اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

آشفته بازار قیمت جابه‌جایی مصالح ساختمانی/ هزینه جابه‌جایی ماسه دو برابر قیمت خرید آن است

با توجه به افزایش قیمت هزینه‌های تولید قیمت ماسه امسال به 33 تا 35 هزار تومان رسیده است اما برای جابجایی آن نرخ مصوبی وجود ندارد و خریدار برای حمل ماسه از اطراف خرمآباد به مرکز شهر به ازای هر تن بایستی بین 30 تا 70 هزار تومان پرداخت کند.

آشفته بازار قیمت جابه‌جایی مصالح ساختمانی/ هزینه جابه‌جایی ماسه دو برابر قیمت خرید آن است

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، قیمت مسکن طی دو سال گذشته افزایش چشم‌گیری داشته که این موضوع به علت افزایش قیمت زمین و مصالح ساختمانی است.

متأسفانه با آغاز سال 99 شاهد هستیم که قیمت مصالح ساختمانی روزانه افزایش پیدا می‌کند و در بعضی از مصالح مانند ماسه و محصولات مشابه در استان با یکدیگر اختلاف قیمت دارند.

پس از بررسی‌های صورت گرفته متوجه شدیم که این اختلاف قیمت ناشی از اختلاف در نرخ کرایه‌های حمل است.

زیرا بر اساس گفته مسئولان راهداری نرخ کرایه مسافت‌های زیر 75 کیلومتر بر عهده این سازمان نیست.

 

اختلاف قیمت حمل هر تن ماسه در خرم‌آباد 50 هزار تومان است

همین موضوع باعث شده که نرخ جابجایی هر تن ماسه بین 20 تا 70 هزار تومان باشد. برای نمونه برای خرید ماسه در شهرستان خرم‌آباد اگر حجم بالایی خریداری کنید نرخ حمل هر تن 30 هزار تومان است.

 اما ماشین‌هایی کوچک مقیاس مانند خاور و نیسان همین ماسه را با نرخ حمل هر تن 70 هزار تومان برای به شما می‌فروشند.

 

اختلاف 200 درصدی قیمت حمل سیمان در لرستان

وضعیت بازار سیمان نیز دست‌کمی از ماسه ندارد برای نمونه برای خرید سیمان از شهرستان دورود به مرکز استان اگر حجم بالا خریداری کنید قیمت حمل هر تن سیمان 20 هزار تومان است.

 اما در مقیاس‌های ساخت یک واحد مسکونی و آپارتمان‌های کوچک این نرخ تا 50 هزار تومان نیز می‌رسد.

حمل بار در مسافت‌های کمتر از 75 کیلومتر بدون متولی

برای آگاهی از این موضوع که ریشه این نابسامانی چه موضوعی است به سراغ معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری لرستان رفتیم.

 میثم قدمی با بیان اینکه بر اساس قانون راهداری تنها بر قیمت کرایه بارهایی که بیش از مسافت 75 کیلومتر حمل می‌کنند، نظارت دارد، اظهار داشت: حمل بار در مسافت‌های کمتر از 75 کیلومتر زیر نظر این سازمان نیست.

وی افزود: رانندگانی که در مسافت‌های برون‌شهری بار حمل می‌کنند اقدام به دریافت بارنامه کرده و بر اساس آن نیز سهمیه سوخت و خدماتی دیگری مانند سهمیه لاستیک به آنان اختصاص داده می‌شود.

معاون حمل‌ونقل سازمان راهداری لرستان بیان کرد: وزارت راه و شهرسازی بر اساس همکاری با شرکت‌های حمل بار سالانه قیمت کف حمل بار بر اساس تن برکیلومتر را اعلام می‌کند.

افزایش 30 درصدی کرایه حمل بار در مسافت‌های برون‌شهری

 میثم قدمی با اشاره به اینکه البته بسته به نوع محصول این قیمت‌ها متفاوت است، تصریح کرد: اما به طور میانگین قیمت هر تن در کیلومتر در سال گذشته 1400 تومان بوده اما امسال به 1822 تومان رسیده است.

 

افزایش 25 درصدی قیمت ماسه در لرستان

در ادامه به سراغ معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت لرستان رفتیم.

جمال مومیوند با اشاره به اینکه در سال جاری بر اساس مصوبات کشوری نرخ ماسه افزایش پیدا کرده است، افزود: نرخ ماسه در استان 25 درصد افزایش پیدا کرده است.

وی افزود: ماسه انواع مختلفی دارد اما به طور میانگین قیمت انواع آن در استان بین 33 تا 35 هزار تومان در هر تن است.

معاون امور معادن و صنایع معدنی سازمان صمت لرستان بیان کرد: تا به امروز خبری در مورد افزایش قیمت سیمان در کشور و استان اعلام نشده است.

مومیوند با بیان اینکه تولیدکنندگان سیمان و ماسه با افزایش هزینه‌های تولید روبرو شده‌اند، تصریح کرد: اما آن‌ها برای اینکه بازار خود را از دست ندهند تنها به افزایش 25 درصدی قناعت کرده اما به جای آن شاهد افزایش بالای قیمت در حوزه نرخ کرایه‌ها هستیم.

هزینه حمل ماسه 35 هزار تومانی 65 هزار تومان است

وی خاطرنشان کرد: برای خرید هر تن ماسه در اطراف شهرستان خرم‌آباد حداکثر 35 هزار تومان پرداخت می‌کنید اما برای انتقال آن به شهر خرم‌آباد بایستی به ازای هر تن 65 هزار تومان پرداخت کنید.

معاون سازمان صمت لرستان با اشاره به اینکه برای مهار این نابسامانی تا به امروز چندین جلسه تشکیل شده است، گفت: بر اساس نظر کارشناسان قیمت مصوب حمل ماسه و سیمان طی روزهای آینده اعلام خواهد شد.

مومیوند در بخش پایانی صحبت‌های خود اظهار داشت: برای اینکه نرخ‌های مصوب در استان اجرایی شوند بایستی مردم با دولت همکاری کنند و ماشین‌های متخلف را به سازمان صمت معرفی کرده تا با آن‌ها از طریق حذف سهمیه لاستیک و گازوئیل برخورد شود.

انتهای پیام/85020

گزارش از محمد عبدالله زاده

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول