اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

اتحادیه عرب ترکیه را به دخالت در امور کشورهای عربی متهم کرد

دبیر کل اتحادیه عرب، ترکیه را به دخالت در امور کشورهای سوریه، لیبی و عراق متهم کرد و گفت که آنکارا با چشمداشت به ثروت کشورهای عربی امنیت ملی آنها را تهدید می‌کند.

اتحادیه عرب ترکیه را به دخالت در امور کشورهای عربی متهم کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری فارس، دبیر کل اتحادیه عرب امروز چهارشنبه با آنچه به ادعای او «دخالت‌های ترکیه در امور کشورهای عربی» است مخالفت کرد.

او همچنین آنکارا را به داشتن چشمداشت به ثروت کشورهای عربی متهم کرد و گفت که این اقدام امنیت ملی کشورهای عربی را تهدید می‌کند.

«احمد ابوالغیط» در گفت‌وگو با خبرگزاری «الشرق الاوسط» مصر گفت: «شورای اتحادیه عرب در تصمیم‌های متعدد خود این دخالت‌های غیرقانونی ترکیه در امور داخلی کشورهای عربی و به خصوص در عراق، سوریه و لیبی را رد و محکوم کرده است».

دبیر کل اتحادیه عرب با هشدار درباره اینکه رفتارهای آنکارا تعرض و حمله به کل امنیت ملی کشورهای عربی است، گفت: «اتحادیه عرب حاضر به پذیرش این وضعیت نمی‌شود همان گونه که با هر گونه مداخله منطقه‌ای مخالف است که امنیت و تمامیت ارضی و ثبات کشورهای عربی را تهدید می‌کند».

ابوالغیط با بیان اینکه هیچ کسی مایل به تکرار سناریوی سوریه در لیبی نیست، گفت: «اتحادیه عرب به حفظ تمامیت و استقلال کشور لیبی و تمامیت اراضی و وحدت ملی آن کاملا متعهد است و اتحادیه عرب هرگز نمی‌پذیرد که لیبی به مناطق نفوذی میان این قدرت یا آن قدرت تجزیه شود یا در بافت اجتماعی ملت لیبی و طیف ها و اقشار آن، شکاف دائمی ایجاد شود».

او افزود: «اتحادیه عرب هرگز قبول نمی‌کند که اوضاع در لیبی تهدیدی برای امنیت و ثبات کشورهای عربی همجوار، نظیر مصر، الجزائر و تونس باشد».

دبیر کل اتحادیه عرب تاکید کرد: «در واقع امر، یک توافق عربی و بین المللی وجود دارد که راه برون رفت از بحران لیبی را نخست در توقف کامل، فوری و پایدار جنگ و درگیری و توقف همه مداخلات نظامی خارجی می‌داند».

ابوالغیط در پایان گفت که باید فرصت برای ازسرگیری گفت‌وگو میان برادران لیبی در چارچوب یک فرآیند سیاسی کاملا ملی و تحت نظارت سازمان ملل فراهم شود تا با تکمیل مرحله انتقالی، انتخابات ریاستی و پارلمانی مورد رضایت همگان برگزار شود و نهادهایی قانونی و یکپارچه و دائمی که نماد اراده ملت لیبی باشند تشکیل شود.

 

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول