اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

مقام سودانی، دخالت در درگیری‌های لیبی را تکذیب کرد

یک عضو شورای حاکمیتی انتقالی سودان هر گونه دخالت کشورش در درگیری‌های لیبی یا اعزام مزدور به این کشور را رد کرد.

مقام سودانی، دخالت در درگیری‌های لیبی را تکذیب کرد

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «یاسر العطا» عضو شورای حاکمیتی انتقالی سودان (نزدیک به مصر و عربستان و امارات) با رد هر گونه دخالت کشورش در درگیری‌های لیبی، گفت که خارطوم به دنبال شراکت اقتصادی با کشورهای همسایه است.

العطا در مصاحبه با خبرگزاری اسپوتنیک تصریح کرد که کشورش هرگز وارد جنگ در لیبی نخواهد شد حتی اگر موضوع مربوط به حمایت‌ از تلاش‌های عربی، آفریقایی یا جهانی باشد.

او گفت که خارطوم به دنبال جنگ نیست بلکه خواهان شراکت اقتصادی بزرگ با کشورهای همسایه است.

 العطا همچنین در خصوص اعزام مزدور از سودان به لیبی برای جنگ در کنار نیروهای شرق این کشور به فرماندهی خلیفه حفتر تصریح کرد: «سودان هرگز منبع اعزام مزدور نبوده و نخواهد بود، ما ملتی دارای تاریخ و تمدن، ارزش‌ها و ارتش اصیل هستیم».

این مقام سودانی افزود که مزدوران حاضر در لیبی از نقاط مختلف جهان به این کشور منتقل شده‌اند.

وی در خصوص تأثیر درگیری در لیبی بر سودان نیز اظهار داشت که این درگیری‌ها اثرات واقعا عمیقی در حال و آینده سودان دارد ، دولت این کشور خطرات این درگیری در سطح نظامی، امنیتی، اجتماعی و اقتصادی را دنبال می‌کند و ارتش و نیروهای واکنش سریع نیز قادر به حمایت از مرزهای غربی خود با لیبی هستند.

برخی گزارش‌های سازمان حاکی از آن است که یک هزار نظامی سودانی از نیروهای واکنش سریع در تاریخ ۲۵ جولای ۲۰۱۹ به دستور «محمد حمدان دقلو» (حمیدتی) معاون رئیس شورای حاکمیتی سودان به لیبی منتقل شده‌اند.

کارشناسان سازمان ملل می‌گویند که ۷ ماه ملی ۲۰۱۹ قراردادی بین دقلو و یک شرکت کانادایی در زمینه اعزام نظامیان سودانی به لیبی منعقد شده و این شرکت متعهد شده است در ازای اعزام این نظامیان، مبالغی را از نیروهای حفتر برای شورای انتقالی سودان دریافت کند.

لیبی از سال ۲۰۱۱ و از زمان سرنگونی حکومت «معمر قذافی» رهبر سابق لیبی با گسستگی سیاسی مواجه شده و تحت کنترل دو دولت موازی در شرق و غرب در آمده است؛ دولت وفاق ملی به ریاست «فایز السراج» در طرابلس (غرب کشور) و دیگری دولت طُبرُق در شرق لیبی که خلیفه حفتر فرمانده شبه‌نظامیان «ارتش ملی لیبی» را حمایت می‌کند.

نیروهای حفتر از فروردین ۱۳۹۸ با حمایت چند کشور اروپایی و عربی حمله به طرابلس پایتخت لیبی را آغاز کردند و پس از گذشت بیش از یکسال موفق نشدند به داخل شهر نفوذ کنند و به دلیل مقاومت شدید نیروهای دولت وفاق ملی، مجبور به عقب‌نشینی از مرز طرابلس و ترهونه شدند. دولت وفاق ملی نیز از حمایت ترکیه و قطر برخوردار است.

این در حالی است که روز دوشنبه مجلس نمایندگان شرق لیبی (طبرق) که خلیفه حفتر نیز وابسته به آن است، خواستار مداخله نظامی مصر در لیبی شد.  

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول