اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  هرمزگان

راهیابی اثر هنرمند قشمی به ۲ جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه

«چَل» به تهیه کنندگی و کارگردانی «اصغر بشارتی» به ۲ جشنواره بین المللی فیلم کوتاه اندونزی و بنگلادش راه یافت.

راهیابی اثر هنرمند قشمی به ۲ جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه

اصغر بشارتی صبح امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قشم از راهیابی فیلم کوتاه «چَل» به ۲ جشنواره بین المللی فیلم کوتاه اندونزی و بنگلادش خبر داد.

وی مدت زمان این اثر را ۹۰ ثانیه عنوان کرد و افزود: فیلم به ماجرای مرگ و زندگی می‌پردازد که در آن صیادی که به روش «چَل» در حال صیادی است متوجه ماهی زنده‌ای می‌شود که درون گودال بسیار کوچکی از آب در حال شنا کردن است.

این هنرمند قشمی ادامه داد: صیاد از صید این ماهی منصرف شده و به راه خود ادامه می‌دهد که ناگهان پرنده‌ای بالای آن گودال می‌نشیند، پرنده نیز از صید ماهی منصرف شده و پرواز می‌کند.

بشارتی بیان کرد: ماهی به یکباره با پرش از درون چاله به بیرون می‌افتد و در همین لحظه مرغ دریایی دیگری آن را شکار می‌کند.

وی که خود به عنوان کارگردان، فیلمبردار و بازیگر این اثر ایفای نقش دارد، خاطرنشان کرد: تدوین و صداگذاری توسط منصور وحدانی، ایده‌پردازی توسط عبدالرسول رنجبر و سیدحامد نوبری نیزبه عنوان دستیار کار فعالیت داشته‌اند.

این هنرمند عکاس و مستندسازی ۴۳ ساله قشمی گفت: حمایت‌های مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و شرکت شناورسازی مدکندالوی قشم نقش بسزایی در فراهم شدن امکان ارسال اثر به جشنواره‌ها داشته است.

گفتنی است، «اصغر بشارتی» هنرمند قشمی فعالیت حرفه‌ای خود را در زمینه عکاسی و مستندسازی از سال ۱۳۸۶ آغاز و تا کنون با حضور در افزون بر ۱۲۰ جشنواره ملی و بین‌المللی به بیش از ۶۰ رتبه مختلف دست یافته است.

بالغ بر ۱۰۰ سال پیش، در صید «مُشتا» که در آن صیادان چوب‌هایی به طول حدود سه تا چهار متر را همراه با توری که به دور آن کشیده‌اند، به‌صورت مربع یا مستطیل، در کنار ساحل نصب می‌کنند.

براثر مد آب، آبزیان به سمت ساحل حرکت می‌کنند و وارد این تور می‌شوند. به دلیل جزر آب، ماهیان امکان بازگشت به دریا پیدا نمی‌کنند و در تور صیادان گرفتار می‌شوند،  مثل امروز ثابت نبوده و سیار بودند که به آن‌ها «چَل» گفته می‌شد.

طریقه صید چل این‌گونه است که چند نفر با چوب و تور به گوشه‌ای از دریا می‌رفتند و تورها را می‌خواباندند تا جزر تمام شود، بعد منتظر می‌شدند تا هنگام مد آب بالا بیاید؛ آخرین مد که می‌شد می‌رفتند تورها را چوب می‌زدند تا آب جزر می‌شد و در نهایت به دنبال جمع‌آوری صیدشان می‌رفتند.

انتهای پیام/۸۸۰۵۰

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول