اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تهران

کمبود ۱۹۶ هزار معلم در آموزش و پرورش/ آراد کوه باید ۱۰۰ کیلومتر جابه‌جا شود

جابه جایی آرادکوه، کمبود ۱۹۶هزار معلم، شفافیت در نحوه هزینه‌کرد ارزش‌افزوده‌ها در روستاهای جنوبی تهران، لزوم محاکمه مدیرعامل صندوق ذخیره فرهنگیان و انتقادات جدی نسبت به وزیر اسبق آموزش و پرورش از مهم‌ترین عناوین گفت‌و‌گو با سیدعلی یزدی‌خواه نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر است.

کمبود ۱۹۶ هزار معلم در آموزش و پرورش/ آراد کوه باید ۱۰۰ کیلومتر جابه‌جا شود

خبرگزاری فارس از تهران؛ محمد حسینی-نیاز گلی: ری با ۸ هزار سال قدمت تاریخی، قدیمی ترین شهر ایران و از لحاظ وسعت اولین شهر، از لحاظ جمعیت دومین شهر و از نظر سیاسی پایگاه مهم استان تهران است که دارای آثار فرهنگی، مذهبی و تاریخی فراوان بوده و یکی از قطب‌های مهم استان تهران در زمینه کشاورزی و دامداری است. 

در هیچ یک از دوره‌های مجلس و شورای شهر پیگیری و رسیدگی جدی به مشکلات ری صورت نگرفته و علی‌رغم ادعاهایی که وجود داشت، شهرری هنوز وارث معضلات و مشکلات بسیاری به واسطه همجواری با تهران است. 

واقع شدن مرکز پسماند آرادکوه در بخش کهریزک که به واسطه آن روزانه بیش از ۸۵۰۰ تن زباله شهروندان تهرانی وارد این شهرستان می‌شود و شیرآبه تولیدی این زباله‌ها کشاورزی منطقه را نابود می‌کند، آرامستان بهشت زهرا(س) در بخش کهریزک که محل دفن اموات شهروندان تهرانی است اما عوارض آن به جیب شهرداری تهران می‌رود.

سیدعلی یزدیخواه یکی از ۳۰ نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، پردیس و اسلامشهر در مجلس که فرزند ری است و نسبت به مشکلات شهرستان ری شناخت بیشتری دارد و همچنین به واسطه سابقه فعالیتش در حوزه آموزش و پرورش با حضور در خبرگزاری فارس به سوالات مطرح شده در این حوزه و موضوعات مختلف فرهنگی، آموزشی و عمرانی و برنامه‌های نمایندگان مجلس برای آن‌ها پاسخ داد.

راهکارهای مجلس برای همسان سازی حقوق بازنشستگان، کمبود ۱۹۶ هزار معلم در آموزش و پرورش، حل معضل آرادکوه، نحوه هزینه‌کرد ارزش افزوده در دهیاری‌ها و راهکار دائمی حل مشکل آب در بخش فشافویه مهم‌ترین عناوین این مصاحبه است.

دولت برای همسان سازی حقوق بازنشستگان باید احکام سال ۹۹ را صادر کند 

یکی از تکالیف قانونی دولت متناسب با برنامه توسعه ششم کشور همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان است چراکه بازنشسته ها بعد از ۳۰ سال خدمت از مزایا محروم می‌شوند و شرایط معیشت آن‌ها به دلیل عوارض بالا رفتن سن، سخت‌تر از شاغلین می‌شود لذا طبق برنامه توسعه ششم که امسال چهارمین سال آن است باید برای این موضوع برنامه‌ریزی می‌شد.

متناسب سازی حقوق باید برای سه گروه بازنشستگان کشوری، لشکری و تأمین اجتماعی انجام شود و اینکه گفته شود تاب آوری صندوق‌های بازنشستگی در روال صدور احکام و پرداخت‌ها شکننده است و چنین ظرفیت هایی برای پرداخت ندارند، مربوط به سیاست‌های دولت می‌شود که موظف است بدهی خود را پرداخت کند. 

در مجلس به دنبال این طرح هستیم که احکام حقوق بازنشستگان باید صادر شود و با توجه به اینکه دولت اظهار می‌کند بار مالی همسان سازی برای ما قابل تحمل نیست، نظر مجلس این است که امسال احکام حقوق صادر شود همانگونه که در گذشته احکامی برای افراد صادر می‌شد و این احکام متضمن افزایش حقوق برای فرد بود در حالی که اعتبارش پیش‌بینی نشده بود و مابه‌التفاوت آن به دیون می‌رفت و در کمیسیون اقتصاد و دارایی بررسی و تصویب می‌شد.

دولت باید برای تأخیر صدور احکام بازنشستگان مواخذه شود

اگر دولت دارای منابع کافی برای صدور این احکام است که تاکنون نیز تأخیر داشته باید مواخذه شود که چرا انجام نداده است و  اگر اعتبار لازم برای اجرای این قانون را ندارد باید پاسخ دهد که چرا در لوایح بودجه سنواتی پیش بینی نکرده است.

البته اکنون راه میانبری که در کوتاه مدت بودجه‌ای بر دولت تحمیل نمی‌کند این است که احکام را صادر کنند و میزان حقوق واقعی بازنشستگان مشخص شود و مطالبات از ابتد تا پایان سال سال جاری محاسبه و رقم ریالی مورد نیاز این مابه التفاوت مشخص شود که به عنوان دیون بازنشستگان در بودجه سال ۱۴۰۰ در نظر گرفته می‌شود.

سپس بودجه سال آینده را باتوجه به احکام صادر شده تنظیم می‌کنند و برای امسال هم پیشنهاد دادیم از طریق اوراق عرضه سهام و شیوه‌های دیگر امکان پرداخت مابه التفاوت حقوق بازنشستگان را نسبت به آن‌چه قانونگذار مکلف کرده تأمین و پرداخت شود.

بازنشسته‌ها توقع دارند به این مسئله رسیدگی شود که رسیدگی به آن وظیفه دولت است و مجلس به عنوان دستگاه نظارتی پیگیر این موضوع است و در همین راستا این پیشنهاد را به رئیس برنامه‌ریزی کشور دادیم و مذاکراتی نیز داشتیم که تلاش می‌کنیم به نتایج خوبی در این زمینه برسیم.

در دولت اراده جدی برای کنترل و تنظیم بازار وجود ندارد/ جوانان توان اجاره مسکن هم ندارند

اولویت مجلس یازدهم بحث اقتصاد و معیشت مردم است و هر طرحی که نمایندگان کمیسیون‌ها مطرح می‌کنند باید مبتنی بر ایجاد اشتغال، توسعه کسب و کار، حمایت از نیروی کار، افزایش قدرت خرید مردم، کاهش تورم و توانمندسازی نیروی کار باشد.

افزایش قیمت انواع کالاها که شاهد هستیم به این دلیل است که دستگاه‌های اجرایی فاقد استراتژی هستند و اراده جدی برای کنترل و تنظیم بازار ندارند و با غفلت خود باعث این افزایش قیمت‌ها می‌شوند. به عنوان مثال در مورد مسکن از ابتدای سال تاکنون شاهد افزایش قیمت خرید و اجاره خانه هستیم و با این قیمت‌ها جوانانی که تازه ازدواج می‌کنند حتی توان اجاره کردن در مناطق متوسط را نیز ندارند و باید به حاشیه شهر بروند.

طرح مسکن مهر در رابطه با جانمایی و زیرساخت‌هایش انتقاداتی داشت اما بسیار ارزشمند بود و نرخ مسکن را متعادل نگه می‌داشت و خانواده ها امید داشتند که با حداقل مبلغ می‌توانند صاحب آپارتمان شوند اما الان از رویاهای یک جوان است که با این مبالغ بتواند صاحب خانه شود که همه این موارد به دلیل ضعف راهبرد و یا عدم اراده و همت کافی مسؤولان است که در تمام بخش‌ها مانند حوزه ورزش، خودروسازی و مسائل جوانان این مشکلات وجود دارد. 

واردات به جای حمایت از کشاورزان و باغداران

مصداق‌های زیادی از عدم عنایت به مشکلات مردم را مشاهده می‌کنیم که ماه‌ها و سال‌ها باید تلاش شود تا سیستم اداری و بروکراسی اصلاح شود. اقدامات موجود با شعار امسال همخوانی ندارد و لذا نمایندگان مجلس باید در رابطه با نقش نظارتی خود جدی‌تر عمل کنند. 

به دلیل بی‌توجهی‌ها هر سال شاهد زیان کشاورزان و باغداران هستیم. باید به کشاورز اعلام شود نرخ خرید گندم چقدر است تا کشاورزان بتوانند برنامه‌ریزی کنند اما به جای این کار دولت گندم وارد می‌کند و وارد کننده روغن و بسیاری از نهاده‌های کشاورزی هستیم.

دولت مسؤول توسعه اشتغال کشور و حفظ اشتغال موجود در کشور است و باید کشاورزان را تشویق کند و اگر دولت حمایت کند موجب توسعه اشتغال و از مهاجرت روستائیان به شهرها جلوگیری می‌شود.

هم اکنون آموزش و پرورش ۱۹۶ هزار معلم کم دارد و در سال تحصیلی آینده یک پنجم کلاس‌های درس معلم ندارند.

سال تحصیلی آینده یک پنجم کلاس‌های درس معلم ندارند

آموزش و پرورش ۹۰۰هزار پرسنل و صد هزار واحد آموزشی دارد که همه این پرسنل معلم نیستند و تعدادی از آن‌ها کادر اداری و خدمات هستند و با توجه به اینکه آموزش و پرورش عریض و طویل‌ترین دستگاه حاکمیتی است و هرساله شاهد بازنشسته شدن تعدادی از معلمان هستیم و به دلیل سیاست‌های اشتباه ورودی به دانشگاه فرهنگیان کاهش یافته است.

اکنون شاهد کمبود معلم هستیم که برای جبران آن از سه روش استفاده می شود؛ شیفت بعدازظهر اضافه می‌شود یا تراکم دانش‌آموزان در کلاس افزایش می‌یابد و یا افراد بازنشسته به کار گرفته می‌شوند و در صورتی که از این سه طریق تأمین نشود برای جذب نیرو فراخوان می‌زنند و هر نیرویی بدون گذراندن دوره‌های ویژه سرکلاس می‌رود که این مسئله باعث تضعیف نظام تعلیم و تربیت می‌شود.

آقای وزیر کِشتی آموزش و پرورش را به گِل نشاند

دولت دهم و یازدهم در حوزه نیروی انسانی اتفاق خوبی رقم نزد و اشتباه بزرگ آقای فانی وزیر وقت آموزش و پرورش این بود که ظرفیت پذیرش در تربیت معلم‌ها را کاهش داد و ظرفیت آن به کمتر از ۵هزارنفر در سال رسید که این ورودی‌ها به میزان تعداد بازنشسته‌ها نبود. 

آقای وزیر با اظهار نظری طنز و در واقع تلخ با بیان اینکه آموزش و پرورش نیروی مازاد دارد کِشتی آموزش و پرورش را به گِل نشاند و ما با شیب تند کاهش معلم در سال‌های پیش رو مواجه خواهیم بود.

جذب در آموزش و پرورش فقط یک معبر دارد و آن ورود از طریق دانشگاه فرهنگیان است که برای این کار تربیت می‌شوند. 
راه حلی که امروز برای کمبود معلم می‌توانیم استفاده کنیم این است که از دانشجوهای تربیت معلم که دوسال در دانشگاه فرهنگیان تحصیل کرده‌اند استفاده کنیم و بخشی را نیز از طریق سرباز معلمان جذب کنیم همچنین محدودیت ۱۴ ساعت تدریس در هفته برای بازنشسته‌ها برداشته شود. 

 در رابطه با پرونده صندوق ذخیره فرهنگیان برخی متهمان رسیدگی و احکام آن‌ها نیز صادر شده که باید برای تمام اتهامات محرز رسیدگی و محکومیت‌ها اعلام شود چون هرچه جلوتر برویم ممکن است ابعاد جدیدی از پرونده مکشوف شود.

همچنین مدیرعامل صندوق باید تعیین تکلیف شود زیرا نقش کلیدی داشته و به احتمال زیاد از تخلفات نیز مطلع بوده و یا حداقل ضعف عملکرد داشته است لذا باتوجه به اینکه معاونت‌ها محاکمه شدند مدیرعامل نیز باید تعیین تکلیف شود. 

۲۵ سال بلاتکلیفی طرح اطراف حرم حضرت عبدالعظیم(ع)

مهم‌ترین مشکل شهرستان ری تورم، بیکاری، گرانی و بافت فرسوده اطراف حرم عبدالعظیم(ع) است که از ۲۵سال پیش به دنبال احیای بافت فرسوده اطراف حرم مطهر هستیم که به دلیل مشکلات مالی در هیچ یک از دولت‌ها به سرانجام نرسیده است که در بودجه سال ۹۹ رقمی برای این کار در نظر گرفته شده و امیدواریم طی دو سال آینده این طرح جامع اجرا شود. 

مشکل آب فشافویه رفع می‌شود

راه حل کمبود آب فشافویه و مشکلات ایجاد شده در این زمینه، ادغام شرکت آب روستایی با آبفای شهری است که امیدواریم به زودی به طور کامل رفع و اجرایی شود. انشعاب‌های جدید تا زمانی که منطقه توسعه پیدا نکند پاسخگو است اما پس از توسعه شهر و روستاها این انشعاب جوابگوی نیاز مردم منطقه نیست.

آبفای منطقه ۶ آب منطقه را از سد ماملو و چاه زیرزمینی تأمین می‌کند و سختی آب فشافویه بین ۵۰۰ تا ۱۹۰۰ است و آبی که درحال حاضر به فشافویه می‌رود بهتر از گذشته است و در کوتاه مدت برای تأمین آب از چاه به عمق ۱۵۰ متر استفاده و در بلندمدت با انتقال خط آبرسانی از سد ماملو رفع می‌شود. 

وقتی یک پمپ در اثر فشار کار می‌سوزد تعمیر آن چندین ساعت طول می‌کشد و در این مدت آب قطع می‌شود که از طریق موتورهای پمپ یدک و سایر امکانات این قطعی برطرف می‌شود اما درهرصورت تغییر پمپ‌ها زمان می‌برد که اکنون این مشکلات قطعی رفع شده البته گاهی با اُفت فشار روبرو شده اما با قعطی آب روبرو نیستیم و درکوتاه مدت اختلالات جزئی برطرف می‌شود.

ساختار شوراها باید اصلاح شود

اعتبار ارزش افزوده نقش خوبی در پیشرفت عمرانی روستاها دارد و مبنای واریزی ارزش افزوده براساس سرانه هر نفر به حساب دهیاری واریز می‌شود که درشهرستان ری تغییرات فرماندار و به تبع آن بخشدارها و نبود ثبات نیروی انسانی درری باعث شد این پیشرفت‌ها چشمگیر نباشد. 

۷۰درصد از اعتبار ارزش افزوده صرف طرح عمرانی و ۳۰درصد هزینه جاری که با استفاده از مشارکت محلی تبدیل به کاری ماندگار می‌شود که در برخی روستاها اقدامات خوبی از جمله زیبایی معابر، دسترسی راه‌ها و کار ساختمانی انجام شده است.

برای شفافیت مالی باید اقداماتی صورت بگیرد از جمله این که ساختار شوراها دارای اشکال بنیادین است که باید اصلاح شود؛ ذی‌حساب‌ها نقشی ندارند درصورتی که باید در دهیاری و بخشداری نقش داشته و ایفای مسؤولیت کنند.

آرادکوه باید جابه‌جا شود

مرکز دفن زباله آرادکوه از مهم‌ترین مشکلات تحمیل شده به شهرستان ری است که هرچه زمان می‌گذرد انباشت زباله بیشتر و آلودگی ایجاد شده در آب و خاک توسط آن نیز بیشتر می‌شود که محیط زیست را تهدید می‌کند و حتی باعث ایجاد بوی بد می‌شود. 

روزانه هشت هزارتن زباله برای تفکیک به این مرکز منتقل می‌شود که سرمایه ملی هستند و اگر به صورت تفکیک شده باشد بیشترین ارزش افزوده را برای شهرداری تهران ایجاد می‌کرد که می‌توانست منبع درآمد خوبی باشد اما هنوز هم زباله‌های ما به صورت تفکیک نشده به آرادکوه منتقل می‌شود که امروز در کمتر جای دنیا زباله‌ها به این شکل مدیریت و دفن می‌شوند. 

در برخی مناطق نیز با تغییر کاربری زمین با ایجاد مرکز بازیافت، زباله را غیربهداشتی تفکیک می‌کنند که آسیب جدی برای محیط زیست است. همچنین شیرابه‌های زباله‌ها در آرادکوه در لایه‌های زیرین زمین نفوذ می‌کند و کیفیت آب را از بین می‌برد لذا دو راه حل برای این مسئله مطرح می‌شود که در ابتدا باید مرکز دفن زباله جابه‌جا و ۵۰ تا ۱۰۰ کیلومتر به طرف دل کویر در سمت جنوب شرق همین مرکز منتقل شود و در ادامه بحث تفکیک زباله از مبدأ با جدیت اجرا شود. 

موضوع روان آب‌ها معضل بعدی شهرستان ری است که به دلیل شیب زمین از شمال به جنوب سالانه بیش از یک میلیارد متر مکعب آب ازطریق روان آب‌ها و به وسیله ۲کانال سرخه حصار و صالح آباد منتقل و موجب فرونشست زمین می‌شود.

انتهای پیام/۶۷۰۶۲/س/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول