اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

صادقی ‌مقدم: شورای نگهبان در طول 40 سال هیچگاه تحت تاثیر شرایط قرار نگرفته است

عضو حقوقدان شورای نگهبان گفت: شورای نگهبان در طول ۴۰ سال بسیار صبوری کرده و هیچ‌گاه هم تحت تأثیر شرایط قرار نگرفته است.

صادقی ‌مقدم: شورای نگهبان در طول 40 سال هیچگاه تحت تاثیر شرایط قرار نگرفته است

محمدحسن صادقی مقدم است حقوقدان شورای نگهبان در گفتگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری فارس اظهار داشت: شورای نگهبان در طول ۴۰ سال گذشته بسیار صبوری کرده و هیچ‌گاه هم تحت تأثیر شرایط قرار نگرفته و البته این جزو دستورات دین مبین اسلام است.

وی افزود: فقهای شورای نگهبان نیز به عنوان استوانه‌های بسیار بلند و رفیع و کارشناسان اصلی دین که جایگاه ایشان در حوزه های علمی والا است، ماموریت پیدا کردند تا در شورای نگهبان از احکام اسلامی مراقبت کنند.

عضو حقوقدان شورای نگهبان در ادامه عنوان کرد: طبیعی است که در شورای نگهبان کسی نباید حکم خدا را زیر پا بگذارد؛ حتی اگر به او توهین کنند هم نباید کاری انجام دهد که خلاف موازین شرعی باشد و این جزو بدیهیات است.

صادقی مقدم بر همین اساس اضافه کرد: هرچند قاعدتاً ممکن است، افرادی که داوطلب مورد نظرشان رد شده این موضوع را درباره شورای نگهبان مطرح کنند که نباید حق کسی ضایع شود؛ ‌بله افراد حقشان است که در انتخابات شرکت کنند اما یک حق مهمتر حق جامعه است و افرادی در معرض انتخاب قرار می‌گیرند که واجد شرایط قانونی برای قانونگذاری کشور باشند؛ این حق از آن حقوق فردی بالاتر، مهمتر و اساسی تر است و اینگونه است که شورای نگهبان همه این موارد را به جان می‌خرد تا خلاف شرع و قانون رفتار نکند.

وی بر همین اساس اضافه کرد: همواره در ایام انتخابات، اداره و مدیریت ستادهای شورای نگهبان کار بسیار پیچیده ای است و به صورت شبانه روزی کار می‌کنند؛ ۳۱ استان دارای دفاتر بوده و کارشناسانی در این زمینه دارند؛ ۴۴۰ شهر نیز از این ستادها برخوردار هستند و یک شبکه ۳۰۰ هزار نفری وجود دارد که در طول ۴ سال باید شناسایی، به روز رسانی و آموزش داده شوند.

صادقی مقدم در همین راستا افزود: همچنین باید کتاب‌هایی برای ناظران چاپ کرده و در اختیار آنها قرار دهیم و برای هر کدام وظایف مشخصی ابلاغ کنیم و همه اینها هزینه دارد.

این عضو حقوقدان شورای نگهبان در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد:‌ همین موضوع الکترونیکی کردن انتخابات برای وزارت کشور و شورای نگهبان هم هزینه دارد تا بتوانیم نظارت کافی و وافی داشته باشیم. لذا شورای نگهبان طبیعتاً نیاز به بودجه دارد البته همکارانی که در سازمان مدیریت یا وزارت دارایی هستند در دوره‌های مختلف لطف داشتند و ما هیچگاه گلایه‌ای از این دستگاه‌ها مبنی بر اینکه بودجه شورای نگهبان کم است،‌ نداشتیم.

وی تصریح کرد: شورای نگهبان انصافاً با ریاست و دبیری آیت‌الله جنتی رشد داشته و آیت الله جنتی تاکید فراوانی بر حفظ بیت المال و رعایت صرفه جویی در این زمینه دارند، همیشه در مصارف رعایت کرده است و مدیریت آیت‌الله جنتی نیز در این زمینه مثال زدنی است. فقهای دیگر نیز همین نظر را دارند و همه متذکر هستند که مراقب باشید و بیت المال رعایت شود.

صادقی مقدم بیان کرد: چنین تشکیلاتی که تحت نظارت و اشراف آیات عظام است و دیوان محاسبات هم هر ساله و از آنجا گزارش می‌گیرد و عملکرد شورای نگهبان را تبیین می‌کند لذا از این جهت هم خود را پاسخگو می‌دانیم و برنامه‌های نظارتی مالی مانند دیوان محاسبات کشور داستان دیگری دارد که متخصصین مربوطه مطلع هستند، اما باز هم هر طور که آنها بگویند احترام می‌گذاریم.

وی تصریح کرد: از‌ شبکه نظارت و همکارانمان و همچنین دستگاه‌هایی که در انتخابات به ما کمک کردند کمال قدردانی و تشکر را داریم؛ در این دوره از انتخابات یک همکاری تنگاتنگ و بسیار نزدیک و صمیمی بین دستگاه‌های مختلف از جمله وزارت کشور، وزارت اطلاعات، دستگاه قضایی، ثبت احوال و به ویژه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی -که همیشه در صحنه بود- به ما کمک کردند، صورت گرفت. سپاه در ارائه اطلاعات راجع به صلاحیت‌ها و حفظ امنیت کمک بسیاری کرد و البته از خانواده بزرگ وزارت کشور نیز کمال تشکر را داریم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول