اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

بولتون: ترور [سردار] سلیمانی از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در مصاحبه‌‌ای تصریح کرده دولت دونالد ترامپ از مدت‌ها قبل از اجرای عملیات ترور سردار سلیمانی برای آن برنامه‌ریزی کرده بود.

بولتون: ترور [سردار] سلیمانی از مدت‌ها قبل برنامه‌ریزی شده بود

به گزارش گروه مانیتورینگ بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جان بولتون»، مشاور امنیت ملی کاخ سفید در مصاحبه‌ای تصریح کرد دولت «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا از مدت‌ها قبل از زمان اصلی ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای انجام این عملیات برنامه‌ریزی کرده بود. 

بولتون که با «فرانس‌۲۴» مصاحبه می‌کرد گفت: «من وارد جزئیات مربوط به [ترور سردار] سلیمانی نمی‌شوم اما وقتی شاهد عملیاتی هستید که نتایجی به همراه دارد اینکه فکر کنید دستور این عملیات از چند روز قبل صادر شده، اشتباه است. برخی اوقات، برای انجام کارها از مدت‌های طولانی قبل مقدمه‌چینی می‌شود و زمان دقیق اجرا به شرایطی بستگی دارد که مربوط به حوادث چند روز قبل‌تر نیستند.»

ارتش آمریکا بامداد ۱۳ دی‌ماه ۱۳۹۸ طی یک عملیات تروریستی به دستور «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور این کشور، سردار سلیمانی و شماری از همراهان ایشان از جمله المهندس را لحظاتی بعد از ترک فرودگاه بغداد به شهادت رساند. 

جان بولتون در بخش دیگری از این مصاحبه به سئوال مجری مبنی بر اینکه آیا ترامپ هنگام تصمیم‌گیری در خصوص ایران بر اساس منافع شخصی و نه منافع ملی عمل می‌کرده یا خیر اینطور پاسخ داد: «فکر می‌کنم او در طول تبلیغات انتخاباتی‌اش خیلی با توافق هسته‌ای سال ۲۰۱۵ مخالف بود. من هم با آن توافق مخالف بودم و او با گذشت تقریباً ۱۵ ماه از ریاست‌جمهوری‌اش نتوانسته بود از آن توافق خارج شود.»

بولتون اضافه کرد: «فکر می‌کنم او می‌دید که این توافق در داخل ایالات متحده بسیار نامحبوب است، بنابراین، من خوشحال بودم که از این توافق خارج شدیم. همزمان تحریم‌های سنگینی را علیه ایران اعمال کردیم که اثر ویران‌کننده‌ای روی اقتصادشان داشته. همین هفته پول ایران به پایین‌ترین ارزش خود در برابر دلار رسیده؛ اما همزمان ترامپ هنوز هم بر اساس این تصور که می‌تواند به توافق بهتری دست پیدا کند مشتاق به مذاکره با ایران است. به نظر من این با حقیقت فاصله دارد.»

مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در ادامه نتیجه‌گیری کرد که سیاست ترامپ در قبال ایران مبتنی بر راهبرد نبوده است.  

دونالد ترامپ ۸ می ۲۰۱۸ (۱۸ اردیبهشت‌ماه ۱۳۹۷) به طور یکجانبه آمریکا را از برجام خارج و دستور احیای تحریم‌های متوقف‌شده علیه ایران را صادر کرد.

ترامپ  وعده داده بود با خروج از برجام و پیگیری سیاست موسوم به «کارزار فشار حداکثری» ایران را به حضور پای میز مذاکره برای رسیدن به «توافقی بهتر» -به زعم او- مجاب خواهد کرد.

در حالی که بیش از ۲ سال از این وعده می‌گذرد او در تحقق این هدف ناکام مانده و به همین دلیل به خصوص در آستانه انتخابات ریاست‌جمهوری ماه نوامبر از سوی گروه‌های مختلف در آمریکا آماج انتقادات قرار گرفته است.

منتقدان ترامپ او را به نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش متهم کرده‌اند.

جان بولتون در مصاحبه با فرانس‌۲۴ درباره انتخابات آتی ریاست‌جمهوری آمریکا هم اظهارنظر کرده و گفته که نه به ترامپ و نه به «جو بایدن»، نامزد حزب دموکرات رأی نخواهد داد.

او گفت: «برای اولین بار در عمرم به نامزد حزب جمهوری‌خواه رأی نخواهم داد. به جو بایدن هم رأی نخواهم داد. اسم فرد دیگری را خواهم نوشت.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول