اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  آذربایجان شرقی

بیمارستانی روی هوا! /بیمارستان 327 تختخوابی تبریز حرکت می‌کند!

در 12 سال گذشته نه تنها قدمی برای احداث بیمارستان تامین اجتماعی تبریز بر داشته نشده بلکه تنها بیمارستان از 300 تختخوابی به 327 تخت ارتقا یافته و این بیمارستان در سطح شهر در حال حرکت است.

بیمارستانی روی هوا! /بیمارستان 327 تختخوابی تبریز حرکت می‌کند!

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، بیمارستان 300 تختخوابی تأمین اجتماعی تبریز به عنوان یکی از مصوبات سفر استانی دوم هیات دولت به آذربایجان‌شرقی در سال 87 تا به امروز اجرایی نشده است.

پروژه احداث بیمارستان تأمین اجتماعی در قسمت جنوب‌شرق شهر تبریز از سال 87 توسط هیات مدیره سازمان تأمین اجتماعی تصویب و متعاقب آن، حدود یک‌سال قبل در دور دوم سفرهای ریاست جمهوری بر آن تاکید شد.

در بند سه مصوبه به شماره 190298/41480 مورخ 87/10/21 هیات وزیران احداث بیمارستان 300 تختخوابی توسط سازمان تأمین اجتماعی مصوب شده بود.

نیاز بیمارستان 300 تختخوابی تأمین اجتماعی تبریز تأمین زمینی به مساحت 10 هکتار در تبریز است، در حالی که کلان‌شهری مانند شیراز که پس از تبریز، مجوز ساخت بیمارستان را اخذ کرده اما با همکاری استانداری و شهرداری شیراز، زمینی به مساحت 31 هکتار در اختیار مدیریت درمان آن استان قرار گرفته است.

رایگان و مسطح بودن زمین، مساحت بالا و موقعیت جغرافیایی آن از جمله شرایطی بود که این سازمان به استانداری اعلام کرده بود.

این قصه تا سال 90 ادامه یافت تا اینکه برای احداث این بیمارستان که از مصوبات دور دوم سفر هیات دولت به استان است دو قطعه از اراضی واقع در شهرک خاوران تبریز همراه با نقشه‌ها و اطلاعات مستند از سوی استانداری به سازمان تأمین اجتماعی استان معرفی شد که این بار نیز به دلیل عبور لوله خط گاز تبریز ـ ترکیه در این منطقه با احداث آن مخالفت شد.

اوایل سال 92 بود که مدیر وقت تأمین اجتماعی استان از انتخاب زمینی در فاز سه شهر جدید سهند برای ساخت بیمارستان خبر داد ولی این پایان داستان نبود، چراکه هنوز مکان قطعی نشده بود و در بهمن ماه سال 92 نیز معاون درمان تأمین اجتماعی آذربایجان‌شرقی از نهایی شدن مکان این بیمارستان در ابتدای بزرگراه تبریز – سهند خبر داد و به آغاز عملیات اجرایی بیمارستان 300 تختخوابی تأمین اجتماعی تبریز وعده داد.

در حالی که همگان فکر می‌کردند اکنون تأمین اجتماعی در حال تهیه نقشه و تعیین پیمانکار برای این پروژه است ولی در روزها و ماه‌های اخیر با اعتراض نمایندگان استان در مجلس به سازمان تأمین اجتماعی مشخص شد که تأمین اجتماعی برای تحویل گرفتن زمین بیمارستان 300 تختخوابی تبریز در سهند اقدام نمی‌کند، در حالی که زمین این بیمارستان در مکان قبلی تعیین شده آماده تحویل بود.

بعد از آن قرار شد، در بخشی از زمین‌های پارک بزرگ تبریز احداث شود که آن هم نشد.

کلنگی که در زمین ماند

بیمارستان 327 تختخوابی تبریز 25 تیرماه سال 1395 با حضور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کلنگ‌زنی شد.

در این مراسم جبارزاده، استاندار وقت آذربایجان شرقی، پزشکیان، نائب رئیس اول وقت مجلس، محجوب نماینده وقت مردم تهران و چند تن از نمایندگان استان آذربایجان‌شرقی در مجلس حضور داشتند.

طی مراسم کلنگ زنی بیمارستان 327 تختخوابی تامین اجتماعی تبریز، جمال‌الدین نیکنامی اعلام کرد: این بیمارستان در سال 95 بودجه‌ای ندارد ولی در اعتبارات سال 96 اعتبارات آن لحاظ می‌شود و عملیات اجرایی آن آغاز می‌گردد و در طول سال 95، عملیات قبل از اجرا، نقشه‌کشی و غیره به انجام می‌رسد و بر اساس جدول زمانبندی شرکت خانه‌سازی، حدود سه سال عملیات احداث آن طول می‌کشد.

مدیر وقت درمان تأمین اجتماعی آذربایجان‌شرقی هجدم تیرماه سال 97 از ساخت بیمارستان 327 تختخوابی در تبریز خبر داد و گفت: این بیمارستان در مدت سه سال توسط یک شرکت ایرانی تحت لیسانس سوئد احداث می‌شود.

 این گزارش حاکی است، نیکنام بعد از آن اعلام کرد، بعد از عدم حمایت بانک اتریشی با فشارهای آمریکا، شرکت سامسونگ کره برای پشتیبانی مدنظر بود که متاسفانه این شرکت نیز اعلام عدم حمایت کرد و کار همچنان مسکوت مانده است.

در این 12 سال نه تنها قدمی برای احداث این بیمارستان بر نداشته است بلکه تنها بیمارستان از 300 تختخوابی به 327 تخت ارتقا یافته است.

با این حال و با گذشت بیش از  12 سال از تصویب ساخت این بیمارستان امید است با همت جدی برخی مدیران دستگاه‌های اجرایی مربوطه شاهد مکان نهایی آن همچنین آغاز عملیات اجرایی ساخت بیمارستان، تجهیز و بهره‌برداری آن باشیم.

براساس این گزارش خبرنگار فارس از تبریز گزارش می‌دهد، مردم رویای ساخت این بیمارستان را کم کم به سریال‌های جذاب ولی غمگین کتاب‌ها و رسانه‌های سمعی و بصری آرزو می‌کنند.

هر سال در هفته تامین اجتماعی مسئولان تنها برای این بیمارستان به تعبیری شعار درمانی می‌کنند که تنها هر سال در حد شعار می‌ماند و یک هفته گفته می‌شود و پرونده آن در هفته تامین اجتماعی سال آینده بسته می شود.

چند سال گفته می‌شود این بیمارستان در خاوران ایجاد خواهد شد اما باز خبری نیست.

انتقاد از طولانی شدن ساخت بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تأمین اجتماعی در تبریز

حجت‌الاسلام سیدمحمدعلی آل هاشم نماینده ولی فقیه در استان، با انتقاد از سیستم اداری، اذعان داشت احداث بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی تأمین اجتماعی در تبریز، از جمله مطالبات جامعه کارگری و بازنشستگی استان است که با وجود تاریخچه نه چندان مطلوب آن، امیدوارم با پیگیری امر از جانب مدیران ذیربط هر چه سریع‌تر به نتیجه انجامد.

وی با اشاره به حق بیمه دریافتی از بیمه شدگان تامین اجتماعی به عنوان حق درمان گفت: در قانون؛ نه- بیست و هفتم حق بیمه دریافتی از بیمه شدگان باید به بخش درمان آنها اختصاص یابد، اما این موضوع به دلیل مشکلات در دیگر بخش های سازمان تامین اجتماعی به درمان بیمه‌شدگان هزینه نمی‌شود.

 بیمارستان 327 تختخوابی تبریز در کش و قوس بی سامانی تامین اجتماعی

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس گفت: با وجود پیگیری های مکرر نمایندگان و احساس نیاز شدید مردم، احداث بیمارستان 327 تختخوابی تامین اجتماعی تبریز در کش و قوس بی سر و سامانی تامین اجتماعی قرار دارد. 

احمد علیرضا بیگی در گفت و گو با خبرنگار فارس در تبریز، اظهار کرد: با توجه به اینکه تامین اجتماعی در مناطقی مثل شهرک سلیمی، شهرک شهید رجایی و شهر جدید سهند جهت ارائه خدمات پزشکی و درمانی حضور نداشت، در دولت احمدی‎نژاد منطقه ای از شهر جدید سهند را برای احداث بیمارستان تامین اجتماعی در نظر گرفتیم. 

وی افزود: با پایان یافتن دولت دهم، دولت آقای روحانی محل بیمارستان را تغییر داد و منطقه ای در خاوران را که معتقد بودند کاربری آن کلا بهداشتی و درمانی است برای این منظور در نظر گرفتند؛ در واقع با توجه به اینکه ارزش زمین در سهند و خاوران متفاوت است تامین اجتماعی ترجیح داد بیمارستان در خاوران کلنگ زنی شود. 

بیگی یادآور شد: آن موقع تعدادی از نمایندگان نامه ای خطاب به رئیس سازمان تامین اجتماعی امضا کرده و لزوم احداث بیمارستان در شهر جدید سهند را یادآور شدند؛ ولی به نامه نمایندگان وقعی ننهاده و در نهایت در منطقه خاوران کلنگ بیمارستان را زمین زدند. 

نماینده تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس تصریح کرد: اواخر دولت یازدهم بود که علی ربیعی وزیر وقت تعاون، کار و رفاه اجتماعی کلنگ بیمارستان 327 تخت خوابی تامین اجتماعی تبریز را در منطقه خاوران به زمین زد و در سخنرانی خود اعلام کرد کلینیک بیمارستان ظرف دو سال به بهره برداری خواهد رسید؛ بدینوسیله در واقع اراده خود را برای احداث بیمارستان نشان دادند!

  وی ادامه داد: ربیعی همچنین قول داد برای پاسخگویی به نیازها و مطالبات مردم در شهر جدید سهند، در آنجا نیز یک کلینیک اختصاصی تامین اجتماعی احداث کنند.  بیگی تصریح کرد: از آن زمان با وجود پیگیری های مکرر، سازمان تامین اجتماعی دائما در حال تغییر و کشمکش است و جوابگوی مشخصی برای این امور نیست که این کشمکش ها حکایت از بی سروسامانی و بی ترتیبی این سازمان دارد.

 

اجرای پروژه بیمارستانی ۳۲۷ تختخوابی تامین اجتماعی تبریز مهم‌ترین مطالبه کارگران/ظرفیت مراکز درمانی تامین اجتماعی پاسخگو نیست

حسین فتحی، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی آذربایجان‌شرقی اجرای پروژه بیمارستانی ۳۲۷ تختخوابی تامین اجتماعی تبریز و ایجاد پلی‌کلینیک (مجموعه درمانگاهی) در شهر جدید سهند را از مهم‌ترین مطالبات و موضوعات جامعه کارگری و کارفرمایی در توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی به جامعه بزرگ کارگری عنوان کرد.

وی با بیان نقش مهم مدیریت درمان در ارائه خدمات درمانی مستقیم و غیرمستقیم به جامعه کارگری و بازنشستگان استان اظهار داشت: مدیریت درمان در کاهش هزینه‌های درمانی جامعه کار و تولید استان نقش مهمی ایفا می‌کند.

فتحی اجرای پروژه بیمارستانی ۳۲۷ تختخوابی تامین اجتماعی تبریز و ایجاد پلی‌کلینیک (مجموعه درمانگاهی) در شهر جدید سهند را از مهم‌ترین مطالبات و موضوعات جامعه کارگری و کارفرمایی در توسعه کمی و کیفی خدمات درمانی به جامعه بزرگ کارگری عنوان کرد و یادآور شد: با توجه به نیاز منطقه برای ارائه خدمات درمانی و تاکید مسوولان ارشد استان به‌طور جد پیگیری موضوع بیمارستان ۳۲۷ تختخوابی و مجموعه درمانگاهی (پلی‌کلینیک) در شهر جدید سهند هستیم که با اقدامات به‌عمل آمده طی جلسه‌ای با حضور معاون امور درمان مدیریت درمان تامین اجتماعی کشور و نمایندگان اداره‌کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تامین اجتماعی و مدیریت درمان استان برای اجرایی کردن آن تصمیمات و اقدامات لازم به‌عمل خواهد آمد.

ظرفیت مراکز درمانی تامین اجتماعی پاسخگو نیست

مقدس‌پور، مدیریت درمان تامین اجتماعی استان نیز با اشاره به مشکل ظرفیت مراکز درمانی و افزایش تعداد درخواست‌ها مبنی بر ارائه خدمات درمانی تصریح کرد: ظرفیت مراکز درمانی ما در استان پاسخگو نیست و نیازمند جایگزینی بیمارستان 327 تختخوابی با بیمارستان 29 بهمن تبریز در راستای افزایش سطح خدمات درمانی هستیم.

وی ادامه داد: هزینه‌های بالایی بخش درمان غیرمستقیم است، ما را با چالش عمیق مواجه ساخته است که امیدواریم با همت و همدلی بتوانیم برای ایجاد سلامتی و جسمی، آرامش روحی و فکری منشأ خیر برای جامعه کارگری و کارفرمایی باشیم.

مدیر درمان تأمین اجتماعی استان با اشاره به خدمات حوزه درمان سازمان تأمین اجتماعی، درمان را به عنوان ویترین خدمات سازمان تأمین اجتماعی دانسته و اذعان داشت:توسعه هر چه بیشتر این خدمات، به عنوان یکی از مطالبات جامعه کارگری و بازنشستگی استان در قالب احداث بیمارستان 327 تختخوابی تبریز در دستور کار قرار دارد.  

2.1 میلیون افراد تحت پوشش تامین اجتماعی تنها یک بیمارستان

به گفته مدیرکل تأمین اجتماعی استان آذربایجان شرقی بیش از 697 هزار نفر بیمه شده و 192 هزار نفر بازنشسته و مستمری بگیر اصلی تحت پوشش اداره کل تأمین اجتماعی استان هستند که با جمعیت تحت پوشش این اداره کل با احتساب افراد تبعی بالغ بر 2 میلیون و 100 هزار نفر می‌شود حال آیا با وجود کسر حق درمان یک بیمارستان برای این همه بیمه شده و بازنشسته کافی است.

آیا تامین اجتماعی در قبال کسر حق درمان به وظایف خود به خوبی عمل می‌کند اینکه مسوولان 12 سال است اعلام می‌کنند در دستور کار بوده کافی است و اینکه زمین را بهانه می کنند درست نیست.

بالاخره درمان موضوعی نیست فردی که بیمه پرداخت می‌کند بگوییم در آینده استفاده می‌کند بیماری خبر نمی‌کند و پیر و جوان نمی‌شناسد در زمانش به درد نخورد درمان معنی ندارد.

انتهای پیام/60001/ر

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول