اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

تنها دو قلم انسولین با محدودیت توزیع مواجه است

گروهی از بیماران دیابتی با محدودیت‌هایی در تأمین دارو مواجه هستند و نمی‌توانند به تعداد مندرج در نسخه پزشک دارو تهیه کنند، فارس در گزارشی به بررسی جزئیات محدودیت‌های وضع شده پرداخته است.

تنها دو قلم انسولین با محدودیت توزیع مواجه است

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، بیماری قند یا همان دیابت نوعی بیماری متابولیکی است که در آن بدن فرد اصلاً انسولین تولید نمی‌کند (دیابت نوع ۱) یا میزان انسولین تولید کافی یا مؤثر نیست (دیابت نوع ۲) که در نتیجه آن بدن امکان کنترل قند خون را از دست می‌دهد.

مدتی است که گروهی از بیماران دیابتی در تأمین داروهای مورد نیاز خودشان از داروخانه‌ها با محدودیت‌هایی مواجه شده‌‌اند، غلامحسین صادقیان، رئیس انجمن داروسازان استان اصفهان، در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: انسولین در دو شکل ویال و قلم (Pen) تولید می‌شود که در عرضه ویال با توجه به تولیدکنندگان داخلی مشکلی نداریم، در عرضه قلم‌های لانتوس نیز که با نام تجاری بازالین توسط یک شرکت دارویی داخلی سازی شده کمبودی احساس نمی‌شود.

محدودیت در عرضه قلمی‌هاست

رئیس انجمن داروسازان استان اصفهان ادامه داد: در تأمین برخی انسولین‌های قلمی مانند نوومیکس (Novomix) و نوورپید (Novorapid) محدودیت توزیعی وجود دارد و بر اساس سهمیه وارد شده به استان میان داروخانه‌ها توزیع می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: اگرچه آمار مبتلایان به دیابت و نیاز به هر محصول دارویی مشخص است اما با توجه به محدودیت در اختصاص سهمیه به هر استان طبیعی است که با محدویت در تحویل انسولین مواجه شویم تا تمامی بیماران بتوانند در بازه‌های زمانی مشخص نسبت به تهیه دارو اقدام کنند.

صادقیان اضافه کرد: با توجه به بهبود نظارت سازمان‌های بیمه‌گر مصرف‌کنندگان اقلام مختلف انسولین نسبت به شرایط موجود توجیه شده‌اند و پس از تحویل دارو نیاز است تا نسخه دارو به تأیید این سازمان‌ها برسد.

رئیس انجمن داروسازان استان اصفهان با اشاره به این که پرونده تشکیل شده در سازمان‌های بیمه‌گر بر اساس مشخصات فردی است، گفت: به این ترتیب اگر بیماری پس از دریافت نسخه به داروخانه دیگری مراجعه کند حتی در صورت مراجعه مجدد به پزشک تا پایان بازه مصرفی مشخص شده نمی‌تواند انسولین دریافت کند.

وی با بیان این که عرضه سبدی دارو به داروخانه‌‎ها تخلف است، یادآور شد: این که برخی شرکت‌های پخش محصولات دارویی فروش اقلام خاص مانند انسولین را مشروط بر خرید اقلام دیگری علاوه بر نیاز داروخانه می‌کنند تخلف است و معاونت غذا و دارو باید با آن برخورد کند.

صادقیان در پایان تأکید کرد: متخصصان با درک صحیح بازار دارو می‌توانند از دیگر فرم‌های دارویی مانند ویال‌ها برای بیماران استفاده کنند که این موضوع از نظر علمی نیز صحیح است.

نوومیکس و نوورپید به زودی داخلی‌سازی می‌شوند 

ابوالفضل اصلانی، معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در رابطه با تأمین انسولین مورد نیاز مبتلایان به دیابت اظهار کرد: حدود شش نوع قلم انسولین در بازار دارویی استفاده می‌شود که سه قلم نوومیکس، نوورپید و لانتوس کاربرد بیشتری دارد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به این که نوومیکس و نورپید اقلام وارداتی هستند،  افزود: شرکت نوونورمیکس درحال تکمیل یک کارخانه در تهران است که به زودی شروع به تولید اقلام انسولینی تحت لیسانس نوونورمیکس خواهد کرد.

وی یادآور شد: متناسب با نیاز استان‌ها این دو دارو در استان توزیع می‌شود و در دو سال گذشته هیچ بیماری بدون دارو نمانده است، در آذر ماه سال گذشته نیز ناچار به سهمیه‌بندی دارو شدیم اما دارو در هر شرایطی تأمین می‌شد.

به ۱۹۰ زنگ بزنید تا بگوییم از کجا بخرید

اصلانی عنوان کرد: از ۴۰۰ بیمارستان اصفهان ۱۰۰ بیمارستان تمام قلم‌های انسولین را دارند و بیمارانی که در تأمین دارو با مشکل مواجه شده‌اند می‌توانند در تماس با شماره ۱۹۰ از وضعیت داروخانه‌ها جهت تأمین انسولین مطلع شوند.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اصفهان با اشاره به این که تولید انسولین گلارژین نیز از یک ماه قبل توسط شرکت داخلی آغاز شده بیان کرد:  بیماران می‌توانند از انسولین‌های لانتوس (بازالین) با اطمینان کامل استفاده کنند چرا که واردات انسولین گلارژین به مرور کاهش یافته است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: سایر قلم‌های انسولین کاربرد بسیار کمی دارند و به تعدادی که در نسخه ذکر شوند در داروخانه‌های منتخب قابل تهیه هستند.

انتهای پیام/۶۳۱۱۳/ج۱۰/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول