

حالا با گذشت یک سال از تاریخ انتشار این مطلب و با توجه به مهلت دو هفته‌ای شهردار مشهد مبنی بر اخذ استاندارد‌های مورد تأیید سازمان آتش‌نشانی باری دیگر پیگیر موضوع رعایت نکات ایمنی در ساختمان‌های اداری و تجاری و درمانی مشهد شدیم. 

اهمیت ساختمان‌های بیمارستانی در رعایت نکات ایمنی

فرماندار مشهد در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این خصوص بیان کرد: همان‌طور که شهردار مشهد چند روز گذشته به طور رسمی بر مساله رعایت موارد ایمنی در ساختمان‌ها تاکید کرد، یقینا مهم‌ترین و اولین نکته در ساختمان‌هایی که بیشترین حجم تجمع مردمی را دارد، رعایت بحث ایمنی است.

سید محمدرضا هاشمی ضمن قدردانی از مالکانی که نکات ایمنی را رعایت کردند، اظهار کرد: در خصوص آن دسته از ساختمان‌هایی که این موارد را رعایت نکرده‌اند، در کمیته بحران فرمانداری به آن‌ها فرصت دادیم تا در طی زمان مشخص نسبت به رفع نواقص و تجهیز ساختمان در بحث ایمنی اقدام کنند.

وی ابراز کرد: در حوزه بیمارستان‌‌ها با توجه به اهمیت این ساختمان‌ها به‌خصوص در شرایط پیش روی جامعه، اصرار بر رعایت استانداردهای ایمنی بیشتر است.

فرماندار مشهد در خصوص تاییدیه‌های آتش‌نشانی درباره هتل‌ها و خانه مسافرهای متذکر شد: قبل از شیوع کرونا، خانه مسافرهای غیرمجاز را سامان‌دهی کردیم و به صورت هفتگی در شهرداری ثامن جلساتی در این رابطه برگزار شد تا زائران امام هشتم در ساختمان‌هایی با استحکام بنا قابل قبول و ایمن اسکان داده شوند.

هاشمی یادآور شد: در حوزه استحکام بنای بیمارستان‌ها، سازمان نظام مهندسی ساختمان باید پاسخگو باشد و تمام مسؤولان متولی در امر ایمنی بیمارستان‌ها و ساختمان‌ها باید پای کار بیایند.

وی در خصوص پاسخگویی مسؤولان به اصحاب رسانه تأکید کرد: درباره هر موضوعی مسؤولان مربوطه مکلف به پاسخگویی هستند، در غیر این صورت به ما اعلام کنید تا ما از آن‌ها توضیح بخواهیم که چرا به سؤال خبرنگار پاسخ مناسب داده نشده است.

عدم همکاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد با آتش‌نشانی

در ادامه پیگیری به سراغ مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد رفتیم که چند روز قبل با اظهار نگرانی از وضعیت ایمنی بیمارستان‌های مشهد، گفته بود که از مجموعه ۳۳ بیمارستان فعال مشهد، تنها دو بیمارستان مجوز یک ساله گرفته بودند که تأییدیه‌های ایمنی آن‌ها نیز در اواخر سال گذشته منقضی شده و باید مجددا نسبت به اخذ مجوز‌های لازم اقدام کنند.

امیر عزیزی در این رابطه به خبرنگار فارس گفت: از سه ماه گذشته یک طرح را برای کلیه مراکز تجمعی اعم از بیمارستان‌ها و مراکز اداری و تجاری را شروع کرده‌ایم و تفاوت این طرح با سایر طرح‌های مشابه در سال‌های گذشته در این مورد است که از امسال حمایت دستگاه قضایی را نیز به‌همراه داریم.

وی بیان کرد: از دو ماه قبل این سازمان شروع به صدور اخطاریه‌هایی برای کلیه اماکن پرتردد اداری و تجاری و بیمارستان‌ها کرده است و در هفته گذشته آخرین اخطاریه‌ها را برای این اماکن صادر کردیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه ما تمام این اماکن را ملزم کردیم تا شهریورماه در سازمان آتش‌نشانی تشکیل پرونده بدهند، توضیح داد: تیم مشاوره ما نقشه‌های این ساختمان‌ها را بازبینی خواهد کرد تا به آن‌ها یک نقشه راه جهت ایمن‌سازی ساختمان ارائه کند.

عزیزی متذکر شد: بعد از اینکه اولویت‌های ایمنی از سوی آتش‌نشانی اعلام شد این ساختمان‌ها باید موارد مذکور را تا شهریور ماه رفع کنند.

وی خاطرنشان کرد: اگر ظرف مدت زمان مهلت داده شده موارد نقص ایمنی و رعایت اولویت‌های ایمنی اعلام شده در این ساختمان‌ها برطرف نشود اسامی تمام این مراکز پرخطر بودن به مردم و دستگاه قضایی اعلام می‌کنیم.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد متذکر شد: بعد از اینکه اولویت‌های ایمنی از سوی آتش‌نشانی اعلام شد، این ساختمان‌ها باید موارد مذکور را تا شهریور ماه رفع کنند.

عزیزی خاطرنشان کرد: اگر ظرف مدت زمان مهلت داده شده موارد نقص ایمنی و رعایت اولویت‌های ایمنی اعلام شده در این ساختمان‌ها برطرف نشود اسامی تمام این مراکز پرخطر بودن به مردم و دستگاه قضایی اعلام می‌کنیم.

وی در خصوص ارائه لیست اسامی مراکز درمانی و بیمارستانی که قرار بود ظرف مدت ۷۲ ساعت دانشگاه علوم پزشکی به سازمان آتش‌نشانی ارائه کند، بیان کرد: متأسفانه با وجود اتمام مهلت مقرر دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این خصوص هیچ اقدامی انجام نداده است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد خاطرنشان کرد: ما یک مکاتبه دیگر در این رابطه با دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام خواهیم داد و تنها به این اکتفا نخواهیم کرد و طی هماهنگی که با شهرداری‌های مناطق انجام دادیم در حال جمع‌آوری لیست مراکز درمانی مناطق مشهد هستیم.

عزیزی ادامه داد: در حال حاضر هیچ کدام از ۳۳ بیمارستان فعال در مشهد تأییدیه ایمنی نگرفته‌اند.

وی با بیان اینکه عدم اخذ تأییدیه ایمنی از سوی این بیمارستان‌ها دلیلی بر پرخطر بودن این ساختمان‌ها نیست، تصریح کرد: حتی ممکن است طی بازدید‌ نیروهای ما این اماکن ایمن تشخیص داده شوند، اما نکته حائز اهمیت این است که تاکنون این بیمارستان‌ها به سازمان آتش‌نشانی جهت تشکیل پرونده و طی مراحل قانونی اخذ تأییدیه ایمنی مراجعه نداشته‌اند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با بیان اینکه ما منتظر ارائه لیست دانشگاه علوم پزشکی نخواهیم ماند، بیان کرد: با توجه به اینکه این بار سازمان آتش‌نشانی از حمایت دستگاه قضایی برخوردار است به همین جهت ماموران پیشگیری و نظارت ما به‌همراه تیم عملیات بازدید‌های سرزده خود را از بیمارستان‌ها آغاز کرده‌اند و از پنجشنبه هفته گذشته به اولین بیمارستان جهت نظارت موارد ایمنی مراجعه داشته‌اند تا ضمن ارائه نتایج گزارش این بازدید و راهنمایی‌های لازم به بیمارستان‌ها از آن‌ها می‌خواهیم اگر نواقصی وجود دارد هرچه زودتر اقدام به برطرف کردن آن کنند.

عزیزی در خصوص وضعیت ایمنی مراکز گردشگری و اقامتی بیان کرد: در سال گذشته جلسات متعددی در این رابطه با سازمان میراث فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری داشتیم و از تعامل مطلوبی در این زمینه بین ما و آن‌ها برقرار است.

وی یادآور شد: تمام هتل‌آپارتمان‌های شناسایی شده و مراکز اقامتی به سازمان آتش‌نشانی مراجعه داشتند و نسبت به تشکیل پرونده اقدام کردند و در حال طی کردن فاز ایمنی‌ خود هستند.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد ادامه داد: برخلاف بیمارستان‌های مشهد که هیچ کدام به سازمان آتش‌نشانی مراجعه نداشته‌اند، اما خوشبختانه بیشتر هتل‌های مشهد در تمام مباحث فاز توسعه و ساخت ساختمان‌های جدید همکاری نزدیکی با ما داشته‌اند.

عزیزی در رابطه با تأییدیه‌های ایمنی اماکن تجاری گفت: بازارها و مراکز تجاری جدید که در حال ساخت هستند به این سازمان جهت اخذ تأییدیه‌های ایمنی مراجعه داشته‌اند.

وی تصریح کرد: موارد متعددی وجود دارد که این مراکز به‌دنبال رفع نواقص ایمنی ساختمان‌های ناایمن خود نیستند، از جمله تغییر کاربری‌هایی که در طول بهره‌برداری این ساختمان‌ها اتفاق افتاده است و تغییرات داده شده در هنگام اجرا و ساخت ساختمان به نقشه‌های طراحی شده آن‌ها است.

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری مشهد با اشاره به سوء استفاده‌های برخی از مشاوران ایمنی ساختمان‌ها بیان کرد: گاهی مشاوران ایمنی ساختمان‌ها از عدم اطلاعات کافی سازنده ساختمان سوء استفاده می‌کنند، چون به هر حال سازنده‌ای که مبلغ قابل توجهی را برای ساخت ساختمانی هزینه کرده است اگر مشاوره درستی برای هزینه‌‌های ناچیز جهت حفظ ایمنی درست ساختمان به او داده می‌شد یقینا این موارد را رفع می‌کند.

عزیزی تاکید کرد: سازمان آتش‌نشانی هیچ‌گونه مشاوری اعم از مشاور حقیقی و حقوقی تحت عنوان اسم شرکت‌های مختلف در سطح شهر مشهد ندارد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های مذکور به اسم مشاور سازمان آتش‌نشانی در حال سود‌جویی هستند، گفت: سازندگان می‌توانند از مرحله صدور پروانه ساختمان به سازمان آتش‌نشانی مراجعه داشته باشند و با تشکیل پرونده در این سازمان خدمات مشاوره‌ای رایگان تخصصی در زمینه رعایت نکات ایمنی برای ساختمان خود را کسب کنند.

عدم پاسخگویی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در خصوص بیمارستان‌های ناایمن

در ادامه این پیگیری‌ها با توجه به اهمیت بحث ایمنی در بیمارستان‌های مشهد به‌خصوص با توجه به شیوع کرونا و ازدحام بیماران در بیمارستان‌ها، خبرنگار ما این موضوع را از مسؤول روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد جویا شد، اما متأسفانه بعد از تماس با افراد مختلف به‌دلیل عدم‌ دریافت پاسخی شفاف در این رابطه مجدد با مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تماس گرفت، حمیدرضا رحیمی در پاسخ به پیگیری‌های خبرنگار ما تنها به این جمله اکتفا کرد: «مصاحبه سال قبل مدیر فنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با قدس پاسخ سؤال شماست»!

در حالی که این شکل پاسخ‌دهی به اصحاب رسانه آن هم برای موضوع پراهمیتی چون حفظ سلامت و امنیت مردم از زبان مدیر روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی مشهد باعث تعجب بود، جویای پاسخ مدیر فنی دانشگاه علوم پزشکی مشهد به روزنامه قدس در سال گذشته شدیم، علی رحیمی به خبرنگار قدس در بحث ایمنی ساختمان‌های بیمارستانی این چنین پاسخ داده بود: «با قاطعیت اعلام می‌کنیم ساختمان‌هایی که در بخش درمان مشهد در چند سال اخیر ساخته شده به‌طور کامل منطبق با استاندارد‌های روز دنیا است و بحث اصلی و شاید بهتر است بگوییم مشکل در نحوه برخورد با موضوع است.»

علی رحیمی در ادامه توضیح داده بود: «نباید انتظار داشته باشیم ساختمان‌‌هایی قدیمی مانند بیمارستان‌های امام رضا(ع) و قائم شرایط تعریف شده امروزی را داشته باشند، بر همین اساس ذکر چند نکته لازم است نخست اینکه همه بیمارستان‌های قدیمی مشهد الزامات ایمنی زمان تأسیس خود را دارند، یعنی به جای سیستم اطفای حریق اتوماتیک امروزی سیستم دستی اطفاء حریق را دارا هستند!»

با توجه به حادثه هفته گذشته در کلینیک سینا اطهر تهران لازم و ضروری است جهت حفظ جان و سلامت بیماران و مراجعان به‌خصوص در شرایط شیوع کرونا و ازدحام موجود در بیمارستان‌ها بیش از بیش به بحث رعایت نکات ایمنی در ساختمان‌های بیمارستانی پرداخته شود تا از وقوع حوادث دلخراش مشابه حادثه کلنیک سینا اطهر تهران پیشگیری شود.

==================

گزارش: میثاق اشرافیان

==================

انتهای پیام/ ۷۰۰۶۸/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول