اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  شرق آسیا و اقیانوسیه

پکن: تحریم‌های آمریکا را متقابلا پاسخ خواهیم داد

وزارت خارجه چین در بیانیه‌ای شدیدالحن هشدار داد که در پاسخ به اقدام اخیر «دونالد ترامپ» در خصوص «هنگ‌ کنگ»، تحریم‌هایی را علیه نهادها و مقام‌های آمریکایی تحمیل خواهد کرد.

پکن: تحریم‌های آمریکا را متقابلا پاسخ خواهیم داد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، بعد از اقدام تحریک‌آمیز «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا در امضای مصوبه دوحزبی کنگره برای تحریم مقام‌های چین به بهانه آنچه که سرکوب حقوق مردم هنگ‌کنگ توصیف کرده است، چین در پیامی شدید‌الحن هشدار داد در اقدامی متقابل تحریم‌هایی را علیه واشنگتن تحمیل خواهد کرد.

شبکه روسی «راشاتودی» در این خصوص گزارش کرد، وزارت امور خارجه چین در بیانیه‌ای تند به اظهارات اوایل روز گذشته (سه شنبه) ترامپ واکنش نشان داد که اعلام کرده بود که با امضای خود لایحه «خودمختاری هنگ‌کنگ» را به قانون تبدیل کرده است.

وزارت خارجه چین در این خصوص گفت: «قانون آمریکا... با سوء نیت لایحه امنیت ملی هنگ کنگ را نادیده گرفته و تهدید می‌کند که تحریم‌هایی را علیه چین تحمیل کند و به طور جدی قوانین بین‌المللی و اصول اساسی روابط بین‌المللی را نقض می‌کند. این مداخله آشکار در امور هنگ‌کنگ و امور داخلی چین است».

وزارت خارجه چین با بیان این هشدار که پکن ساکت نخواهد نشست و اقدام متقابلی را در قبال آمریکا در پیش خواهد گرفت، گفت: «چین به منظور محافظت از منافع قانونی خود، پاسخ درخوری خواهد داد و تحریم‌هایی را علیه مقام‌ها و نهادهای مربوطه آمریکا تحمیل خواهد کرد».

بنا بر گزارش شبکه بی بی سی، رئیس جمهوری آمریکا فرمانی را امضا کرده است که به رفتار ترجیحی دولتش در قبال هنگ کنگ پایان می‌دهد و از این پس با هنگ کنگ همانند سرزمین اصلی چین رفتار خواهد کرد.

پیش از این در ماه می (اوایل خردادماه)، دولت ترامپ اعلام کرده بود که به زودی به وضعیت ویژه هنگ کنگ پایان خواهد داد و ترامپ روز گذشته اعلام کرد که از این پس هیچ امتیاز و رابطه ویژه اقتصادی به هنگ کنگ تعلق نخواهد گرفت و صادرات فناوری‌های حساس به این منطقه همچون چین متوقف می‌شود.

 رئیس جمهور آمریکا همچنین در کنفرانس خبری خود در حیاط کاخ سفید تأکید کرد که دیگر اجازه نخواهیم داد تا چین از آمریکا سوء استفاده کند.

برخلاف ادعاهای واشنگتن، پکن تأکید دارد که قانون جدید امنیت ملی هنگ کنگ برای محافظت از حاکمیت ملی امری ضروری است و و اقدامات تنبیهی آمریکا را بعنوان مانعی در مسیر اجرای این قانون می‌داند و متعهد شده است که واشنگتن هرگز در پیشبرد اهداف خود در خصوص هنگ کنگ موفق نخواهد شد.

در ادامه تنش‌ها میان واشنگتن و آمریکا، وزارت خارجه چین روز گذشته همچنین با صدور بیانیه‌ای تأکید کرد که پکن تحریم‌هایی را علیه شرکت تسلیحاتی «لاکهید مارتین» آمریکا به واسطه جدیدترین اقدام واشنگتن در فروش تسلیحات به تایوان تحمیل خواهد کرد.

تنش‌ها بین آمریکا و چین در هفته‌های اخیر بر سر مسائل مختلف از شیوع ویروس کرونا و اتهام‌زنی‌های مستمر واشنگتن به پکن گرفته تا اختلافات بر سر مسائلی از قبیل هنگ‌کنگ، تایوان، فعالیت‌های شرکت‌های بزرگ چینی از قبیل «هوآوی» به سطحی بی‌سابقه رسیده است.

از سوی دیگر، پکن همچنین روز دوشنبه هفته جاری در پی اقدامات یکجانبه آمریکا در تحریم مقامات چینی، از اعمال تحریم‌هایی علیه قانون‌گذاران آمریکایی خبر داد که در در لیست افراد تحریم‌شده وی، نام «مارکو روبیو» و «تد کروز» که هر دو سناتور جمهوری‌خواه و از منتقدان برجسته چین هستند به چشم می‌خورد.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول