اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

سفیر وقت سعودی هنگام قتل «خاشقچی» در ترکیه، ترفیع درجه گرفت

عربستان سعودی سفیر وقت این کشور در ترکیه در زمان قتل فجیع روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری ریاض در آنکارا را به عنوان معاون وزیر خارجه منصوب کرد.

سفیر وقت سعودی هنگام قتل «خاشقچی» در ترکیه، ترفیع درجه گرفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولید الخریجی» که در زمان قتل «جمال خاشقچی» در کنسولگری ریاض در آنکارا در سال ۲۰۱۸، سفیر عربستان در ترکیه بود، با ارتقای سمت به عنوان معاون وزیر خارجه سعودی منصوب شد.

وی از هشتم دسامبر سال ۲۰۱۴ تا ۲۹ ژانویه ۲۰۱۵ وزیر کشاورزی عربستان سعودی بود و در چهاردم فوریه سال ۲۰۱۵ «سلمان بن عبدالعزیز» شاه عربستان سعودی او را به عضویت مجلس وزیران (کابینه) این کشور درآورد.

به گزارش روزنامه ترکیه‌ای «دیلی صباح»، الخریجی بعد از قتل خاشقچی، پیش‌آگاهی در خصوص این جنایت را انکار کرد.

خاشقچی، از منتقدان سرشناس دولت سعودی، اکتبر ۲۰۱۸ در کنسولگری ریاض در استانبول به شکلی وحشیانه به قتل رسید. مقامات سعودی همواره مدعی  هستند که این جنایت، عملیاتی خودسرانه بوده و دستور آن از طرف ریاض صادر نشده بود. اما در سطح بین‌المللی این مسئله مورد تردید است و چندین آژانس اطلاعاتی و سازمان ملل روایت دولت آل سعود درباره نحوه وقوع این جنایت را زیر سوال برده‌اند.

وی ستون‌نویس روزنامه آمریکایی واشنگتن پست و در سال‌های پایانی عمرش ساکن آمریکا بود. بعد از آن که روایت‌های زیادی درباره ناپدید شدن او مطرح شد، مقامات ریاض سرانجام اذعان کردند که وی توسط تیمی که قصد بازگرداندنش به عربستان را داشت، در کنسولگری سعودی در ترکیه به قتل رسیده است. مقامات ترکیه می‌گویند احتمالا او خفه، سپس تکه‌تکه و سرانجام با اسید سوزانده و جسدش معدوم شده است. هنوز هیچ نشانی از جسد او یافت نشده است. 

در دسامبر سال ۲۰۱۹، پنج فرد ناشناس به دلیل نقش داشتن در قتل این روزنامه‌نگار در دادگاهی در ریاض به اعدام محکوم شدند. گزارشگر ویژه سازمان ملل در آن زمان محاکمه نمایشی سعودی را متناقض با عدالت خواند و خواستار تحقیقات مستقل در خصوص قتل خاشقچی شد.

«اَگنس کالامارد» نماینده سازمان ملل در امور اعدام های خارج از قانون، بتازگی هم گفت «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی مظنون اصلی پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد آل سعود است.

 انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول