به گزارش گروه آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک مدیران کل آموزش و پرورش و معاونان پرورشی و فرهنگی استانها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، ضمن تشکر از تلاشهای معاونت پرورشی و فرهنگی و تمام معاونان پرورشی و فرهنگی استانها اظهار کرد: امیدوارم بتوانیم از این جلسه به عنوان حرکتی مستمر و برنامهریزی شده با مدیریت بهینه زمان، برای رسیدن به یک نقطه تفاهم در فهم دقیقتر از مسؤولیت و چگونگی ایفای شایسته آن بهره بگیریم.
وی با بیان اینکه همه ما شکلگیری شخصیت خود را به میزان زیادی مدیون رویدادهای تربیتی مدرسه هستیم، ادامه داد: اینکه فکر کنیم می توانیم به یک فرد هویت و عزت نفس دهیم و او را خلاق و پرسشگر کرده و با روحیه آزادمنشی آشنا کنیم و یا برعکس به طورکلی زندگی یک فرد را از بین ببری، نشان میدهد این مسؤولیت، بسیار خطیر و مهم است.
لزوم فعالیتهای پرورشی و فرهنگی هدفمند در مدارس
حاجیمیرزایی با توجه به اهمیت بسیار مصونیت دانشآموزان ادامه داد: آموزش و پرورش میتواند در کاستن از آسیبهای اجتماعی و افزایش ظرفیتهای اجتماعی دانشآموزان و مصونیت آنان در برابر مخاطرات فراوان، نقش مهمی ایفا کند.
وی با تأکید بر اینکه باید قدرت تفکیک اهداف تربیت و ابزارهای نیل به اهداف را داشته باشیم، در غیر اینصورت دچار خطا می شویم، اذعان کرد: کانونها، دارالقرانها، تشکلها، مراکز مشاوره، جشنوارهها، کتابها و ... ابزارهایی برای رسیدن به هدف تربیت است؛ لذا برای هر دورهای به طور جداگانه و برای مدارس فنیوحرفهای و کاردانش باید اهداف کاملا دقیق و روشن داشته باشیم.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اهداف سند تحول افزود: در سند تحول بنیادین و در زیربنای نظام تربیت دقیقا به این اهداف برای دورههای مختلف تحصیلی اشاره شده است و از نظر من ارزش کار پرورشی و فرهنگی در تحقق این اهداف است؛ لذا اگر نتوانیم به این اهداف برسیم، برگزاری اردوها و برنامههای پرورشی و فرهنگی فایدهای ندارد.
اهداف حوزه پرورشی و فرهنگی برای دوره های مختلف تحصیلی مشخص شود
حاجیمیرزایی با تبیین برنامههای حوزه معاونت پرورشی و فرهنگی گفت: اولین برنامه حوزه پرورشی باید روشن کردن و تبیین اهداف حوزه پرورشی و فرهنگی برای دورههای مختلف تحصیلی و دومین برنامه طراحی برنامههای خاص برای رسیدن دانش آموز به آن اهداف باشد. به عنوان مثال اگر اردو یک ابزار است باید معلوم شود چه هدفی در آن دنبال میشود و اگر برای دانشآموز ابتدایی اردو برگزار میشود، باید در آن اهداف تربیتی دوره ابتدایی قابل سنجش و ارزیابی باشد.
وی با بیان اینکه خواستهام این است که بدانم چه موقعیتی برای دانشآموزان فراهم کنیم که به صلاحیت مورد نظر برسند، اظهار کرد: در حوزه پرورشی میتوانیم از ظرفیتهای گروهها و تشکلهای مهم و تاثیرگذار دانشآموزی، سازمان دانشآموزی، اتحادیه انجمنهای اسلامی به عنوان ستون این حرکتها استفاده کنیم و بقیه برای تحقق اهداف به این ستون ها تکیه کنند.
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه موضوع آسیب اجتماعی دغدغه رهبر معظم انقلاب است، گفت: آسیبهای اجتماعی یک واقعیت تلخ است و جامعه امروز به دلیل مشکلات، بیش از حد مستعد آسیبهای اجتماعی شده است.
وی با اشاره به موضوع آسیبهای اجتماعی، اظهار کرد: میتوانیم آسیبهای اجتماعی را با همان غربالگری اولیه و مشاهدات کاهش دهیم و آموزش و پرورش بیشتر از دستگاههای دیگر میتواند در این مسیر موثر باشد؛ لذا از مدیران پرورشی سراسر کشور میخواهم به جای ارائه اعداد و ارقام بر این موضوع به طور جدی و عملی کار کنند و وقت بگذارند و خلاقیت به خرج دهند.
حاجیمیرزایی، شبکه آموزش دانشآموزان (شاد ) را یک نهال نورس دانست و گفت: این شبکه به دلیل حضور در فضای مجازی از قواعدی تبعیت میکند که این قواعد متفاوت با قواعد دنیای حقیقی است و وظیفه ما این است که همه با هم کمک کنیم تا در این عرصه، خلاقیت و نوآوری داشته باشیم و بتوانیم باعث رشد و ارتقای کیفیت آن باشیم؛ لذا باید کار با ارزش و با کیفیت انجام دهیم و لازمه این کار، فکر و اندیشه و اختصاص زمان از سوی مسؤولین پرورشی را میطلبد.
حفظ قرآن، تربیت قرآنی و کلام قرآن را در رفتار دانش آموزان بیاوریم
وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اینکه باید قرآن را از مهجوریت در جامعه درآوریم و توسعه دهیم، بیان کرد: آموزش و پرورش دستگاهی است که بیش از دیگر دستگاهها می تواند قرآن را از مهجوریت درآورد و حفظ و تدبر و تربیت قرآنی و کلام قرآن را در رفتار دانشآموزان بیاوریم. در این صورت می توانیم به تمام اهداف برسیم؛ بنابراین از کارهای صوری و سطحی در این زمینه عبور کرده و بر غنای آن بیفزایید.
وی با تأکید بر اینکه خانوادهها عزیزترین فرد زندگی خود را به ما سپردهاند و حکومت نیز آینده جامعه را به آموزش و پرورش سپرده است، گفت: مقام معظم رهبری بر اجرای صحیح و درست سند تحول بنیادین و تربیت بسیار تأکید داشته و بر اجرای آن بسیار حساس هستند؛ لذا از مدیران کل و معاونین پرورشی می خواهم به گونهای برنامهریزی کنند که در جلسه بعد یک قدم جلوتر از این باشیم.
در پایان این گردهمایی وزیر آموزش و پرورش از جشنواره فرهنگی، هنری عفاف و حجاب (مهتاب در نور) رونمایی کرد.
انتهای پیام/