اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

احتمال تنش نظامی در حوزه «نیل» بالا گرفت؛ اتیوپی رسماً آبگیری سد النهضه را آغاز کرد

تلویزیون اتیوپی یک روز بعد از انتشار تصاویری از سد النهضه، به نقل از وزیر آب و آبخیزداری این کشور اعلام کرد که عملیات آبگیری این سد را آغاز کرده است.

احتمال تنش نظامی در حوزه «نیل» بالا گرفت؛ اتیوپی رسماً آبگیری سد النهضه را آغاز کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، تلویزیون رسمی اتیوپی چهارشنبه به نقل از وزیر آب و آب‌خیزداری این کشور از آغاز عملیات آبگیری سد بزرگ «النهضه» خبر داد.

«سیلیشی بکیلی»، وزیر آب اتیوپی با تأیید تصاویر منتشر شده از این سد در رسانه‌های غربی، گفت که این تصاویر دقیق است و ما عملیات آبگیری را آغاز کرده‌ایم.

دیروز رسانه‌های غربی از جمله آسوشیتدپرس و رویترز تصاویری ماهواره‌ای از سد النهضه منتشر کردند که به وضوح بالا آمدن آب پشت این سد را نشان می‌داد.

وزیر آب اتیوپی با این حال به بن‌بست رسیدن مذاکرات سه کشور مصر، سودان و اتیوپی بر سر مکانیزم تقسیم آب و آب‌گیری سد النهضه را تکذیب کرد و گفت که این مذاکرات نه‌تنها برای نسل فعلی بلکه برای نسل‌های آینده نیز ادامه خواهد داشت.

او مدعی شد که در نشست‌های اخیری که با همتایان مصری و سودانی خود داشت، در برخی بندهای مرتبط با سد النهضه به توافق رسیده‌اند.

با این حال، محمد العبدالعاطی، وزیر منابع آب و آبخیزداری مصر بن‌بست بر سر مذاکرات حول محور آب نیل را تأیید و از سیاست‌های اتیوپی انتقاد کرد و گفت که برخی می‌گویند مصر بیشترین سهم را از آب نیل به خود اختصاص داده حال آنکه این درست نیست و اتیوپی با داشتن ۱۰۰ میلیون رأس دام، بیشتر از احشام مصر و سودان از آب نیل برداشت می‌کنند.

با اعلام رسمی خبر آب‌گیری سد النهضه، این احتمال است که اختلافات بین آدیس‌آبابا و قاهره به تنش نظامی منجر شود؛ چرا که دو کشور مصر و اتیوپی ماه پیش بعد از اختلافات بر سر نحوه آب‌گیری این سد، یکدیگر را به استفاده از قدرت نظانی تهدید کردند.

مصر به عنوان کشوری که در پایین‌دست رود نیل قرار گرفته، به اتیوپی پیشنهاد داده به جای بازه زمانی سه ساله، سد النهضه را در ۲۱ سال پرکند؛ پیشنهادی که اتیوپی آن را با توجه به هزینه‌های ساخت سد و امید به تولید برق حاصل از این سد و فروش آن به کشورهای آفریقایی، صرفا به نفع مصر می‌داند (جزئیات بیشتر اینجا).

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول