اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

فارس من| همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری از آبان/ واگذاری دو درصد سهام شستا به بازنشستگان

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان این که همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری از آبان ماه انجام می‌شود، گفت: صندوقهای بازنشستگی جدیدی در کشور راه‌اندازی خواهد شد.

فارس من| همسان‌سازی حقوق بازنشستگان کشوری از آبان/ واگذاری دو درصد سهام شستا به بازنشستگان

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، محمد شریعتمداری امروز در یک نشست خبری در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در باره مطالبات ثبت شده در سامانه فارس من در مورد همسان سازی حقوق بازنشستگان اظهار داشت: ما به بازنشستگان به صورت ویژه توجه می‌کنیم، چنانکه در باره همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری 6 هزار و 500 میلیارد تومان در بودجه امسال در نظر گرفته شد که 30 درصد به سمت همسان‌سازی حرکت کردیم.

وی افزود: با آقای نوبخت مذاکره کردیم و در نهایت به این نتیجه رسیدیم که حقوق بازنشستگان کشوری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ در همین ماه‌های آینده تا 90 درصد حقوق شاغلین برسانیم ولی به دو برابر 6 هزار و 500 میلیارد تومان برای این کار نیاز داریم.

وی افزود: امیدواریم با همت سازمان برنامه و خزانه بتوانیم تا آبان ماه همسان سازی حقوق بازنشستگان کشوری را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ انجام دهیم و این همسان سازی روی پایه حقوق می‌نشیند.

شریعتمداری درباره همسان سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نیز گفت: پس از 57 جلسه با بخش‌های مختلف دولت با دستور رئیس جمهور که در سایه شفاف سازی اطلاعات تأمین اجتماعی به دست آمد 32 هزار میلیارد تومان منابع دولت پرداخت شد به گونه‌ای که بازنشستگان 30 ساله زیر 2 میلیون و 800 هزار تومان و بازنشستگان با 35 ساله سابقه زیر 3 میلیون تومان دریافت نخواهند کرد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: معادل همین 32 هزار میلیارد تومان یعنی قریب به 30 هزار میلیارد تومان دیگر بدهی‌های دولت به سازمان تأمین اجتماعی تأدیه خواهد شد و برای این کار توافق اولیه با آقای نوبخت انجام شده و با آقای دژپسند و سازمان خصوصی سازی نیز توافق خواهد شد.

به گزارش خبرگزاری فارس بیش از 10 هزار نفر از مخاطبان سامانه «فارس من» با ثبت موضوع «همسان سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین» پیگیری این موضوع را مطالبه کرده بودند.

* الان یک نظام جامع قانونی ناهماهنگ پرداخت داریم

شریعتمداری در پاسخ به مطالبه دیگر ثبت شده در سامانه «فارس من» در مورد قراردادهای معین کار اظهار داشت: موضوع قرارداد کار معین و دیگر قراردادهایی که سازمان‌های دولتی می‌بندند در حوزه فعالیت سازمان امور استخدامی است اما این تنوع قراردادهای موجود ما را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ به عنوان دستگاه‌های دولتی به شدت آزار می‌دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد: قرار بود یک نظام جامع پرداخت داشته باشیم، اما الان یک نظام جامع قانونی ناهماهنگ پرداختی داریم و قانون خدمات کشوری هم که قرار بود این وضعیت را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ اصلاح کند مرتبا تخصیص خورد و عملا از کار افتاد.

* صندوق‌های بازنشستگی جدید تاسیس می‌شوند

وی در باره ساماندهی وضعیت نامطلوب صندوق‌های بازنشستگی نیز اظهار داشت: در کمیسیون اجتماعی دولت به دنبال لایحه ساماندهی صندوق‌های بازنشستگی رفتیم که تکلیف قانونی هم بود و از سال 83 بر زمین مانده بود.

شریعتمداری با بیان این که لایحه در 34 ماده آمده است گفت: شورایی وظیفه نظارت بر صندوق‌ها را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ برعهده خواهد گرفت؛ البته به سمت تجمیع صندوق‌ها نخواهیم رفت کما اینکه بعضی از صندوق‌‌ها از جمله صندوق عشایر و روستائیان به صورت مترقی‌تری اداره می‌شوند و در 8 لایه به صورت انتخابی به بیمه شدگان خدمات ارائه می‌کند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد: ایجاد صندوق‌های متعدد در لایحه پیش بینی شده است و صندوق واحد نخواهیم داشت.

وی با بیان این که صندوق‌های موجود به دلیل مشکلات پارامتریک در حال فنا هستند، گفت: با ایجاد صندوق‌های جدید کسانی که سابقه کمتر از 5 سال دارند می‌توانند از صندوق‌های قبلی به صندوق‌های جدیدالتأسیس منتقل شوند و بقیه هم می‌توانند بمانند و پرداخت‌ها هم با تعهد دولت ادامه خواهد داشت تا این صندوق‌ها عمر طبیعی خود را‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ طی کرده و به تدریج عمر آنها به پایان برسد.

شریعتمداری تأکید کرد: صندوق‌های جدید از ابتدا دارای پارامترهای مناسب، قواعد مناسب و پرداختی مناسب خواهند بود و برای حیات مستمر طراحی می‌شوند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پایان گفت: 2 درصد از سهام شستا به مستمری بگیران تأمین اجتماعی واگذار خواهد شد.

* 600 میلیارد تومان از تسهیلات کرونایی به سیستم بانکی بازگردانده شد

شریعتمداری در ادامه با اشاره به تأثیر تحریم‌های وحشیانه و بی‌سابقه نظام سلطه و همچنین ویروس کرونا در شئون اقتصادی و اجتماعی اظهار داشت: هدف اولیه و اصولی تحریم‌ها که رسما در باره آن صحبت می‌کنند شکستن استقامت روانی مردم ایران است. 

وی افزود: یکی از محورهای اساسی توجه امام و انقلاب و رهبری، توجه به محرومان و مستضعفان بوده است و در این راستا، توانمندسازی، عدالت‌پروری و نگاه به مسائل اقتصادی کشور دغدغه همه دولت‌ها بوده است. 

وی با تأکید بر اینکه جامعه کارفرمایی،‌ جامعه کارگری و جامعه بیکاران و حوزه تعاون که عموما مظلوم واقع شده در حیطه فعالیت ما قرار دارد گفت: ماشین‌های تولید فقر و محدودیت هم باید از کار بیفتد تا فعالیت‌های ما با موفقیت همراه شود. 

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: شفافیت برای ما در اولویت بوده است. در این راستا مورد هجمه هم قرار گرفته‌ایم اما درنهایت 134 هیأت مدیره در 4 صندوقی که دراختیار داریم اعلام کردیم و نام افرادی که در این کرسی‌ها نشسته‌اند در دسترس همه وجود دارد. 

وی ادامه داد: نقشه راه فعالیت‌های شفاف‌ساز را در قالب یک کمیته شفافیت در دستورکار قرار دادیم که جمع‌آوری اطلاعات اولین گام آن است. 

وی در خصوص دریافت‌کنندگان تسهیلات کرونایی اظهار داشت: مردم حتما باید درباره این تسهیلات که یارانه‌دار هستند اطلاعات داشته باشند و در این راستا تا امروز 600 میلیارد تومان از منابع پرداختی که استفاده ناصحیح از آن شده بود به سیستم بانکی برگشته و نوع وام به وام یارانه‌ای و با جرائم تغییر کرده است. 

* 2 درصد سهام شستا به مستمری‌بگیران تامین اجتماعی واگذار خواهد شد

شریعتمداری با تأکید بر اینکه بورسی شدن فعالیت‌های اقتصادی یک راه‌حل شفاف‌ساز است، گفت: 80 درصد فعالیت‌های اقتصادی وزارت کار بورسی شده است و قریب به 400 درصد ارزش بازار بورس ایران در اختیار وزارت کار است. 

وی تصریح کرد: با عرضه شستا 10 میلیارد دلار به حجم بازار بورس ایران اضافه کردیم و این یعنی انتصابات و تأیید صلاحیت‌ها در پست‌های مدیریتی براساس قواعد سازمان بورس ایران انجام می‌شود.

وی ادامه داد: تا دیروز نمی‌دانستیم در شستا چقدر دارایی وجود دارد و امروز ارزش دارایی‌های شستا روی تابلوی بورس از 150 هزار میلیارد تومان زمان عرضه به 300 هزار میلیارد تومان رسیده است. 

وی با بیان اینکه 2 درصد از سهام شستا دراختیار همه مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی قرار خواهد گرفت گفت: هیأت امنا این موضوع را تصویب کرده و مراحل قانونی آن در سازمان بورس پیگیری خواهد شد و همچنین زمینه اجرا در سازمان بورس فراهم شده است. 

* کمک 110 هزار میلیارد تومانی دولت به صندوق‌های بازنشستگی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در پاسخ به پرسشی اظهار داشت: صندوق‌های بازنشستگی دارای هویت مستقل هستند اما اگر به هر دلیلی به مشکل بخورند حاکمیت می‌تواند بگوید من مسئولیتی ندارم؟ کما اینکه الان حقوق همه کارکنان و بازنشستگان نیروهای مسلح از بودجه عمومی پرداخت می‌شود و از بودجه 500 هزار میلیاردی دولت 110 هزار میلیارد تومان کمک دولت به صندوق‌های بازنشستگی است. 

وی تصریح کرد: به دلیل عدم رعایت برخی اصول و به هم زدن شرایط پارامتریک و امثال آن، شرایطی فراهم شده که دولت مجبور به مداخله و کمک شده است و 75 تا 80 درصد حقوق بازنشستگان از منابع دولت تأمین می‌شود. 

وی اضافه کرد: یکی از علت‌هایی که صندوق‌ها نمی‌توانند پایداری خود را حفظ کنند، مطالبات آنها از دولت بود که پرداخت نمی‌شد و از هشت سال پیش که قانون تصویب شد، این مطالبات انباشته شده بود، اما امسال توانستیم 32 هزار میلیارد تومان از مطالبات صندوق بازنشستگی را بگیریم و بتوانیم به همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تأمین اجتماعی نزدیک شویم. 

* 3 هزار و 500 میلیارد تومان تسهیلات کرونایی به 108 شرکت حمل‌ونقل پرداخت می شود

وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره انتشار اطلاعات مربوط به اشتغال و بیکاری بر اساس تعداد بیمه‌شدگان اظهار داشت: جمع‌آوری اطلاعات از 3 و نیم میلیون وا حد صنفی و 80 هزار واحد صنعتی در کشور کار آسانی نیست ولی ما آن را شروع کرده‌ایم و آمار بیمه‌شدگان موجود است که با تصویب کمیته شفافیت به تدریج منتشر خواهد شد. 

وی در ادامه گفت: توجه به اقشار آسیب‌دیده از کرونا در دستورکار دولت است چرا که بین 300 تا 400 میلیون شغل تمام وقت و 60 درصد درآمدها در سراسر جهان  تحت‌تأثیر کرونا قرار گرفته است. 

وی با بیان اینکه یک پرداخت عمومی به همه یارانه‌بگیران به صورت تسهیلات انجام شد، اضافه کرد: 3 میلیون خانوار براساس بررسی سامانه جامع اطلاعات رفاه ایرانیان بین 200 تا 600 هزار تومان به مدت چهارماه پرداخت شد که مجموع این حمایت‌ها 23 هزار میلیارد تومان منابع نیاز داشت که این منابع تأمین شد. 

شریعتمداری ادامه داد: به هر نفر شغل برای کسب و کارهایی که الزام تعطیل آنها از طرف کمیته مقابله با کرونا اعلام شده بود 16 میلیون تومان و به کسب و کارهایی که الزام به تعطیلی نداشتند اما تعطیل شده بودند، به هر نفر شغل 12 میلیون تومان پرداخت می‌شود. 

وی ادامه داد: آنهایی که کد کارگاهی داشتند راحت شناسایی شدند و وارد مراحل کار شدند اما بعضی از آنها کد کارگاهی نداشتند که جمع‌آوری اطلاعات آنها طول کشید و چون این موضوع طولانی شد، مهلت ثبت‌نام به پایان تیرماه محدود نمی‌شود و این مهلت تمدید شده است. 

وی ادامه داد: 470 هزار نفر از بنگاه‌ها در حال مراجعه هستند و 170 هزار نفر تأییدیه دریافت کرده و برای پرداخت به بانک معرفی شدند. 

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ادامه داد: 3 هزار و 500 میلیارد تومان برای 108 شرکت حمل و نقل ریلی، هوایی و زمینی درنظر گرفته شده است که 18 یا 19 شرکت مهم دریافت کرده‌اند و بقیه هم دریافت خواهند کرد. 

وی افزود: افراد بیمه شده خویش‌فرما و تک‌نفره‌ها مانند راننده‌ها هم از این کمک‌ها بهره‌مند می‌شوند. 

* حق مسکن کارگران به زودی در دولت تصویب می شود

وی اضافه کرد: حق مسکن کارگران در کمیته فرعی کمیسیون اقتصادی دولت تصویب شده و به زودی در کمیسیون اقتصادی و سپس در دولت تصویب می‌شود. 

وی گفت: پیشنهاد افزایش حق مسکن از 100 هزار تومان به 300 هزار تومان است و افزایش حداقل دریافتی کارگران با این کار با نرخ تورم بانک مرکزی و مرکز آمار بیشتر می‌شود. 

* حق بیمه قرارداد حذف نمی‌شود اما اصلاح می‌شود

وی در پاسخ به پرسشی درباره حق بیمه قرارداد اظهار داشت: برخی قوانین حاکم بر صندوق‌ها باید بازنگری شوند و حتی در شرایط اجرایی هم این بازنگری باید اتفاق بیفتد چنان که ثابت نبودن عدد حق بیمه قرارداد و تغییر آن از 6 تا 16 درصد زمینه فساد را هم فراهم کرده است. 

وی با بیان اینکه در مجلس هم این مشکل حق بیمه قرارداد مطرح شد گفت: باید تنقیح قوانین حاکم بر فعالیت‌های تأمین اجتماعی در دستورکارباشد و هم‌زمان 2 هزار بخشنامه سازمان تأمین اجتماعی به 60 بخشنامه مشخص خلاصه خواهد شد که این کار نیز شفافیت را به دنبال خواهد داشت. 

شریعتمداری با بیان اینکه در جامعه کارفرمایی وقتی از  موانع کسب و کار صحبت می‌کنند پیش از همه به مالیات و تأمین اجتماعی اشاره می‌کنند گفت: اگر این قوانین را اصلاح کنیم میزان درآمدهای سازمان از محل افزایش ایجاد شغل افزایش خواهد یافت و انتقال نیروی کار غیررسمی به نیروی کار رسمی برای ما با اهمیت است. 

وی تصریح کرد: حق بیمه قرارداد حذف نخواهیم کرد کما اینکه در بسیاری از کشورها نیز وجود دارد اما قوانین آن را اصلاح و تسهیل می‌کنیم. 

* آماده واگذاری مدیریت هپکو به ایدرو یا ایمیدرو هستیم

وی در خصوص شرکت‌هایی در دولت بابت رد دیون به تأمین اجتماعی داده است، گفت: 3 و نیم برابر کردن سود این شرکتها در سال 98 که سال سختی هم بود نشان می‌دهد به کارگیری مدیران نخبه جوان و دست‌پاک می‌تواند بازدهی دارایی‌های موجود را افزایش دهد. 

شریعتمداری با تأکید بر اینکه اغلب سهم‌هایی که اخیرا به تأمین اجتماعی واگذار شده ارزنده است گفت: یکی از اینها واگذاری 55 درصدی هپکو است که این شرکت الان سودده نیست ولی قابلیت رشد بالایی دارد. 

وی توضیح داد: وزیر اقتصاد به عنوان یک استثنا از ما خواستند که این شرکت بخشی از رد دیون 32 هزار میلیارد تومانی دریافتی سازمان تأمین اجتماعی باشد اما اگر سازمان‌های توسعه‌ای مانند دولت مانند ایدرو و ایمیدرو متقاضی باشند ما مخالفتی با اداره این شرکت از سوی آنها نداریم.

* صورت‌های مالی شرکت‌های غیربورسی زیرمجموعه وزارت کار هم منتشر می‌شود

وزیر کار، تعاون و اجتماعی در ادامه اظهار داشت: انتشار اسامی و رزومه اعضای هیأت مدیرهای شرکت‌های زیرمجموعه صندوق‌ها ارتباطی با بورسی یا غیربورسی بودن آنها ندارد و یک الزام کلی است. 

وی افزود: اگر این اسامی را اعلام نمی‌کردیم مشخص نمی‌شد که افراد غیرمرتبط در این صندوق‌ها حضور دارند و باید تأکید کنم این یک فرایند دوطرفه است به گونه‌ای که ما اطلاعات را منتشر می‌کنیم و شما رسانه‌ها ما در منگنه انجام کار مطلوب قرار دهید؛ اطلاعات را تحلیل و آنالیز کنید و به مردم اطلاعات صحیح را منتقل کنید و مطالبه اجتماعی تولید کنید. 

وی تأکید کرد: شرکتهای غیربورسی هم موظف هستند صورت‌های مالی خودشان را در کدال و غیر آن افشا کنند. 

شریعتمداری تصریح کرد: شفافیت مناقصه‌ها و مزایده‌ها،‌معاملات شرکت‌های تابعه،‌اطلاع‌سانی هفتگی درباره هر شرکت، منشور شفافیت، ارائه مستمر گزارش پیشرفت پروژه‌های نظارتی و منویات رهبر انقلاب در حوزه شفافیت هم در دستورکار ما قرار دارد و به همه شرکت‌ها ابلاغ شده است. 

* 6 میلیون دفترچه بیمه مشترک ابطال شد

وی گفت: در ابتدای ورود من دفترچه درمانی تأمین اجتماعی در حال بی‌اعتبار شدن بود و بسیاری از سازمانهای درمانگر آن را نمی‌پذیرفتند و همچنین 6 هزار میلیارد تومان به بخش دولتی و 1000 میلیارد تومان به دولت بدهی داشتیم که به تدریج آنهار ا پرداخت کردیم.

وی تصریح کرد‌: کاهش هزینه درمان با طرح تحول سلامت در کنار نسخه الکترونیک و نظام الکترونیک خدمات درمانی ممکن خواهد شد. 

شریعتمداری ادامه داد: ما آماده هستیم و منتظر بقیه سازمان‌ها هستیم چنان که با این کار بیش از 30 درصد هزینه درمان تأمین اجتماعی و بقیه سازمان‌ها کاسته خواهد شد. 

وی ادامه داد: ما با استفاده از پایگاه رفاهی ایرانیان 6 میلیون دفترچه مشترک را ابطال کردیم چنانکه این پایگاه با دسترسی به 60 پایگاه داده در یک جدول 10دهکی و 100 صدکی درآمد با ضریب خطای پائین همه مردم را براساس کدملی دسته‌بندی می‌کنند.

* پرداخت کمک به بیکارشدگان ناشی از کرونا به صورت مستقیم از خزانه

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی اظهار داشت: 250 هزار نفر بیمه شده که دچار بیکاری اجباری شده‌اند بیمه بیکاری می‌گیرند و سالی 7 هزار میلیارد تومان به آنها پرداخت می‌شود. 

وی با اشاره به بیکاری موقت ناشی از کرونا گفت: این نوع بیکاری اگرچه اجباری است اما موقت است و براساس اطلاعات پایگاه داده ما بازگشت به کار هم پس از کرونا درحال اتفاق افتادن است. 

وی افزود: در ستاد ملی کرونا خارج از قانون بیمه بیکاری و بدون رسیدگی کمیته‌ها یک پرداخت کمک کرونایی به بیکاران کرونایی به صورت موقت به مدت سه ماه تصویب شد که البته میزان آن کمتر از بیمه بیکاری بود. 

وی ادامه داد: هر ماه 300 تا 400 هزار نفر به خزانه و سازمان برنامه بودجه معرفی شدند که این کمک‌ها را مستقیما خزانه به حساب آنها پرداخت کرد. 

وی ادامه داد: 5 هزار میلیارد تومان برای این کار تخصیص پیدا کرده ولی اگر شرایط ادامه یابد این منابع کفایت نمی‌کند. 

وی در پایان گفت: اگر بیکاری اجباری این افراد ادامه پیدا کند به سامانه مراجعه کنند و پس از بررسی کمیته‌ها مشمول دریافت بیمه بیکاری خواهند شد.

انتهای پیام/‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ ب

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول