اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

بازگشایی دو بیمارستان سیدالشهدا و ۲۲ آبان لاهیجان در گرو دستور وزیر بهداشت

شهرستان لاهیجان یکی از گردشگر پذیرترین شهرستان‌های گیلان بوده که به وجود یک بیمارستان مناسب و با تمامی امکانات لازم دارد ولی با تعطیلی دو بیمارستان و افتتاح بیمارستان پیروز ارائه خدمات در لاهیجان هیچگونه تغییری نکرده و مردم رضایت ندارند.

بازگشایی دو بیمارستان سیدالشهدا و ۲۲ آبان لاهیجان در گرو دستور وزیر بهداشت

به گزارش خبرگزاری فارس از لاهیجان، فراهم آوردن زیرساخت‌های بهداشتی در کشور یکی از نیازهای اساسی جامعه متمدن امروزی و به نوعی یکی از ملزومات هر ملتی است زیرا بیماران در دوران نقاهت خود نیز نباید هیچ دغدغه‌ای را در خصوص درمان بیماری خود حس کنند.

استان گیلان یکی از گردشگرپذیرترین استان کشور بوده و هرساله مسافران بسیاری به این استان سفر می‌کنند و این امر نشان می‌دهد که این استان سرسبز نیازمند زیر ساخت‌های بهداشتی و درمانی بسیار خوب و قوی است ولی متاسفانه و بنابر اعلام مسؤولان دانشگاه علوم پزشکی گیلان، سطح زیرساخت‌های درمانی در استان گیلان از متوسط کشوری پایین‌تر است.

برای هر منطقه از استان گیلان به مانند غرب و مرکز، بیمارستان جامع و مرکزی دولتی مشخص شده که مردم می‌توانند با مراجعه به آن درمان خود را پیگیری کنند، مرکزیت بیمارستان‌های غرب گیلان با شهرستان بندر انزلی، مرکز استان با شهرستان رشت و شرق گیلان مربوط به بیمارستان ۲۲ آبان لاهیجان بوده است.

بیمارستان ۲۲ آبان در شهر لاهیجان یکی از بیمارستان‌های فرسوده محسوب می‌شود که محل مراجعه بسیاری از شهروندان لاهیجانی و اهالی شهرهای شرق گیلان است.

این بیمارستان که قبل از انقلاب اسلامی تاسیس شد، بسیار فرسوده است و مسؤولان حوزه بهداشت برای حل این مشکل، قول تاسیس یک بیمارستان جدید در این شهر را داده بودند. 

بر همین اساس بود که مسؤولان وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی گیلان و مسؤولان وقت شهرستان لاهیجان تصمیم گرفتند تا بیمارستان ۲۲ آبان و سیدالشهدا لاهیجان را تعطیل و یک بیمارستان مجهز در این شهرستان افتتاح کنند و سرانجام در سفر اسفند ماه سال ۹۷ رئیس جمهور و هئیت وزیران به استان گیلان، بیمارستان پیروز با حضور وزیر بهداشت به بهره‌برداری رسید.

برای افتتاح بیمارستان پیروز، دو بیمارستان ۲۲ آبان لاهیجان و سیدالشهدا تعطیل و تمامی امکانات و پرسنل آن بیمارستان‌ها به دیگر نقاط استان منتقل شده و مقرر شد در بیمارستان در حال تاسیس پیروز در آن زمان مشغول به کار شوند.

ولی مسئله انتقال پرستاران، کارمندان و پرسنل بیمارستان‌های سیدالشهدا و ۲۲ آبان لاهیجان به پیروز در آن زمان با حواشی‌های بسیار زیادی همراه بود که شدت این حواشی موجی از نارضایتی‌ها را در بین مردم این شهرستان ایجاد کرد ولی با ورود به مسئله فرماندار و نماینده دوره گذشته لاهیجان در مجلس شورای اسلامی، این روند انتقال غیر تخصصی پایان یافت و از آن ممانعت به عمل آمد.

مردم لاهیجان و‌ شهرستان‌های شرق گیلان امید بسیاری داشتند تا با افتتاح رسمی بیمارستان پیروز بخش اعظمی از مشکلات حوزه درمانی برطرف شود ولی هنوز علیرغم اینکه یک سال و نیم از بازگشایی این بیمارستان می‌گذرد مردم از مراجعه به این بیمارستان امتناع می‌کنند زیرا به گفته عده‌ای از مردم، امکانات بیمارستان پیروز بسیار ضعیف است.

یکی از شهروندان لاهیجانی می‌گوید چرا وقتی هنوز بیمارستان پیروز به طور کامل آماده خدمت‌رسانی به مردم نبود مسؤولان با اصرارهای بسیار زیاد تصمیم به بازگشایی این بیمارستان گرفتند، امثال ما که قدرت مالی این را نداریم که در بیمارستان‌های خصوصی بستری شویم تکلیف چیست؟

با توجه به شیوع دوباره کرونا و قرمز شدن شهرستان لاهیجان باید تمامی امکانات تهویه‌ای برای بیمارستان پیروز که محل بستری شدن بیماران کرونایی است فراهم شود ولی هنوز به گفته عده‌ای با گذشت چهار ماه از سال و‌ شروع فصل گرما، سیستم سرمایشی بیمارستان پیروز هنوز راه‌اندازی نشده و پرستاران و کادر درمان با لباس ایزوله ، ماسک و دستکش درحال عرق ریختن در این شرایط سخت و کرونایی هستند.

همین مسائل و مشکلات باعث شد پرسنل، کادر پزشکی، پرستاری، خدماتی و حتی مردم خواستار بازگشایی بیمارستان‌های تعطیل شده سیدالشهدا و ۲۲ آبان لاهیجان باشند زیرا وضعیت ارائه خدمات در بیمارستان پیروز را مناسب نمی‌دانند.

موج اعتراضات به وضعیت بیمارستان پیروز و همچنین درخواست‌ها برای بازگشایی دو بیمارستان تعطیل شده باعث شد تا رسول فرخی میکال نماینده مردم  لاهیجان در مجلس به این اتفاقات واکنش نشان داده و در نامه‌ای به وزیر بهداشت خواستار بازگشایی سریع دو بیمارستان تعطیل شده این شهر شود.

به گفته نماینده لاهیجان در مجلس شورای اسلامی، مردم باید در شرایط کنونی و در هنگام بیماری فقط دغدغه درمان داشته و به هیچ وجه نگرانی از بابت کمبود امکانات را نباید حس کنند زیرا برخورداری از امکانات رفاهی مهمترین مولفه جامعه‌ای آرام است.

لاهیجان یکی از گردشگر پذیرترین شهرستان‌های گیلان بوده و به وجود یک بیمارستان مناسب و با تمامی امکانات نیاز دارد و این همان نکته‌ای است که رسول فرخی به آن اذعان داشته و می‌گوید شهرستان لاهیجان یکی توریسم‌پذیرترین شهرستان‌های کشور بوده و همچنین مرکز درمان منطقه شرق گیلان است ولی به دلایلی نامعلوم در دو سال گذشته دو بیمارستان ۲۲ آبان و سیدالشهدا تعطیل شده و شهرستان را با چالش جدی مواجه کرده است.

به گفته یکی از شهروندان، در شهرستان‌های دیگر هر روز خدمات جدید و به روز برای راحتی و درمان بیماران خاص در نظر گرفته می‌شود، ولی برعکس در لاهیجان هر روز یک مشکل به وجود می‌آید و هیچ مسؤولی هم پاسخگوی بیماران و خانواده آنها نیست. 

موج انتقادات به حدی با افزایش مواجه شد که نماینده لاهیجان در یک نامه فوری به وزیر بهداشت خواستار بازگشایی هرچه سریعتر این دو بیمارستان تعطیل شده شد.

بنابر بر گفته فرخی اگر دو بیمارستان سیدالشهدا و ۲۲ آبان را بازگشایی و آن را تجهیز کنیم بسیاری از دغدغه درمانی مردم برطرف می‌شود به همین دلیل در مکاتبه‌ای که با وزیر بهداشت داشتم خواستار بازگشایی هر چه سریعتر بیمارستان ۲۲ آبان و سید الشهدا شدم زیرا مردم باید فقط دغدغه درمان بیماری خود را داشته باشند.

سه شهر لاهیجان، بندر انزلی و تالش در کنار شهرستان رشت به عنوان قطب‌های درمانی گیلان مقرر شده بود ساماندهی شوند ولی به نظر می‌رسد با تعطیلی دو بیمارستان سیدالشهدا و ۲۲ آبان در لاهیجان و وجود بعضی از مشکلات در بیمارستان پیروز این ساماندهی در لاهیجان محقق نشده و بازگشایی دو بیمارستان تعطیل شده لاهیجان در انتظار وزیر بهداشت است.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول