اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

بازار سیاه پارچه جاذب ماسک سه‌لایه/ سهمیه کارگاه‌ها 10 برابر قیمت فروخته می‌شود

نایب‌رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک از شکل‌گیری بازار سیاه پارچه جاذب مورد استفاده در لایه میانی ماسک‌های سه‌لایه خبر داد و گفت: سهمیه اختصاص‌یافته به برخی واحدهای تولید ماسک، 10 برابر قیمت در بازار فروخته می‌شود.

بازار سیاه پارچه جاذب ماسک سه‌لایه/ سهمیه کارگاه‌ها 10 برابر قیمت فروخته می‌شود

بهرام شهریاری در گفت ‌و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس با بیان اینکه در حال حاضر در تأمین پارچه بایکو مورد نیاز ماسک‌های سه‌لایه با کمبود روبه‌رو هستیم اظهار داشت: دلیل این اتفاق، افزایش تقاضای ماسک در داخل و همچنین قاچاق ماسک به کشورهای همسایه است.

وی ادامه داد: با توجه به قیمت پایین ماسک در ایران، واسطه‌های منطقه برای قاچاق ماسک تولیدی در ایران به کشورهای همسایه فعال شده‌اند و در حال حاضر قاچاق ماسک رونق گرفته است.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک با بیان اینکه تأکید دولت بر لزوم استفاده از ماسک در کشور باعث افزایش تقاضا در داخل شده است،‌گفت:‌ هم اکنون دو کارخانه اصلی یعنی بافتینه و بهبود یزد، تولید پارچه‌های مخصوص برای ماسک‌های سه‌لایه را انجام می‌دهند که البته بیشتر نیاز بازار از طریق شرکت بافتینه تأمین می‌شود.

شهریاری ادامه داد:‌ تا پیش از شیوع کرونا، شرکت بافتینه مواد اولیه لازم برای تولید برخی محصولات سلولزی از جمله پوشک بچه را تأمین می‌کرد ولی بعد از همه‌گیری کرونا، فعالیت خود را بر تولید پارچه ماسک متمرکز کرد که این اتفاق باعث بروز کمبود در مواد اولیه مورد نیاز کارخانه‌های سلولزی در اسفند و فروردین ماه شد. به همین دلیل بخش عمده‌ای از تولید شرکت بافتینه به مواد اولیه سلولزی برگردانده شده و در عین حال، طی دو ماه اخیر یک خط جدید(بایکو) برای تولید دو لایه رویی و زیری ماسک ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه برای تولید ماسک سه‌لایه از یک لایه میانی با قابلیت جذب بالا استفاده می‌شود که نسبت به دو لایه دیگر نرمتر است، گفت: با توجه به اینکه این لایه توسط خطی تولید می‌شود که مواد اولیه کارخانه‌های دیگر را نیز تولید می‌کند، مقرر شده 20 روز در ماه فعالیت این خط بر تولید مواد مورد نیاز محصولات سلولزی متمرکز شود و 10 روز نیز تولید لایه میانی ماسک را داشته باشد. همچنین خط بایکو تولید دو لایه دیگر را برای تولید ماسک انجام می‌دهد.

به گفته وی، در حال حاضر کارخانه‌های تولید ماسک با کمبود پارچه میانی روبه‌رو هستند به طوری که قبلاً حدود 20 تا 30 درصد موجودی در انبار داشتند ولی حالا از سفارشات نیز 50 درصد عقب هستند که البته افزایش تقاضا دلیل این مسأله است.

نایب رئیس اتحادیه تولید و صادرات نساجی و پوشاک همچنین از شکل‌گیری بازار سیاه پارچه ملت‌بلون به عنوان لایه میانی جاذب در ماسک خبر داد و گفت: در حال حاضر قیمت رسمی این پارچه متری 300 تومان است ولی در بازار تا 3 هزار تومان عرضه می‌شود.

وی تصریح کرد: وزارت صنعت برای کنترل بازار این محصول برنامه‌ریزی کرده ولی حتی برخی از نهادهایی که سهمیه را دریافت می‌کنند نیز این محصول را در بازار آزاد به فروش می‌رسانند.

به گفته وی،‌در حال حاضر هزاران کارگاه و کارخانه مشغول تولید ماسک هستند که کنترل آنها کار سختی است.

شهریاری ادامه داد: اگر شرکت بافتینه و شرکت‌های دیگر، تولیدشان را بر روی مواد اولیه متمرکز کنند، ممکن است موجودی مواد اولیه برای تولید ماسک در کارخانه‌ها و کارگاه‌ها به روز شود. در عین حال باید از خروج ماسک از کشور نیز جلوگیری شود.

وی تصریح کرد: کیفیت و قابلیت جذب پارچه ملت‌بلون تولیدی در کشور بالا است و از استانداردهای خوبی برخوردار است به طوری که در حال حاضر تقاضای خرید از چین وجود دارد.

به گفته وی، مجوز دریافت سهمیه این پارچه برای کارخانه‌ها و کارگاه‌های تولید ماسک در کشور توسط وزارت صنعت و یا بسیج اصناف صادر می‌شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول