اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

عدم برخورداری ساکنان «شهرک پرستاران» گرگان از خدمات برق شهری/رفع مشکلات در «شهرک پرستاران»؛ شاید وقتی دیگر

افراد زیادی نسبت به خرید زمین برای ساخت و ساز در شهرک پرستاران اقدام کرده‎اند اما حالا به دلیل آن که جزو محدوده شهری گرگان محسوب نمی‎شود نمی‎توانند از خدمات برق شهری برخوردار شوند و این امر در صدور سند برای منازل آنها مشکل ایجاد کرده است.

عدم برخورداری ساکنان «شهرک پرستاران» گرگان از خدمات برق شهری/رفع مشکلات در «شهرک پرستاران»؛ شاید وقتی دیگر

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، طی چند سال اخیر به موازات افزایش جمعیت و تقاضا برای مسکن، ساخت و ساز در اطراف شهرها و شهرک نشینی به دلیل قیمت پایین‎تر زمین در این مناطق رو به رشد است با این وجود ساکنان برخی شهرک‎ها به دلیل آن‎که در طرح جامع شهری جزو محدوده شهری محسوب نشده‎اند از برخورداری برخی خدمات محروم هستند.

«شهرک پرستاران» واقع در جهاد مرکزی گرگان یکی از مناطقی است که افراد زیادی نسبت به خرید زمین برای ساخت و ساز در این منطقه اقدام کرده‎اند اما حالا به دلیل آن که جزو محدوده شهری گرگان محسوب نمی‎شود نمی‎توانند از خدمات برق شهری برخوردار شوند  و این امر در صدور سند برای منازل آنها مشکل ایجاد کرده است.

در همین رابطه یکی از اهالی شهرک پرستاران با ابراز نارضایتی از عدم برخورداری از برق شهری در گفتگو با خبرنگار فارس از گرگان اظهار کرد: بعد از ۲۲ سال مستأجری، در شهرک پرستاران قطعه زمینی خریداری کردم اما در حال حاضر برای صدور سند با مشکل مواجه هستم.

ربانی افزود: برای گرفتن امتیاز آب و گاز مشکلی نداشتیم اما برای اخذ امتیاز برق دچار مشکلات زیادی شده‎ایم در واقع اداره برق اذعان می‎کند مشکل باید از سمت شهرداری رفع شود متأسفانه بین اداره‎های مختلف سر در گم هستیم.

*خدمات برق شهری به مناطقی که جزو محدوده شهری نیستند ارائه نمی‎شود

عضو شورای اسلامی شهر گرگان در خصوص مشکل شهرک پرستاران گفت: این شهرک در محدوده شهری نیست و شهرداری نمی‎تواند هیچ تعیین تکلیفی نسبت به این موضوع داشته باشد.

ناصر گرزین تصریح کرد: تنها اقدامی که شهرداری می‎تواند انجام دهد این است که از طریق اداره کل راه و شهرسازی این شهرک را به محدوده شهر اضافه کند اما در شرایط عادی قانون اجازه هیچ اقدامی را به ما نمی‎دهد.

مدیر عامل شرکت برق گلستان نیز با بیان اینکه وقتی بحث خارج از محدوده شهر مطرح باشد تنها می‎توان با تبصره یک ماده یک قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی نسبت به تأمین برق غیر دائم برای ساکنان شهرک پرستاران اقدام کرد گفت:  در صورتی که افراد واحدهای مسکونی خود را قبل از ابلاغ قانون استفاده کنندگان مجاز آب و برق قبل از تیر ماه سال ۱۳۹۶ ساخته شده باشند می‎توان نسبت به تأمین برق غیر دائم آنان اقدام کرد.

علی‌اکبر نصیری افزود: به ساختمان‎های قبل از ساخت سال ۱۳۹۶ اگر امور اراضی  مجوز بدهد می‎توانیم با احداث شبکه و تقبل هزینه متقاضیان  به دلیل آنکه خارج از بافت است تأمین برق در این شهرک را داشته باشیم.

*ساکنان شهرک پرستاران برای رفع مشکلات خود تا اجرای طرح جامع شهری جدید در گرگان منتظر بمانند

بنابر گفته مدیرکل راه و شهرسازی گلستان در سال ۱۳۹۵ برای رفع مشکل مردمی که در شهرک پرستاران اقدام به خرید زمین کرده و یا ساخت و سازهایی انجام شده بود در طرح تلفیق شهر گرگان این موضوع مطرح و در شورای برنامه‌ریزی استان برای رفع مشکل خارج از محدوده شهری شهرک پرستاران مصوبه صادر شد.

حسین محبوبی بیان کرد: در شورای عالی شهرسازی و معماری در سال ۱۳۹۶ این مورد از دستور کار خارج شد با این وجود طرح جامع شهری گرگان سال دیگر به اتمام می‎رسد و در طرح جامع جدید  و در سال ۱۴۰۰ در شورای عالی شهرسازی و معماری از این اقدام دفاع و شهرک پرستاران را به محدوده شهری اضافه کنیم.

مدیر امور اراضی جهاد کشاورزی گلستان نیز در خصوص اقدامات انجام ‌شده برای رفع مشکل شهرک پرستاران گرگان گقت: در طرح تلفیقی شهر گرگان، شهرک پرستاران را به بافت شهری منتقل کردیم متأسفانه سال ۱۳۹۵ شورای عالی شهرسازی و معماری این موضوع را تأیید نکرد.

حسن خسروی تصریح کرد: مهلت تأمین برق غیردائم تا پانزدهم تیر بود و در حال حاضر قانون چنین اجازه ای را به ما نمی‎دهد.

وی اضافه کرد: در شرایط فعلی تنها گزینه ای که برای رفع مشکل هر چه زودتر ساکنان شهرک پرستاران وجود دارد این است که مشکل آنها را در کمیسیون تبصره یک مطرح کنیم شاید بتوانیم از ظرفیت کمیسیون استفاده و مشکل به صورت موقت رفع شود.

وی ابراز کرد: از طریق کمیسیون تبصره یک نیز برق این منطقه تأمین خواهد شد اما  باید در آینده طرح جامع طی شود تا کارها به صورت قانونی انجام و مشکلات رفع شود.

انتهای پیام/ ۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول