اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  حج و زیارت و وقف

تغییر فتوای مفتیان سعودی با شیوع کرونا/ هتل‌های منا پس از ۱۷ سال احیا می‌شوند

در حالی که بر اساس فتوای مفتیان سعودی، حق ساخت و ساز در منا وجود ندارد، ساختمان‌هایی در منا ساخته شده که پس از 17 سال برای جلوگیری از شیوع کرونا، زائران به جای چادر در آنجا اسکان می‌یابند.

تغییر فتوای مفتیان سعودی با شیوع کرونا/ هتل‌های منا پس از ۱۷ سال احیا می‌شوند

به گزارش خبرنگار حج و زیارت خبرگزاری فارس، امسال با شیوع کرونا، حج تمتع فقط برای ساکنان عربستان برگزار می‌شود و سعودی‌ها از ۱۰ هزار سهمیه پیش‌بینی شده برای حج سال جاری، ۷۰ درصد را به خارجی‌های ساکن عربستان اختصاص داده‌اند. 

علاوه بر این، هر ساله در ایام حج تمتع زائران برای منا و رمی جمرات در چادر‌هایی اسکان داده می‌شوند که امسال با تصمیم سعودی‌ها زائران به جای اسکان در چادرها، در ساختمان‌هایی در دامنه جمرات اقامت می‌کنند.

این ساختمان‌ها اوایل دهه ۸۰ احداث شدند و قرار بود تعدادی از زائران بیت‌الله الحرام همزمان با ایام حج در این ساختمان‌ها سکونت یابند، تا جایی که در سال‌های ۹۳ و ۹۴ چراغ‌های این ساختمان‌ها روشن شد و به نظر می‌رسید که تعدادی زائر در آنجا حضور دارند.

البته پس از ساخته شدن ساختمان‌ها در این منطقه، بر اساس فتوای مفتیان سعودی که حق ساخت و ساز در منا وجود ندارد، مقرر شد تا این ساختمان‌ها مورد تخریب قرار گیرد و دولت سعودی نیز برای تخریب این ساختمان‌ها چندین بار اقدام کرد، اما این امر اتفاق نیفتاد.

اکنون با شیوع کرونا و نگرانی عربستان برای سلامت زائران و حج گزاران، قرار است این ساختمان‌ها پس از حدود ۱۷ سال احیا شده و زائران حج امسال در این ساختمان‌ها اسکان یابند و به نوعی فتوای مفتیان سعودی با شیوع کرونا به نظر می‌رسد تغییر کرده و اسکان زائران در این ساختمان‌ها بلامانع است.

البته از نظر شیعه، ساخت و ساز در منا هیچ ایرادی ندارد و زائران هم می‌توانند در این هتل‌ها اسکان داده شوند. بر همین اساس نیز محل اسکان زائران حج امسال متفاوت از سال‌های گذشته پیش‌بینی شده است تا کنترل زائران با سهولت بیشتری صورت گیرد؛ به طوری که ۶ ساختمان دو قلو در ۱۲ طبقه برای اسکان زائران حج امسال مهیا شده است تا تمام زائران در ایام حج در این ساختمان‌ها اقامت کنند.

این ساختمان‌ها در دامنه کوه و نزدیک جمرات است و برای تردد زائران به مسجدالحرام نیز وسایل نقلیه خاصی تعبیه می‌شود که البته وسایل نقلیه موظف به تکمیل نیمی از ظرفیت هستند تا از این طریق فاصله زائران حفظ شود.

همچنین با توجه به اهمیت رعایت نظم در ایام حج و جلوگیری از کرونا، فقط افراد کمتر از ۵۵ سال با رعایت نکات بهداشتی و نداشتن زمینه بیماری به حج مشرف خواهند شد و عربستان برای حجاج مجوز تردد صادر می‌کند تا سایر افراد امکان ورود به مسجدالحرام و انجام مناسک حج را نداشته باشند. به طوری که برای افراد متخلف ۱۰ هزار ریال سعودی و در صورت تکرار تخلف دوبرابر آن جریمه در نظر گرفته شده است.

به گزارش فارس، شیوع کرونا در جهان موجب لغو حج تمتع برای کشورهای اسلامی شد و امسال فقط ساکنان عربستان می‌توانند اعمال حج را بجا آوردند. البته به دلیل تعلل عربستان در اعلام نظر قطعی درباره برپایی یا عدم برپایی حج تمتع امسال، بسیاری از کشورها قبل از اعلام سعودی‌ها از تشرف به حج ۱۴۴۱ انصراف دادند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول