اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

سه برابر شدن حجم تراکنش‌ در سامانه بورس/ معامله نمادهای پرتراکنش به بعد از بسته شدن بازار موکول شد

مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری اطلاعات بورس تهران با بیان اینکه تعداد تراکنش‌های سامانه معاملات از ابتدای فروردین تاکنون سه برابر شده ‌است، گفت: مقام ناظر بازار به خاطر راحتی در انجام سامانه‌های معاملات، معاملات برخی نمادهای پرتراکنش را به بعد از بسته شدن ساعت بازار موکول کرده است.

سه برابر شدن حجم تراکنش‌ در سامانه بورس/ معامله نمادهای پرتراکنش به بعد از بسته شدن بازار موکول شد

روح‌الله دهقان در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، در پاسخ به این پرسش که با وجود بسته شدن سامانه معاملات بازار در بورس اوراق بهادار تهران که چرا با انجام معامله در برخی نمادها شاخص بورس تغییر می‌کند، گفت: با توجه به اینکه سامانه معاملات به خاطر استقبال گسترده مردم و افزایش تراکنش‌ها و کشش بیش از حد ندارد، بنابراین ناظر بازار تصمیم گرفته به خاطر کاهش بار ترافیکی سامانه معاملات بورس یکسری از نمادها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ که پرتراکنش است را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ساعت بعد از بازار منتقل کند.

وی گفت: به عنوان مثال نمادهایی مانند بانک صادرات ایران، شستا، پالایش نفت تهران، خودروسازی سایپا و یا ایران خودرو را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ البته بسته به شرایط روز و با هماهنگی ناظر بازار معاملات دراین نمادها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به ساعت بعد از بسته شدن بازار منتقل می‌کند. امروز لیزینگ بانک پارسیان، سیمان تأمین اجتماعی، خودروسازی سایپا و ایرانخودرو و شستا طبق دستور ناظر بازار از ساعت 12 و 40 دقیقه تا 13 و 40 دقیقه انجام می‌شود. همچنین بر اساس نظر ناظر بازار معامله در نماد ایران خودرو از ساعت 13 و 45 دقیقه تا 14 و 50 دقیقه انجام می‌شود.

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری اطلاعات بورس تهران در واکنش به مطلبی که برخی مخطابان سامانه فارس من در مورد انتقال نمادهای خودروسازی به بعد از ساعت معاملات بازار برای جلوگیری از ریزش شاخص کل گفت: این گونه نیست، بلکه انتقال برخی نمادهای پرتراکنش و پرطرفدار به بعد از ساعت انجام معاملات بازار یک موضوع کاملا فنی و برای کاهش فشار به بقیه نمادهای بازار بورس است.

وی گفت: نمادهای پرتراکنش دارای تقاضای زیادی هستند و سفارش برای این نمادها به بعد از ساعت بازار منتقل می‌شود. همانطور که در عرضه اولین عرضه اولیه ساعت معامله برای مدیریت کردن فشار به سامانه از ساعت قبل از معامله یعنی 7:30 تا 10:30 انجام می‌شود و اینها همه به خاطر کاهش فشار به هسته معاملات و سامانه معاملات است و به نظر من این کار درستی است که نمادهای پرتقاضا و پرتراکنش را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ بین ساعات بعد از معاملات توزیع می‌کنند.

دهقان در مورد این که بازار بورس بالاخره چه ساعتی بسته می‌شود گفت: بستگی به پیام ناظر دارد. بعضی از روزها معامله در برخی نمادها مانند سیتا و یا خودرو و خساپا تا ساعت 3 بعد از ظهر و بعضی روزها نماد معاملاتی صندوق واسطه گری مالی یکم، دارا یکم تا ساعت 2 یا 2 و نیم بعد از ظهر انجام می‌شود.

به گفته دهقان امروز نماد دارا یکم طبق پیام ناظر از ساعت 12:35 تا 13:45 انجام شد.

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری اطلاعات بورس تهران همچنین در مورد این که آیا امکان دو عرضه اولیه سهام در هفته وجود دارد گفت:‌در حال حاضر هفته‌ای یک عرضه اولیه در بورس اوراق بهادار تهران و یک عرضه اولیه در فرابورس انجام می‌شود اما تلاش می‌کنیم اگر امکانات سامانه معاملات اجازه دهد، هفته‌ای 2 عرضه اولیه در بورس و 2 عرضه اولیه در فرابورس انجام شود.

دهقان این را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ هم گفت: ممکن است سامانه اجازه این کار را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ندهد اما به هر حال تلاش می‌کنیم.

وی همچنین در مورد افزایش تراکنش‌ها در سال جاری در بورس گفت: فشار سیستم معاملات امسال نسبت به اول فروردین 99 بیش از سه برابر شده است؛ یعنی تعداد تراکنش‌ها و معاملات در بورس در تیرماه نسبیت به فروردین سه برابر شده است و این مسأله فشار زیادی به سامانه معاملات وارد می‌کند. در عین حال تمام تلاش ما این است که سامانه معاملات بورس جوابگوی تقاضا و استقبال مردم باشد. اما به هر حال در برخی موارد دچار کندی می‌شود.

مدیر عامل شرکت مدیریت فناوری اطلاعات بورس تهران همچنین در مورد این که چرا حداقل معامله برای خرید سهام 500 هزار تومان در نظر گرفته شده گفت: این هم به خاطر کاستن فشار به سامانه معاملات است اما در طرف فروش سهام هیچ محدودیتی ندارد و کمتر از 500 هزار تومان هم می‌توان سفارش فروش داد.

وی همچنین در مورد این که چرا عرضه اولیه رایان هم‌افزا که دیروز انجام شد، امروز در پرتفوی سهامداران قرار نگرفته گفت: دیروز سفارش گیری انجام شد و امروز ثبت معاملات در نماد رافزا انجام می‌شود و به زودی در پرتفوی خریداران قرار می‌گیرد.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ تعداد 23 هزار و 53 نفر از مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «دستکاری در نمادهای خاص دولتی بورس را تمام کنید» خواستار پیگیری از مسئولان مربوطه شدند. 

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول