اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

دانشگاه تبریز در حوزه های موضوعی در جمع برترین ها دنیا

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تبریز گفت: در رتبه بندی جهانی لایدن در سال 2020؛ دانشگاه تبریز در حوزه های مختلف موضوعی از جمله در رشته های علوم فیزیکی، مهندسی، علوم ریاضیات و رایانه همچنان در جمع برترین ها دنیا قرار گرفته است.

دانشگاه تبریز در حوزه های موضوعی در جمع برترین ها دنیا

رسول زوارقی امروز در گفت و گو با خبرنگار فارس در تبریز با بیان اینکه در رتبه بندی جهانی لایدن در سال 2020 که  بر اساس سوابق و مستندات علمی دانشگاه در طول سال های 2015 تا 2018 منتشر شده است، اظهار داشت: در این رتبه بندی جدید دانشگاه تبریز از نظر شاخص تأثیر علمی در حوزه موضوعی علوم فیزیکی و مهندسی رتبه 231 دنیا و در حوزه موضوعی علوم ریاضیات و رایانه رتبه 275 دنیا را به خود اختصاص داده است.

وی در ادامه با تاکید بر اینکه بر اساس داده های این گزارش رتبه جهانی این دانشگاه در همین حوزه ها از نظر شاخص ارتباطات علمی نیز 392 و 437  بوده است، تصریح کرد: بررسی دیگر نتایج این نظام رتبه بندی بین المللی نیز نشانگر آن است که این دانشگاه از نظر شاخص تأثیر علمی در حوزه موضوعی علوم حیاتی و زمین رتبه 437 جهانی و در حوزه موضوعی علوم زیست پزشکی و سلامت رتبه 997 جهانی را کسب کرده است.

 به گفته وی در این رتبه جهانی دانشگاه تبریز از نظر شاخص ارتباطات علمی در همین حوزه های موضوعی نیز 517 و 997 را بدست آورده است.

رئیس کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تبریز در ادامه با بیان اینکه بر مبنای این دستاوردها و فعالیت ها، رتبه جهانی این دانشگاه نیز از نظر شاخص تأثیر علمی، 516 از نظر شاخص مشارکت علمی 647، از نظرشاخص های برابری جنسیتی در تولید علم 667 ارزیابی و گزارش شده است، اضافه کرد: در اطلاعات مندرج در این گزارش بر اساس بروندادها و مستندات علمی دانشگاه در بازه زمانی  2015 تا 2018 نشانگر آن است که ،  0/4 درصد از بروندادهای علمی دانشگاه تبریز جزء نشریات 1 درصد برتر؛ 3/9 درصد از آنها جزء 5 درصد برتر،  8/3 درصد جزء 10 درصد برتر و در نهایت 46/8 درصد از آنها جزء بروندادهای علمی 50 درصد برتر ارزیابی شده اند.

به گفته این مقام مسوول در این رتبه بندی 67/6 درصد از تولیدات علمی این دانشگاه حاصل مشارکت با سایر دانشگاه ها و سازمان ها؛ 30/7 درصد حاصل مشارکت با دانشگاه ها یا سازمان های بین المللی؛ 0/8 درصد حاصل مشارکت با صنعت؛ 14/2 درصد حاصل مشارکت های علمی با فاصله جغرافیایی کوتاه و 15/5 درصد حاصل مشارکت های علمی با فاصله جغرافیایی بسیار طولانی بوده و اینکه روند تولید کارهای علمی حاصل مشارکت های بین المللی رو به افزایش است.

وی به تحلیل این نظام بین المللی جهانی رتبه بندی از نظر شاخص های جنسیتی نیز اشاره کرد و گفت: 73/5 درصد از بروندادهای علمی  این دانشگاه را مردان و 16/5 درصد از این بروندادها را زنان تولید کرده اند. به گفته وی نسبت مردان به زنان در تولید علم در سطح دانشگاه تبریز 81/7 درصد و نسبت زنان به مردان در تولید علمی 18/3 درصد گزارش شده است.

وی همچنین یادآور شد: اخیرا نیز بر اساس رتبه‌بندی موضوعی شانگهای در سال 2020، دانشگاه تبریز در 8 رشته مهندسی(مهندسی مکانیک، مهندسی برق و الکترونیک، مهندسی اتوماسیون و کنترل، مهندسی علم و فناوری ابزار آلات، مهندسی عمران، مهندسی شیمی، علوم و مهندسی انرژی و منابع آب) در میان  دانشگاه های برتر جهان قرار گرفته بود.

گزارش فارس حاکی است؛ رتبه بندی جهانی لایدن در سال 2020 در واقع نهمین گزارش از رتبه بندی جهانی انجام شده توسط مرکز مرکز مطالعات علم و فناوری دانشگاه لایدن هلند است که مبتنی بر بروندادهای علمی نمایه شده دانشگاه ها در پایگاه وبگاه علوم کلرویت‌انلیتیکس در سالهای 2015 تا  2018 براساس شاخص هایی چون تأثیر علمی (Impact)، مشارکت علمی (Collaboration)؛ دسترسی آزاد (Open Access)؛ و شاخص های برابری جنسیتی (Gender) در طول گذشته منتشر شده است.

یادآور می شود: دانشگاه تبریز در سال ۱۳۲۶ با تاسیس دو دانشکده ادبیات و پزشکی فعالیت خود را آغاز نمود و در حال حاضر با داشتن بیش از 20 دانشکده، چندین پژوهشکده و گروه پژوهشی، قطب علمی، ۸۰۰ نفر عضو هیات علمی و بیش از 20 هزار  نفر دانشجو و ... یکی از دانشگاه های بین المللی، سطح یک و برتر کشور است.

انتهای پیام/ 60023/   

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول