اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

خانواده

رئیس فراکسیون زنان مجلس: درخواست تشکیل کمیسیون ویژه برای موضوع جمعیت را مطرح کرده‌ایم

الزامات مسئله خانواده بعد از مشورت‌هایی که داشتیم ما را به این نتیجه رساند که باید ساختار متمرکزی در این حوزه به وجود بیاید. به همین خاطر درخواست تشکیل کمیسیون ویژه برای پیگیری مسائل خانواده و جمعیت مطرح شد.

رئیس فراکسیون زنان مجلس: درخواست تشکیل کمیسیون ویژه برای موضوع جمعیت  را مطرح کرده‌ایم

گروه خانواده: رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی در نشستی با فعالان عرصه خانواده دیدار کرد.

در این نشست که روز گذشته به همت «بنیاد ملی خانواده» در موسسه فرهنگی شهدای هفتم تیر( سرچشمه) برگزار شد؛ دکتر فاطمه قاسمپور، نماینده مجلس شورای اسلامی و رئیس فراکسیون زنان مجلس پای صحبت  جمعی از فعالان عرصه خانواده نشست و از تشکیل کمیسیون ویژه در مجلس برای موضوع جمعیت و خانواده خبر داد.

حال خانواده خوب نیست

فاطمه قاسمپور در این نشست گفت: «در حال حاضر حال «خانواده» خوب نیست. ما نیاز به یک نهضت ملی برای مسئله خانواده داریم. این نهضت ملی باید ارتباط ارگانیک بین بخش‌های اجرایی و همچنین جبهه مردمی ایجاد کند تا مشکلات و مسائل این حوزه بیش از این بر زمین نماند. البته خدا را شکر عزم خوبی در مجلس یازدهم برای پیگیری مسائل مربوط به جمعیت و خانواده وجود دارد.»

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی افزود: «خانواده یکی از اولویت‌های سیاست‌گذاری در کشور است. از سال 1390 که رهبری توجه به مسئله جمعیت و خانواده را متذکر شدند، هنوز قوانین زیادی بر زمین مانده است. درحالی که ما سیاست‌های ابلاغی جمعیت، خانواده و سلامت را هم داریم.از طرف دیگر تغییرات پرشتاب خانواده‌ها در سالهای اخیر باعث بروز مشکلاتی در بخش نفوس و مسکن شده است. این تغییرات پرشتاب به قدری وسیع بوده است که بسیاری از جهات آن در مطالعات آینده‌پژوهی هم قابل پیش‌بینی نبوده است»

قاسمپور با اشاره به صحبتهای رهبر معظم انقلاب در حوزه خانواده گفت: «ایشان چهار مسئله کلان در حوزه خانواده را مطرح کردند. این مسائل شامل  توصیه جدی به تسهیل شکل‌گیری خانواده، رفع موانع اقتصادی و ارائه تسهیلات برای ازدواج، فرزندآوری به عنوان یک مسئله استراتژیک و تحکیم و تعالی خانواده می‌باشد. ایشان در یکی از دیدارهای خود با نمایندگان مجلس پیری جمعیت را موضوعی ترسناک عنوان کردند. »

وی افزود: « از طرف دیگر ما این حرف را فقط از زبان رهبری می‌شنویم که حق زنان باید در قوانی جدی گرفته بشود. تامین امنیت زنان و اینکه زن در خانه احساس امنیت و آرامش کند از تاکیدات ایشان است»

 

کارویژه‌های مجلس تازه نفس در حوزه خانواده

قاسمپور درباره کارویژه‌های مجلس در حوزه خانواده و جمعیت گفت: «ما ابتدا باید گزارشات جامع نظارتی درباره قوانین مربوط داشته باشیم. اینکه عده‌ای می‌گویند وزارتخانه‌ای موطف به اجرای یک قانون در حوزه خانواده است اما آن را انجام نمی‌دهد به خاطر نبود همین گزارشات جامع نظارتی است. نکته بعد این است که  من و همکارانم در مجلس احساس می‌کنیم در حوزه خانواده و جمعیت بیشتر از آنکه نیاز به قانون‌گذاری باشد، نیاز به قانون برداری است. درباره بسیاری از موارد باید ناسخ و منسوخ قانون مجدد روشن بشود تا خلا‌ءهای قانونی نشان داده و قابل پیگیری شود. 

نماینده مردم تهران در مجلس افزود: « از کارهای دیگر پیش رو این است که لزوم توجه به دغدغه‌های خانواده بین نمایندگان به اجماع برسد و این تفکر شکل بگیرد که خانواده هم به اندازه موضوعات اقتصادی و سیاسی مهم است.گام بعدی قرار دادن و لزوم ایجاد پیوست برای طرح‌ها و لوایح مربوط به خانواده است»

 

تشکیل کمیسیون ویژه جمعیت و خانواده

رئیس فراکسیون زنان مجلس درباره پیشنهاد تشکیل کمیسیون ویژه با موضوع جمعیت و خانواده در مجلس گفت: « الزامات مسئله خانواده بعد از مشورت‌هایی که داشتیم ما را به این نتیجه رساند که باید ساختار متمرکزی در این حوزه به وجود بیاید. به همین خاطر درخواست تشکیل کمیسیون ویژه برای پیگیری مسائل خانواده و جمعیت مطرح شد. طبق آین‌نامه داخلی مجلس، مسائل اضطراری و اولویت‌دار کشور می‌تواند در قالب تشکیل یک کمیسیون ویژه پیگیری بشود.کمیسیون ویژه بر خلاف کمیسیون‌های تخصصی فقط روی یک موضوع خاص تمرکز می‌کند. این کار باعث می‌شود  مقدار زیادی از بوروکراسی موجود برای پیگیری قوانین مربوط  کاسته بشود وتا از یک عمر چهارساله مجلس، یک قانون در مسیر طولانی تاییدها و بررسی‌ها و نظارت‌ها دچار گذر زمان و  رفت‌برگشت‌های متعدد نشود. ما امید داریم تشکیل این کمیسیون در صحن علنی مجلس رای بیاورد.»

 

پای صحبت فعالان عرصه خانواده

در ابتدای این جلسه فعالان عرصه خانواده در رابطه با موضوعات متنوعی همچون نقش مشکلات جنسی و عدم آموزش جنسی در خانواده، پیگیری کمک به پیشرفت سامانه‌های واسطه‌گری ازدواج‌، مشاوره و روان‌درمانی خانواده با رویکرد دینی، بازبینی آموزش مهارتهای زندگی به زوج‌های جوان برای مواجهه با مسائل زندگی مشترک، مشکلات مادر و کودک در سطح جامعه و... صحبت کردند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول