اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  فارس

نقش قدرتمند عشایرلارستان در جهش تولید

رئیس امور عشایر لارستان گفت: جامعه عشایر با داشتن ظرفیت‌های ارزشمند در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جایگاه مهمی داشته و در این برهه از زمان ازنظر اقتصاد مقاومتی و جهش تولید نیز یکی از نقاط قوت محسوب می‌شوند.

نقش قدرتمند عشایرلارستان در جهش تولید

سیدمرتضی قرشی در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس شهرستانهای فارس در لارستان با بیان اینکه بارشهای خوب در اواخر سال گذشته و ابتدای سال جدید باعث افزایش علوفه و بهبود وضعیت مراتع شهرستان شد، اظهار داشت: در پی این مهم چرای دام به‌صورت مطلوب انجام گرفت که نتیجه آن افزایش تولید گوشت قرمز و شیر و سایر محصولات وابسته بود.

وی با اشاره به اینکه کاهش هزینه‌های تولید و افزایش درآمد، موجب ماندگاری عشایر به‌ عنوان تولیدکننده شد، افزود: تولید لبنیات عشایر شامل شیر، ماست، دوغ، کشک، پنیر، کره و روغن حیوانی و غیره است.

رئیس امور عشایر لارستان با اذعان به اینکه میزان تولید گوشت قرمز عشایر این خطه حدود 70 تن در سال است، تصریح کرد: خوشبختانه با بارش‌های به‌موقع، تولید گوشت قرمز عشایر در لارستان نسبت به سال گذشته افزایش قابل‌توجه داشته به‌طوری‌که تولید گوشت قرمز در سال ۹۷ حدود ۴۵ تن و در سال ۹۸ به ۷۰ تن رسید.

قرشی با بیان اینکه عمده دام عشایر شهرستان لارستان گوسفند و بز و به‌صورت محدود شتر است، خاطرنشان کرد: با حضور حداکثری عشایر در فصل قشلاق در لارستان تعداد ۲۳۰ هزار رأس و در فصل ییلاق ۳۲ هزار رأس انواع دام جابه‌جا می‌شود.

وی بابیان اینکه به‌طورکلی تولید محصولات لبنی، پروتئینی و صنایع‌دستی از شاخصه‌های جامعه عشایری است، ادامه داد: محصولات صنایع‌دستی تولیدی عشایر لارستان از جمله قالی، گلیم و غیره است که بیشتر آن خودمصرفی است.

قرشی با اشاره به اینکه در دامهای عشایر بیش از یک‌میلیون و ۴۳۷ هزار کیلوگرم شیر تولید می‌کنند، خاطرنشان کرد: فروش شیر به دلیل فسادپذیری سریع در جامعه عشایر ممکن نیست و پس از تبدیل محصولات لبنی بیشتر به‌ صورت کشک ،کره و روغن به بازار مصرف ارائه می‌شود.

رئیس امور عشایر لارستان با اذعان به اینکه مجموع تولید گوشت قرمز در استان فارس در سال در حدود ۲ هزار و ۸۲۰ تن است که سهم لارستان حدود ۳ درصد است، بیان کرد: جامعه عشایری با داشتن ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار ارزشمند و قابل‌توجه در ابعاد مختلف اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی جایگاه و نقش مهمی داشته و در این برهه از زمان از نظر اقتصاد مقاومتی و جهش تولید نیز یکی از نقاط قوت محسوب می‌شوند.

انتهای پیام/ س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول