اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

حاجی‌میرزایی: به‌جای ارائه ارقام آسیب‌های اجتماعی، به طور جدی کار کنیم

وزیر آموزش و پرورش گفت: از مدیران پرورشی سراسر کشور می‌خواهم به جای ارائه اعداد و ارقام در موضوع آسیب‌های اجتماعی، به طور جدی و عملی کار کنند، وقت بگذارند و خلاقیت به خرج دهند.

حاجی‌میرزایی: به‌جای ارائه ارقام آسیب‌های اجتماعی، به طور جدی کار کنیم

به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجی‌میرزایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشکر از تلاش‌های معاونت پرورشی و فرهنگی و تمام معاونان پرورشی و فرهنگی استان‌ها اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم از این جلسه به عنوان حرکتی مستمر و برنامه‌ریزی شده با مدیریت بهینه زمان، برای رسیدن به یک نقطه تفاهم در فهم دقیق‌تر از مسؤولیت و چگونگی ایفای شایسته آن بهره بگیریم.

 وی با بیان اینکه همه ما شکل‌گیری شخصیت  خود را به میزان زیادی مدیون رویدادهای تربیتی مدرسه هستیم، ادامه داد: اینکه فکر کنیم می توانیم به یک فرد هویت و عزت نفس دهیم و او را خلاق و پرسشگر کرده و با روحیه آزادمنشی آشنا کنیم و یا برعکس به طورکلی زندگی یک فرد را از بین ببری، نشان می‌دهد این مسؤولیت، بسیار خطیر و مهم است.

لزوم فعالیت‌های پرورشی و فرهنگی هدفمند در مدارس

حاجی‌میرزایی با توجه به اهمیت بسیار مصونیت دانش‌آموزان ادامه داد: آموزش و پرورش می‌تواند در کاستن از آسیب‌های اجتماعی و افزایش ظرفیت‌های اجتماعی دانش‌آموزان و مصونیت آنان در برابر مخاطرات فراوان، نقش مهمی ایفا کند.

وی با تأکید بر اینکه باید قدرت تفکیک اهداف تربیت و ابزارهای نیل به اهداف را داشته باشیم، در غیر اینصورت دچار خطا می شویم، اذعان کرد: کانون‌ها، دارالقران‌ها، تشکل‌ها، مراکز مشاوره، جشنواره‌ها، کتابها و ... ابزارهایی برای رسیدن به هدف تربیت است؛ لذا برای هر دوره‌ای به طور جداگانه و برای مدارس فنی‌وحرفه‌ای و کاردانش باید اهداف کاملا دقیق و روشن داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهداف سند تحول افزود: در سند تحول بنیادین و در زیربنای نظام تربیت دقیقا به این اهداف برای دوره‌های مختلف تحصیلی اشاره شده است و از نظر من ارزش کار  پرورشی و فرهنگی در تحقق این اهداف است؛ لذا اگر نتوانیم به این اهداف برسیم، برگزاری اردوها و برنامه‌های  پرورشی و فرهنگی فایده‌ای ندارد.

اهداف حوزه پرورشی و فرهنگی برای دوره های مختلف تحصیلی مشخص شود

حاجی‌میرزایی با تبیین برنامه‌های حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: اولین برنامه حوزه پرورشی باید روشن کردن و تبیین اهداف حوزه پرورشی و فرهنگی برای دوره‌های مختلف تحصیلی و دومین برنامه طراحی برنامه‌های خاص برای رسیدن دانش آموز به آن اهداف باشد. به عنوان مثال اگر اردو یک ابزار است باید معلوم شود چه هدفی در آن دنبال می‌شود و اگر برای دانش‌آموز ابتدایی اردو برگزار می‌شود، باید در آن اهداف تربیتی دوره ابتدایی قابل سنجش و ارزیابی باشد.

وی با بیان اینکه خواسته‌ام این است که بدانم چه موقعیتی برای دانش‌آموزان فراهم کنیم که به صلاحیت مورد نظر برسند، اظهار کرد: در حوزه پرورشی می‌توانیم از ظرفیت‌های گروه‌ها و تشکل‌های مهم و تاثیرگذار دانش‌آموزی، سازمان دانش‌آموزی، اتحادیه انجمن‌های اسلامی به عنوان ستون این حرکت‌ها استفاده کنیم و بقیه برای تحقق اهداف به این ستون ها تکیه کنند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه موضوع آسیب اجتماعی دغدغه رهبر معظم انقلاب  است، گفت: آسیب‌های اجتماعی یک واقعیت تلخ است و جامعه امروز به دلیل مشکلات، بیش از حد مستعد آسیب‌های اجتماعی شده است.

وی با اشاره به موضوع آسیب‌های اجتماعی، اظهار کرد: می‌توانیم آسیب‌های اجتماعی را با همان غربالگری اولیه و مشاهدات کاهش دهیم و آموزش و پرورش بیشتر از دستگاه‌های دیگر می‌تواند در این مسیر موثر باشد؛ لذا از مدیران پرورشی سراسر کشور می‌خواهم به جای ارائه اعداد و ارقام بر این موضوع به طور جدی و عملی کار کنند و وقت بگذارند و خلاقیت به خرج دهند.

حاجی‌میرزایی، شبکه آموزش دانش‌آموزان (شاد ) را یک نهال نورس دانست و گفت: این شبکه به دلیل حضور در فضای مجازی از قواعدی تبعیت می‌کند که این قواعد متفاوت با قواعد دنیای حقیقی است و وظیفه ما این است که همه با هم کمک کنیم تا در این عرصه، خلاقیت و نوآوری داشته باشیم و بتوانیم باعث رشد و ارتقای کیفیت آن باشیم؛ لذا باید کار با ارزش و با کیفیت انجام دهیم و لازمه این کار، فکر و اندیشه و اختصاص زمان از سوی مسؤولین پرورشی را می‌طلبد.

حفظ قرآن، تربیت قرآنی و کلام قرآن را در رفتار دانش آموزان بیاوریم

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید قرآن را از مهجوریت در جامعه درآوریم و توسعه دهیم، بیان کرد: آموزش و پرورش دستگاهی است که بیش از دیگر دستگاه‌ها می تواند قرآن را از مهجوریت درآورد و حفظ و تدبر و تربیت قرآنی و کلام قرآن را در رفتار دانش‌آموزان بیاوریم. در این صورت می توانیم به تمام اهداف برسیم؛ بنابراین از کارهای صوری و سطحی در این زمینه عبور کرده و بر غنای آن بیفزایید.

وی با تأکید بر اینکه خانواده‌ها عزیزترین فرد زندگی خود را به ما سپرده‌اند و حکومت نیز آینده جامعه را به آموزش و پرورش سپرده است، گفت: مقام معظم رهبری بر اجرای صحیح و درست سند تحول بنیادین و تربیت بسیار تأکید داشته و بر اجرای آن بسیار حساس هستند؛ لذا از مدیران کل و معاونین پرورشی می خواهم به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که در جلسه بعد یک قدم جلوتر از این باشیم.

در پایان این گردهمایی وزیر آموزش و پرورش از جشنواره فرهنگی، هنری عفاف و حجاب (مهتاب در نور) رونمایی کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول