اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان شمالی

تداوم تنش آبی در 300 روستای خراسان شمالی/ آبرسانی با تانکر در 1400 برچیده می‌شود؟

در حال حاضر ۳۰۰ روستای خراسان شمالی تنش آبی دارند و ۸۳ روستا نیز با تانکر آبرسانی می‌شوند.

تداوم تنش آبی در 300 روستای خراسان شمالی/ آبرسانی با تانکر در 1400 برچیده می‌شود؟

به گزارش خبرگزاری فارس از بجنورد، بحران آب طی دهه‌های اخیر از جمله مهم‌ترین موضوعات اجتماعی در سطح کشور و جامعه محسوب می‌شود. موضوعاتی که گاه با موج‌سواری رسانه‌های بیگانه مواجه می‌شود و بیشتر هم اقدامات جهادی گروه‌های مختلف مردمی در رفع این مشکل خودنمایی می‌کند.

اما وضعیت آب در روستاهای خراسان شمالی به چه صورتی است و آیا این استان نیمه‌خشک و البته کوهستانی در این راستا دغدغه‌ای دارد؟ جواب این سؤال را غلامحسین ساقی، مدیرعامل آبفا خراسان شمالی می‌دهد.

۳۰۰ روستا با تنش آبی؛ آبرسانی به ۸۳ روستا با تانکر

مدیرعامل آبفا خراسان شمالی می‌گوید: قریب به ۷۰۰ روستای خراسان شمالی تحت مدیریت آبفای استان است که از این تعداد ۳۰۰ روستا دارای تنش آبی هستند و ازجمله این روستاها، ۸۳ روستا با تانکر آب‌رسانی می‌شوند.

ساقی همچنین از عدم پوشش بیش از ۱۰۰ روستای خراسان شمالی تحت مدیریت آبفای استان خبر می‌دهد که ۶۹ مورد این روستاها بیش از ۲۰ خانوار ساکن دارد و مجموعاً شامل ۳۵ هزار نفر می‌شود.

وی جمعیت روستاهای آبرسانی شده با تانکر در خراسان شمالی را بالغ بر ۵۰ هزار نفر عنوان می‌کند و شرایط آبرسانی در استان را اصلاً خوب نمی‌داند.

وضعیت آبرسانی در استان اصلا خوب نیست

سردار ابوالقاسم چمن فرمانده سپاه جوادالائمه (ع) خراسان شمالی نیز درباره وضعیت آبرسانی و آب پایدار در استان می‌گوید: وضعیت آبرسانی در استان اصلاً مطلوب و خوب نیست و نیاز است تا با اقدامی جدی این مشکل محرومان استان برطرف شود.

مدیرعامل آبفا نیز درباره آخرین وضعیت پایدارسازی آبرسانی به روستاها و مناطق مختلف استان خاطرنشان می‌کند: ۹۰۳ میلیارد تومان اعتبار برای این اقدام لازم است و اکنون بیش از ۴۶۴ لیتر بر ثانیه کمبود تولید آب در استان وجود دارد.

فرسودگی شبکه و مصرف آب برای دام مشکلات دیگر توزیع آب

وی فرسودگی شبکه انتقال آب را از جمله دیگر مشکلات کمبود آب در استان می‌داند به‌نحوی‌که ۵۵ درصد آب تولیدی در استان منجر به درآمد نمی‌شود و درواقع در شبکه‌های انتقال هدر می‌رود که اصلاح آن نیازمند بیش از ۶۷ میلیارد تومان اعتبار است.

مدیرعامل آب و فاضلاب خراسان شمالی مشکلات تهیه و توزیع آب شرب در استان را زیاد توصیف می‌کند و می‌گوید: روستاها به‌عنوان جامعه مولد در استان سکونت دارند اما مصرف آب شرب تولیدی برای دام‌ها بخش زیادی از آب استان را به هدر می‌دهد به‌نحوی‌که به ازای هر روستانشین خراسان شمالی در روز بالغ بر ۶۷ لیتر آب شرب استان به مصرف دام می‌رسد که رقمی بالا و زیاد است.

سال ۱۴۰۰، جشن آبرسانی سراسری در خراسان شمالی

محمدعلی شجاعی، استاندار خراسان شمالی نیز با تأیید وضعیت نامناسب آبرسانی به روستاهای خراسان شمالی اظهار می‌دارد: ایجاد زیر ساخت‌هایی مانند برق، گاز، راه و اشتغال در بخش کشاورزی و بهداشت و درمان ازجمله اولویت‌های نظام برای رفع محرومیت است.

وی با تأکید بر لزوم محرومیت‌زدایی از روستاهای دورافتاده و فاقد امکانات لازم می‌گوید: بگذاریم مردم در این نظام مردم از حداقل‌ها برخوردار شوند چرا که عدم رسیدگی ما به ۴۳ درصد روستانشینان استان موجب مهاجرت آنان به شهرها و گسترش حاشیه‌نشینی و بروز ناهنجاری‌های اجتماعی می‌شود.

استاندار خراسان شمالی بر همکاری اجزای حاکمیت تاکید دارد و طی خبری خوش به مردم استان تصریح می‌کند: با آب شرب روستایی از محوریت‌ها و اولویت‌های اصلی طرح محرومیت‌زدایی در استان است و با کمک اعتبارات بسیج سازندگی کشور و همکاری دستگاه‌های اجرایی در کنار گروه‌های جهادی، طی دو سال ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ روستای فاقد لوله‌کشی آب در استان نخواهیم داشت.

حال باید دید پس از عملیاتی شدن دستور استاندار خراسان شمالی مبنی بر برق‌کشی و تأمین برق تمام روستاهای خراسان شمالی و همچنین دستور اخیر وی بر گازرسانی سراسری به روستاهای استان، آیا این دستور وی مبنی بر لوله‌کشی آب در تمامی روستاهای خراسان شمالی محقق می‌شود یا خیر؟

گفتنی است، استان خراسان شمالی از جمله استان‌های مرزی کشور با بیش از ۳۰۰ کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان، بالغ ‌بر ۹۳۰ هزار نفر جمعیت دارد که بیش از ۴۰ درصد آنان روستانشین هستند.

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول