اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

توافق ایران و چین برد-برد واقعی است

مهدی‌ صفری، سفیر سابق ایران در چین، گفت: سال‌ها پتروشیمی‌های ایران توسط توتال به گروگان گرفته شده بود اما هیچ کشور غربی علیه آن تبلیغات نکرد اما حالا یادشان افتاده است که باید به فکر استقلال ایران باشند.

توافق ایران و چین برد-برد واقعی است

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس،‌روزنامه «آرمان ملی» گفت‌وگویی با مهدی‌ صفری، سفیر سابق ایران در چین داشته است که مهمترین بخش‌های آن در ادامه از نظرتان می‌گذرد.

- قرارداد 25 ساله ایران و چین چارچوبی برای همکاری دو کشور است. چین هر روز نیازش به انرژی بیشتر می‌شود به‌گونه‌ای که از نیاز روزانه پنج‌ونیم میلیون بشکه‌ای به نیاز 11 میلیون بشکه‌ای رسیده‌اند. این قرارداد تضمین می‌کند که ایران همواره تا 25 سال به این کشور نفت خواهد فروخت. این یک قرارداد برد-برد است.

- چین کشوری است که نیاز زیادی به انرژی دارد و یکی از فاکتورهای تامین انرژی امنیت انرژی است. چین به‌خوبی می‌داند که امنیت انرژی در خلیج فارس و دریای عمان به‌وسیله ایران تامین می‌شود، زیرا 1200 کیلومتر از سواحل خلیج‌فارس و دریای عمان متعلق به ایران است. چین، آمریکا و روسیه ابرقدرت‌‌هایی هستند که در دنیا در ابعاد نظامی حرکت می‌کنند اما در کنار این اقتصاد و تجارت برای کشور چین بسیار مهم است.

- چینی‌ها در اثر تجارت و کار علمی به دنبال فتح قله‌‌های موفقیت یکی پس از دیگری هستند. تجارت چین در دنیا مستلزم امنیت است و ایران یک شریک قوی در منطقه است و می‌تواند این امنیت را به‌صورت تکمیلی برای چین تامین کند. ایران کشوری است که می‌تواند هم انرژی و هم امنیت را برای چین تامین کند.

- آمریکایی‌ها در دوران گذشته شروع به محاصره کردن چین از ناحیه جنوب و شرق کردند. چینی‌‌ها به این فکر افتادند که این محاصره می‌تواند ضایعاتی هم در بحث تجارت و هم در بحث تامین انرژی برای آنان داشته باشد؛ از این رو چین نگاه به مرزهای غربی و راه ابریشم را در دستورکار قرار داد. هدف چینی‌ها این بود که از طریق آسیای میانه وارد خاک ایران شوند و با مسیر ریلی سیکل تجارت خود را با اروپا و مواد اولیه موردنیازی را که باید وارد شود تامین کنند.

- وقتی این گونه مسائل مطرح می‌شود کشورهای غربی، رژیم‌صهیونیستی و کشورهای مرتجع عربی نگران می‌شوند مبادا اجرای این‌گونه قراردادها اثر تحریم‌ها و فشارها علیه ایران را خنثی کند؛ از این رو به دنبال فرافکنی و فضاسازی در این زمینه هستند.

- از سوی دیگر باید توجه کرد که ایالات‌متحده به چین 70میلیارد دلار صادرات انجام می‌دهد اما چین به این کشور 450 میلیارد دلار صادرات انجام می‌دهد. دعوای امروز این دو کشور نیز از همین موضوع صورت می‌گیرد.

- اگر کالای چینی بی‌کیفیت بود آیا باز هم می‌توانست این میزان صادرات داشته باشد؟ امروزه چین به اتحادیه اروپا 525 میلیارد یورو صادرات انجام می‌دهد. سراسر انگلستان و استرالیا مملو از کالاهای چینی است. مشکل از سفارش‌دهندگان ایرانی است که جنس با کیفیت ارزان سفارش می‌دهند که غالبا بی‌کیفیت است.

- در راستای جلوگیری از این امر ایران قراردادی با چین امضا کرد که دیگر این کالاها به ایران ارسال نشود اما امروزه شاهد هستیم همین کالاهای بی‌کیفیت را در ابتدا به امارات آورده و از آنجا وارد ایران می‌کنند و به این طریق آن تفاهم را نیز دور می‌زنند. جنس بی‌کیفیت را ایرانی سفارش می‌دهد. چین به ایران ارسال نمی‌کند. اینها همگی هجمه‌هایی است که علیه روابط دو کشور ایجاد شده است و بیشتر جنبه روانی و تبلیغاتی دارد.

- سال‌ها پتروشیمی‌های ایران توسط توتال به گروگان گرفته شده بود اما هیچ کشور غربی علیه آن تبلیغات نکرد اما حالا یادشان افتاده است که باید به فکر استقلال ایران باشند. آژانس‌های غربی به دنبال تخریب این توافق هستند. ایران هیچگاه قصد واگذاری کیش و چابهار را ندارد.

- چین سالانه بیش از 200 میلیون توریست به سراسر جهان اعزام می‌کند. ایران نیز همواره تلاش کرده است که مقصد گردشگری چینی‌ها باشد تا بتواند از این طریق منافع اقتصادی خوبی را کسب کند. اگر فقط یک درصد از توریست‌های چینی وارد ایران شوند، یک منفعت اقتصادی ایده‌آل برای ایران خواهد بود و موجب ایجاد اشتغال‌های زیادی برای ایران خواهد شد.

- چین برای تکمیل دسترسی خود از سوی مرزهای غربی سرمایه‌گذاری خوبی روی مسیرهای ریلی خواهد کرد که در این قرارداد نیز گنجانده شده است و توسعه خوبی در این حوزه در ایران رقم می‌خورد. چین قصد دارد تا در این زمینه فاینانس انجام دهد. در حوزه پتروشیمی و نیروگاهی نیز این همکاری رقم خواهد خورد و چین تضمین می‌کند که خریدار محصولات این فاینانس باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول