اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

آزادسازی یک بهله «سارگپه جنگلی تاجدار» در قشم

مدیر محیط‌ زیست سازمان منطقه آزاد قشم از آزادسازی یک بهله سارگپه جنگلی تاجدار آسیب دیده، توسط جوانان دوستدار محیط زیست قشم خبر داد.

آزادسازی یک بهله «سارگپه جنگلی تاجدار» در  قشم

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، سید هاشم داخته روز چهارشنبه در جمع خبرنگاران از آزادسازی یک بهله سارگپه جنگلی تاجدار آسیب دیده، توسط جوانان دوستدار محیط زیست قشم خبر داد.

 وی افزود: ۲ جوان دوستدار طبیعت قشم، یک بهله پرنده سارگپه جنگلی تاجدار را که به دلیل گرمازدگی در حدود ۱۳ کیلومتری ساحل جنوب جزیره به دریا سقوط کرده بود را نجات دادند.

مدیر محیط‌ زیست سازمان منطقه آزاد قشم تصریح کرد: این ۲ جوان  به نام های «نظام پیراسته فرد» و «عرفان اسلامی» پس از چند روز نگهداری، تیمار و احیاء سارگپه آسیب دیده، با هماهنگی مدیریت محیط‌زیست، پرنده مذکور را در طبیعت رهاسازی کردند.

داخته ادامه داد: سارگپه جنگلی پرنده‌ای ا‌ست شکاری که در فصل تابستان اغلب به صورت مهاجر عبوری در شمال، غرب و جنوب ایران دیده می‌شود و در لیست پرندگان حفاظت شده جهانی قرار دارد.

وی اضافه کرد: این پرنده به صورت زمستان گذران در نواحی جنوب کشور بویژه جزیره قشم دیده می‌شود که نخستین روئیت آن در این جزیره به سال ۱۳۸۰ توسط بیژن دره‌شوری، مدیر وقت محیط زیست سازمان منطقه آزاد قشم باز می‌گردد.

مدیر محیط‌ زیست سازمان منطقه آزاد قشم بیان کرد: در جزیره قشم با مساحتی حدود یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع بواسطه تنوع زیستی و حضور گونه‌های جانوری و گیاهی تاکنون بیش از ۲۴۰ گونه پرنده شناسایی شده که در نوع خود بی‌نظیر است.

گفتنی است، پرندگان شکاری در راس هرم غذایی قرار دارند. سارگپه از دسته پرندگان شکاری است که غذای خود را از راه شکار کردن در هنگام پرواز به دست می‌آورد. آن‌ها از حس بینایی خود برای پیدا کردن مهره‌داران کوچک و دیگر پرندگان در هوا بهره می‌گیرند. وجود این پرندگان شکاری برای اکوسیستم بسیار حائز اهمیت است.

پرندگان شکاری به عنوان فشارسنج‌های زیست محیطی نیز شناخته می‌شوند. زیرا آن ها به انسان کمک می‌کنند میزان سلامت یک زیستگاه را ارزیابی کند. در واقع پرندگان شکاری نسبت به کوچک‌ترین تغییرات زیست محیطی، حساس هستند. آن ها حتی می‌توانند کمترین مقدار آلاینده‌ها یا مواد شیمیایی را حس کنند. کارشناسان با بررسی رفتار این پرندگان می‌توانند اولین علائم هشداردهنده آلودگی هوا را درک کنند.

انتهای پیام/۸۸۰۵۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول