اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  زنان و جوانان

«حجاب رکن» سلامت روان جامعه است/ تسهیل ازدواج جوانان اولین گام در امر حجاب است

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه حجاب رکن سلامت روان جامعه است، گفت: امروز گذاشتن ماسک در پیشگیری از بیماری کرونا یک امر قانونی است و همه افراد جامعه ملزم به زدن ماسک هستند، حجاب نیز از آن جهت که سلامت اخلاقی و روانی جامعه را تأمین می‌کند یکی از قوانین جمهوری اسلامی شده است.

«حجاب رکن» سلامت روان جامعه است/ تسهیل ازدواج جوانان اولین گام در امر حجاب است

فائزه عظیم زاده اردبیلی عضو شورای راهبردی بسیج حقوقدانان و استاد دانشگاه امام صادق(ع) در گفت‌وگو با خبرنگار زنان خبرگزاری فارس با بیان اینکه نظام اسلامی در قانون اساسی درباره حجاب و عفاف پروتکل دارد، اظهار کرد: حکومت جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر شریعت اسلامی است؛ مردم به حکومت دینی رأی دادند و هر شخصی که تابعیت نظام جمهوری اسلامی را می‌پذیرد الزام به قوانین کشور را پذیرفته است.

وی افزود: در نظام اسلامی حتی اگر کسی دین باور هم نیست یا اصلا دینی هم ندارد وقتی تابعیت این نظام را دارد یعنی پذیرفته در این نظام و با قوانین این نظام زندگی کند؛ همان‌گونه که یک پزشک می‌پذیرد در اتاق عمل یا مطب و بیمارستان یونیفرم مخصوص آن را به تن کند.

عظیم زاده اردبیلی با بیان اینکه قوانین مربوط به پوشش در نظام اسلامی مربوط به اماکن عمومی است، ادامه داد: جمهوری اسلامی با تعاملات فردی افراد کاری ندارد؛ اینکه افراد در خانه خود چه چیزی را رعایت می‌کنند یا نمی‌کنند به خود آنها مربوط می‌شود اما وقتی از خانه خارج شده و وارد اماکن عمومی شدند باید تابع نظام و قوانین آن باشند.

عضو شورای راهبردی بسیج حقوقدانان، رعایت حجاب و داشتن پوشش مناسب را تأمین کننده سلامت جامعه عنوان کرد و گفت: امروز گذاشتن ماسک در پیشگیری از بیماری کرونا یک امر قانونی است و همه افراد جامعه ملزم به زدن ماسک هستند؛ حجاب نیز از آن جهت که سلامت اخلاقی و روانی جامعه را تأمین می‌کند یکی از قوانین جمهوری اسلامی شده است؛ حجاب رکن سلامت روان جامعه است.

وی با تأکید بر اینکه قانون حجاب ویژه خانم‌ها نیست و آقایان را هم در برمی‌گیرد، با بیان اینکه دولت موظف است قوانین مربوط به حجاب را تبیین و شفاف کند، گفت: دولت باید چارچوب قوانین حضور اجتماعی زنان و مردان و هنجارهای قانونی حجاب را تبیین و شفاف کند؛ موضع خود را در قبال این مسأله معلوم کرده و قانونی را که از ابتدای انقلاب بوده و تا به امروز به ندرت اجرا شده را اجرا کند.

عضو شورای راهبردی بسیج اساتید کشور با اشاره به قانون حجاب، بیان کرد: قانون حجاب مصوبه دولت در سال 64 است؛ در آن سال دولت به تمام ادارات ابلاغ کرد که باید تمام کارمندان، مدیران، وزرا، مدیران کل، دانشجویان، دانش‌آموزان و همه افرادی که در نظام اسلامی هستند حجاب کامل اسلامی را در اماکن اجتماعی رعایت کنند.

وی افزود: باید به نسل جوان تفاوت حریم خصوصی و اماکن عمومی و نوع رفتار صحیح در هر کدام از آنها را آموخت.

عظیم زاده اردبیلی یکی از عوامل موثر در وضعیت پوشش جامعه را امر ازدواج جوانان دانست و گفت: دولت باید ازدواج جوانان را تسهیل کند، امروز تحقیقات نشان می‌دهد یکی از عوامل کم حجابی این است که دختران و پسران می‌خواهند دیده شوند تا همسر شایسته‌ای انتخاب کنند.

استاد دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه ساماندهی مد و لباس نقش مهمی در وضعیت حجاب جامعه دارد، اظهار کرد: دولت باید مد و لباس را ساماندهی کند، اینکه خانمی که متکفل مد و لباس است برود و با افراد بدحجاب و مبتذل عکس بگیرد و در هفته عفاف و حجاب در شبکه‌های مجازی ارائه کند دردی از جامعه دوا نمی‌کند.

وی افزود: دولت خود باید جلودار ساماندهی مد و لباس در کشور باشد، دولت باید حامی طراحی اصلاح نظام آموزشی و تربیتی در حوزه پوشش باشد؛ روش‌های غلط در دفاع از حجاب باید اصلاح شود، منظور از دولت نظام و حکومت اسلامی است، یعنی هر سه قوه موظف هستند در این حوزه نقش آفرین باشند.

عظیم‌زاده اردبیلی همکاری و هم افزایی قوای سه‌گانه در سامان دادن به وضع حجاب در جامعه را امری ضروری دانست و گفت: اگر سه قوه دست به دست هم ندهند این مسأله هرگز ساماندهی نخواهد شد؛ اولین گام در امر حجاب، تسهیل ازدواج جوانان است، تسهیل ازدواج سبب می‌شود عفت، حیا و اخلاق عمومی در جامعه گسترش پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: لازم است یک بنیاد فراقوه‌ای شکل بگیرد و مقوله حجاب، عفاف و ازدواج جوانان در آن طرح شود؛ اگر سه قوه دست به دست هم دهند و این بنیاد فراقوه‌ای زیر نظر مراکز بالادستی شکل بگیرد، چالش‌ها و ابرمسأله‌ها و راهکارهای اصلاح آنها در آن استخراج شود به سمت یک جامعه ایمن، آرام و امن حرکت خواهیم کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول