اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

کاهش 3211 واحدی شاخص بورس تهران/ امروز 28 هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه معامله شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز چهارشنبه با عقب نشینی 3211 واحد روبرو شد.

کاهش 3211 واحدی شاخص بورس تهران/ امروز 28 هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه معامله شد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران، بعد از 53 سال امروز در کانون توجه خانوارهای ایرانی قرار گرفته و به یکی از گزینه‌های سرمایه‌گذاری تبدیل شده است، در حالی که به صورت سنتی خانوارها پول‌های پس‌انداز خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ تبدیل به طلا و جواهر و یا ملک و مسکن می‌کردند، اما امروز به خاطر بازدهی خوب بورس به سمت بازار سرمایه آمدند.

با نگاهی به معاملات امروز بورس اوراق بهادار تهران در آخرین روز کاری هفته در می‌یابیم شاخص کل با اصلاح جزئی فقط 3211 واحد عقب نشینی کرده و به رقم یک میلیون و 841 هزار و 696 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هموزن امروز 337 واحد رشد کرده و به رقم 481 هزار و 198 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 6 میلیون و 821 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس اوراق بهادار تهران حدود 14 میلیون برگه سهام، حق تقدم و یا اوراق مالی در قالب 2.6  میلیون نوبت معامله و به ارزش 23 هزار و 287 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

اگر ارزش معاملات فرابورس در روز جاری که به 5 هزار و 41 میلیارد تومان رسیده را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در نظر بگیریم، معامله گران امروز در بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران بیش از 28 هزار و 204 میلیارد تومان دادوستد کردند.


روند یکساله شاخص بورس تهران

به گفته کارشناسان شرکت‌های بورسی با انتشار اوراق مالی و شناورسازی بیشتر سهام خود می‌توانند به جمع‌آوری نقدینگی بازار و تزریق به تولید کمک کنند.

همچنین شرکت‌های بزرگ مانند شرکت‌های زیر مجموعه ستاد اجرایی فرمان امام خمینی(ره)، بنیاد مستضعفان، بنیاد شهید، شرکت‌های زیر مجموعه آستان‌های مقدس و سایر بنیادها می‌توانند با ورود به بورس هم به عمق بازار کمک کنند و هم نسبت به جمع آوری نقدینگی برای اجرای طرح‌های توسعه‌ای خود اقدام کنند.

با نگاهی به بازار امروز شاخص کل بورس و شاخص قیمت با معیار وزنی ـ ارزشی هر کدام 17 صدم درصد افت کردند.

همچنین شاخص کل بورس با معیار هموزن و شاخص قیمت با معیار هموزن هر یک 7 دهم درصد رشد کردند.

شاخص آزاد شناور 19 صدم درصد افت کرد، شاخص بازار اول بورس یک درصد عقب نشینی نداشت و شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود 1.1 درصد رشد داشته است.

امروز نمادهای پتروشیمی خلیج فارس و پالایش نفت تهران و نیز پالایش نفت بندرعباس بیشتری اثر تقویتی در شاخص کل بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته و نمادهای گسترش نفت و گاز پارسیان، پالایش نفت اصفهان، چادرملو و گل گهر بیشترین اثر کاهشی در شاخص کل بورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشتند.

نمادهای پربیننده در بورس شامل بانک ملت، ملی مس ایران، بانک تجارت، گلوکوزان، بانک صادرات، پالایش نفت بندرعباس، سرمایه گذاری غدیر، و سرمایه گذاری خوارزمی بودند.

به گزارش فارس، در فرابورس ایران نیز امروز شاخص کل 168 واحد افت کرده و به رقم 18 هزار و 556 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 199 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله گران در فرابورس ایران امروز بیش از 2.3 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 2.4 میلیون نوبت معامله و به ارزش 5 هزار و 42 میلیارد تومان دادوستد کردند.

امروز نمادهای پتروشیمی تندگویان و سنگ آهنگ گهر زمین بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته و نمادهای صبا تأمین، ذوب‌آهن، پتروشیمی زاگرس، فولاد هرمزگان و نیروی برق دماوند بیشتری اثر کاهشی در شاخص فرابورس را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ داشته‌اند.

نمادهای پربیننده شامل پتروشیمی تندگویان، بانک دی، ذوب‌آهن اصفهان، مادیران، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، سیمان لار سبزوار، و شرکت آهن و فولاد ارفع بودند.

امروز همچنین قرار بود عرضه اولیه 12 درصد از سهام ماکارونی زر در بورس انجام شد که در ساعات میانی معاملات با پیام ناظر این عرضه اولیه لغو شد و به زمان دیگری موکول شد. علت لغو عرضه اولیه غزر مشکلات ترهین دارایی‌های این شرکت عنوان شده است.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول