اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

آذربایجان شرقی

۱۵۰ روز کرونایی از زبان فرمانده لشکر سلامت/ وقتی جمهوری اسلامی جوانان تربیت‌یافته‌اش را نشان داد

کرونا بار دیگر اوج گرفته و روز به روز در حال گسترش است، بیمارستان امام رضا(ع) تبریز یکی از خطوط مقدمی است که کادر درمانش درگیر جنگی فرسایشی با این ویروس شده‌اند. رئیس بیمارستان امام رضا(ع) می‌گوید: کرونا روایت‌های هشت سال دفاع مقدس را تداعی کرد.او ناگفته‌هایی از ۱۵۰ روز کرونایی برایمان تعریف کرد.

۱۵۰ روز کرونایی از زبان فرمانده لشکر سلامت/ وقتی جمهوری اسلامی جوانان تربیت‌یافته‌اش را نشان داد

خبرگزاری فارس_ کتایون حمیدی: این روزها اغلب مردم می‌پرسند که کرونا کِی به پایان می‌رسد؟ مسوولان و کارشناسان می‌گویند، پایانی برای کرونا قابل تصور نیست مگر اینکه واکسن کرونا کشف شود.

حالا کرونا بار دیگر در جدالی نابرابر به روزهای اوج خود بازگشته و مجدداً یکه‌تازی می‌کند، آذربایجان‌شرقی در وضعیت قرمز قرار گرفته و کادر درمان و پزشکان به عنوان مدافعان سلامت همچنان درگیر جنگی فرسوده با این ویروس شده‌اند.

"کرونا کمر کادر درمان را شکسته است"،"من ماسک می‌زنم به خاطر تو و تو ماسک بزن به خاطر من"، "کرونا در وضعیت قرمز قرار گرفت"؛ این‌ها جملاتی هستتد که اخیراً در صدر اخبار رسانه‌ها و فضای مجازی قرار دارد. برخی‌ها توجه دارند و برخی‌ها بی‌خیال از کنارشان رد می‌شوند.

گزارش‌های تصویری و مکتوب زیادی از جانفشانی‌های مدافعان سلامت در مبارزه با کرونا منتشر شده، موضوعی که یادآور و تداعی‌کننده روزهای هشت سال دفاع مقدس است و این بار سربازان این جنگ نابرابر، همان جوانان جنگ ندیده‌ هستند.

ناگفته‌های کرونا از زبان فرمانده بیمارستان امام رضا (ع) تبریز

به بیمارستان امام رضا (ع) تبریز یکی از بزرگترین لشکر‌های سلامت این دوران جنگی می‌رویم و ساعاتی با فرمانده این لشکر به گفت‌و‌گو می نشینیم.

بیمارستانی که ۲۵ درصد مبتلایان به کرونای آذربایجان در آن بستری شده‌اند و به ۵۰ درصد مبتلایان بدحال نیازمند به آی‌ سی یو در استان ارائه خدمت‌ می‌کند.
 

*دکتر مسعود فقیه دینوری، متولد ۱۵ خرداد سال ۱۳۵۵  در تبریز از یک خانواده مذهبی و روحانی است؛ او سه برادر دارد و تمام اجداد پدری‌اش روحانی هستند*.

آقای دینوری بعد از اتمام دوره عمومی در سال ۱۳۸۰ به سربازی رفته و در بهداری توپخانه ۴ رسالت انجام وظیفه کرده است، او در طول این دوره با یادگاران دفاع مقدس و شهیدان مدافع حرم از جمله حاج ذاکر حیدری همکار شده است.

رئیس بیمارستان امام رضا (ع) در شهرهای زیاد آذربایجان‌شرقی خدمت کرده است ولی از ۱۲ بهمن سال ۱۳۹۲ به مدت دو سال رئیس بیمارستان سینا شد؛ دینوری همچنین از سال ۹۴ تا ۹۶ معاون توسعه دانشگاه علوم پزشکی بود و سپس دو سال برای اخذ فوق‌ تخصص صرف کرده و در نهایت از ۱۲ بهمن، ۱۳۹۸ به عنوان رئیس بیمارستان امام رضا (ع) تبریز انتخاب شد.

*شیوع کرونا بعد از ۲۰ روز از آغاز به کارم در بیمارستان امام رضا (ع)

فارس: از روزهای اول کرونا که دقیقا چند روز بعد از ریاست شما در بیمارستان امام رضا (ع) شیوع پیدا کرد، بگویید؟

دینوری: ۲۰ روز بعد از اینکه ریاست بیمارستان را قبول کردم با کرونا مواجه شدیم، ۲ اسفند سال گذشته بود که اولین بستری کرونا ر‌ا در تبریز پذیرش کردیم، البته بیمارستان سینا زودتر از ما بستری کرونا داشتند؛ شرایط بسیار حساسی بود و شناختی از کرونا نداشتیم و همه آن را مشابه آنفلوآنزا می‌دیدیم اما در آماده‌باش کامل بودیم ولی انتظار شیوع تا این حد و اندازه و گسترش آن را نداشتیم زیرا کرونا متفاوت بود و هیچ اطلاعی از چگونگی انتقال، ابتلا و علائم بالینی آن در اختیار نداشتیم.

فارس: اولین بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان امام رضا (ع) را یادتان هست؟

دینوری: بله، یک خانم پیر اهل هریس بود که متاسفانه فوت شد، ما همه اقدامات بالینی را انجام دادیم ولی روزهای اول سوالات بی‌جوابی داشتیم و نمی‌دانستیم اصلا کرونا به چه نحوی به افراد دیگر و کادر درمان منتقل می‌شود و اصلا هیچ چیزی از استاندارد مشخص در حوزه مراقبت کرونایی‌ها نمی‌دانستیم؛ لباس استاندارد مناسب پرسنل و مدافعان سلامت، مدل ماسک و همه چیز از جمله سوالات بی‌جواب روزهای اولیه شیوع کرونا بود.

*وقتی سربازان گمنام امام زمان (عج) به سربازان سلامت تبدیل شدند 

فارس: اسفند ماه بیمارستان امام رضا (ع) را توصیف کنید.

دینوری: همانطور که گفتم، سوالات بی‌پاسخ زیادی در ذهنمان بود و البته روزهای اول بیماران زیادی نبودند ولی می‌دانستیم که این روند در حال افزایش است و ما باید خودمان را برای روزهای سخت آماده کنیم؛ برای مثال لباس اولیه روزهای کرونایی مدافعان سلامت ضد آب بود و وقتی آنها را می‌پوشیدند، انگار وارد سونا شده‌اند، احساس ضعف و کم آبی حس می‌شد و در نهایت بعد از مدت‌‌‌ها لباس استاندارد کرونا تولید شد.

اگر یادتان باشد برخی سودجویان جولان زیادی در رابطه با ماسک‌های ‌n95 دادند ولی بعد از صحبت‌‌های دلگرم‌کننده رهبر معظم انقلاب که دستور همراهی و همکاری با مدافعان سلامت را دادند، همه مجموعه‌ها به خصوص اداره‌کل اطلاعات به سربازان گمنام بخش سلامت تبدیل شدند و همه تلاششان را کردند تا هیچ نیازی از بابت ماسک و مواد ضدعفونی‌کننده و غیره نداشته باشیم و به عبارتی آنها پشتیبان مدافعان سلامت بودند.

*فرشتگان زخمی بیمارستان امام رضا (ع) تبریز

فارس: در حال حاضر چند نفر از کادر امام رضا (ع) به کرونا مبتلا شده‌اند؟

دینوری: با توجه به همکاری و تعامل خوبی که از روزهای اولیه با مجموعه‌های مختلف داشتیم، مدیریت خوبی شد و آموزش و سازماندهی همه کادر سلامت به نحو مناسبی انجام گرفت ولی در طول ۱۵۰ روز از شیوع کرونا، از بین ۲ هزار و ۵۰۰ نفر کل کادر بیمارستان، ۲۶۵ نفر از همکاران ( ۱۸۷ پرستار، ۳۷ پزشک، ۱۶ نیروی پاراکلینیک، ۲۵ نیروی اداری) به کووید ۱۹ مبتلا شده‌اند‌ و ۱۱ نفر بستری و ۳۵ نفر در قرنطینه هستند و الحمدلله از کادر بیمارستان امام رضا (ع) هیچ فوتی نداشته‌ایم.

فارس: اقدامات اولیه بیمارستان برای مقابله با کرونا را توضیح می‌دهید؟

دینوری: تصمیمات معمولا از سوی تهران به ما ابلاغ می‌شود ولی بیمارستان امام رضا(ع) تبریز جزو اولین بیمارستان‌هایی بود که برخی محدودیت‌ها از جمله عدم داشتن همراه بیمار، ممنوعیت ملاقات، تعطیلی جراحی‌های غیرضروری را در همان روزهای اولیه شیوع کرونا در بیمارستان اجرایی کرد.

در حالیکه بیمارستان امام رضا(ع) تبریز بزرگترین مرکز درمانی شمال‌غرب کشور است و در این دوران کرونایی هیچ مراقبت اورژانسی خود را تعطیل نکرده  و در این ۱۵۰ روز به صورت دو منظوره در حال فعالیت است همچنین این بیمارستان مرکز ترومای شمال‌غرب کشور است و اکثر مجروحان تصادفات بزرگ به این مرکز ارسال می‌شود و در این مدت به صورت میانگین، هر روز ۸۰ بیمار ترومایی و در ماه  ۲ هزار و ۵۰۰ بیمار به این مرکز منتقل می‌شوند.

البته بحثی مبنی بر انتقال تروما به بیمارستان شهدا وجود داشت ولی امکانات این بیمارستان بی‌نظیر است و باید همه این امکانات را به آن بیمارستان منتقل می‌کردند که عملا غیرممکن است.
 

*اگر توسعه فیزیکی بیمارستان‌ها نبود الان فیلم‌هایی از بیماران وسط خیابان‌های  استان می‌دیدیم

فارس: امکانات بیمارستان‌های استان مناسب این روزهای سخت است؟

دینوری: یکی از اقدامات بزرگی که در طول این چند سال انجام گرفته است، همین توسعه و گسترش بیمارستان‌ها در تمامی شهرستان‌های استان است، چراکه الان ۲۵ درصد کل مبتلایان به کرونا در استان به این بیمارستان آمده‌اند و مابقی در شهرهای خود درمان شده‌اند که البته نباید از همراهی و همکاری بخش‌های خصوصی و بخش‌های دولتی غیردانشگاهی گذشت که اگر نبودند بیشترین حجم کاری بر عهده دانشگاه بود و در کل اگر این امکاناتی که در طول این چند سال در بخش درمان ایجاد شده نبود، قطعا شاهد فیلم‌های از بیماران دراز کشیده در خیابان‌ها می‌شدیم.

*کمبود تخت ICU کرونا نداریم 

فارس: آیا کمبودی از لحاظ تخت ICU برای بیماران مبتلا به کرونا در بیمارستان وجود دارد؟

دینوری: هیچ مریض نیازمند به تخت ‌ICU وجود ندارد که به آی سی یو نیاز داشته باشد و تختی به او اختصاص نیابد.

قبل از سال ۹۲ میزان تخت‌های ICU در این مرکز ۷۱ تخت بود که الان به ۱۵۷ تخت رسیده است که ۱۴ تخت دیگر را نیز تبدیل به ICU کرده‌‌ایم که در صورت نیاز استفاده خواهد شد.

*کرونا جوانان تربیت یافته نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران را نشان داد

فارس: کرونا از نظر شما که ۱۵۰ روز است، فرماندهی مبارزه با آن را برعهده دارید؟

دینوری: برخی‌ها که این روزها به جوانان امروزی اشکال گرفته و قیاس می‌کنند با جوانان دوران دفاع مقدس و می‌گویند آیا جنگی شود این جوانان‌های امروزی به جبهه می‌روند ولی مدافعان سلامت به این افراد نشان دادند که جوانان جمهوری اسلامی ایران همان مدافعان سلامتی هستند که از خود گذشتند، همان فارغ‌التحصیلان و دانشجویان ۲۲،۲۳ ساله‌ای که از خود گذشته‌اند و با پای جان وارد این جنگ شده‌اند و اگر روزی برای دفاع از خاک به میدان جنگ می‌رفتند، الان برای دفاع از جان عزیزان می‌روند یا از  جوان‌هایی بگویم که آمریکا ما را تحریم کرد ولی آنها در کشور ماسک و مواد ضدعفونی تولید کردند.

*آمریکا در مدیریت کرونا مانده و روی به ماسک پیژامه‌ای آورده است

طبق اطلاعات موثقی که دارم خود کشور آمریکا از دست کرونا نمی‌داند چه کار کند و از لحاظ ماسک و مواد تمیزکننده کم آورده است و رو به ماسک‌های پیژامه‌ای آورده‌اند.

رسانه‌ها بدانند که مردم از آمار خسته شده‌اند و همان‌طور که رهبر معظم انقلاب فرموده‌اند باید مانند آوینی‌‌های هشت سال دفاع روایت کنند تا همه بدانند که با خودباوری می‌توان دوباره ساخت.


*وقتی انبار بیمارستان پُر از خوراکی می‌شود 

فارس: نظر شما در مورد فرصت‌هایی که کرونا به‌وجود آورد چیست؟

دینوری: همان مبارزه جهادی مدافعان سلامت داخل بیمارستان و تلاش جهادی برای تهیه ماسک و مواد ضدعفونی و اخبار خوبی از صاحب‌خانه‌ها، بسته‌های معیشتی، طرح مواسات و سایر اخبار خوب از جمله فرصت‌هایی است که کرونا با خود آورد؛ برای مثال ما همیشه سه وعده غذایی در بیمارستان داشتیم که به علت شرایط بحرانی و ضعف کادر درمانی و سلامت این سه وعده را به چهار وعده تبدیل کردیم و وقتی در حال اجرای این طرح بودیم، خیران و بزرگان اقشار مختلف جامعه و تولیدکنندگان شهر با خبر شده بودند و انبار بیمارستان را پُر از محصولات اهدایی خود کردند به قدری که دیگر در انبار جایی برای پذیرش هیچ چیزی نداشتیم.

*کرونا ما را به وحدت کلمه مورد تاکید امام خمینی (ره) کشاند

بالاخره کرونا یک روزی خواهد رفت و این همراهی و همدلی است که می‌ماند و ای کاش بتوانیم مراقب این همراهی و همدلی و وحدت کلمه باشیم به‌طوریکه همیشه در چالش‌های علمی اختلاف سلیقه وجود دارد ولی از وقتی کرونا آمده است، همه این اختلاف سلیقه‌ها کنار گذاشته شده و فقط برای مبارزه با کرونا پیش رفتیم.

*به لطف خدا سی‌تی اسکن هر دو ماه یکبار خراب بیمارستان در روزهای کرونایی خراب نشده است*

من در یک خانواده مذهبی و مومن بزرگ شده‌ام و باورهای زیادی دارم که شاید برای برخی‌ها عجیب باشد ولی باور کنید ما در این روزهای کرونایی هیچ مشکلی از لحاظ اینکه نیرویی بترسد و از سرکار آمدن انصراف بدهد، نداشتیم یا دستگاه‌های سی تی اسکن که هر دو ماه یکبار خراب می‌شد در این ۱۵۰ روز با هیچ مشکلی روبه‌ رو نشده‌اند که همگی عنایت پروردگار است.

فارس: آماری از مراجعات کرونایی در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز را بفرمایید؟

دینوری: تاکنون ۱۰ هزار و ۲۰۰ مراجعه‌کننده برای کرونا داشتیم که یک‌هزار و ۱۸۰ نفر در بخش ویژه بستری شده‌اند همچنین ۹ هزار و ۶۱۴ تخت روز اشغال بیمار کرونایی داشتیم؛ ۷۸۰ مریض اینتوبه شدند و کوچکترین بیمار مبتلا به کرونا ۱۰ ساله و مسن‌ترین ۹۵ ساله است همچنین متوسط سن مبتلایان ۶۴ سال و متوسط سن متوفیان در اثر کرونا ۷۱ سال است.

روزانه ۱۳۹ تا ۱۴۰ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان امام رضا (ع) تبریز بستری می‌کنیم و ۵۰ بیمار به بخش ویژه کرونا منتقل می‌شوند.
 

*ای مردم ایران بیایید  فقط چند ماه به حرف رهبری در کرونا گوش دهیم

فارس: به عنوان فردی که از روزهای اول کرونا پای خدمت بودید، کرونا چه درسی داده است؟

دینوری: باید قبول کنیم که در وضعیت جنگی به سر می‌بریم زیرا از یک طرف تحریم و فشار اقتصادی و از طرف دیگر در جنگ بیولوژیک قرار داریم ولی در این میان کلیدی‌ترین نکته، حفظ وحدت کلمه‌ای است که امام رحمت‌الله آن را رمز موفقیت انقلاب اسلامی عنوان کرده‌اند و فقط به عنوان یک سرباز سلامت یا اصلا به عنوان یک شهروند عادی از همه مردم می‌خواهم تا این وحدت کلمه را حفظ کنند و با راست و چپ، جناح و سیاست و غیره کاری نداشته و همراه هم باشیم تا بلکه از این بحران به‌ سلامتی عبور کنیم.

از همه عقاید و سلایق خواهشمندم برای یکبار هم که شده، به حرف رهبر معظم انقلاب گوش دهند و پشت ایشان بایستیم و هر چه در مورد کرونا و راهکارهای عبوری می‌فرمایند گوش دهیم که در این صورت یقین بدانید به خوبی از این بحران عبور خواهیم کرد زیرا دنیا در حال نظاره ماست و هر آن منتظر است تا ایران زمین بخورد و چه خوب که با اطاعت از رهبری بتوان سربلند شد و اجازه ندهیم این وحدت کلمه‌ای که در اولین روزهای سال جاری به خوبی حس می‌شد از بین رود.

* ما تربیت‌یافته دیوارنویسی "جنگ جنگ تا رفع فتنه هستیم"

در حال حاضر فضای مجازی پر از انواع عقاید و سلایق است که جوانان را دلزده می‌کند و سرشان را با اختلاس‌ها،  نه به اعدام‌ها و غیره گرم می‌کنند ولی من بزرگ شده روزهایی هستم که روی دیوار می‌نوشتند " جنگ، جنگ تا رفع فتنه" و ما با این دیوارنویسی‌ها به فکر فرو می‌رفتیم ولی دیگر خبری از آن جملات طلایی نیست و فضای مجازی نقش دیوارنویسی را ایفا می‌کند که خوب و بد دارد.

*ماجرای پوسته شدن صورت پرستار ک اعتراضش  از مرخصی که  به او داده بودم

فارس: خاطره‌ای از بازدید خود از بخش‌های بیمارستان در این روزهای کرونایی دارید که برایتان جالب باشد؟

دینوری: کرونا سراسر درس و تجربه روزهای تلخ و شیرین است ولی یکی از جالب‌ترین موضوعاتی که در یکی از بازدیدهای شبانه از بخش کرونا داشتم مربوط به روزی است که به بخش ICU کرونا رفتم و در آنجا متوجه شدم که سه نفر از کادر آن بخش با هم به مشکل برخورد کرده بودند که البته طبیعی است زیرا حجم کاری و شرایط کاری آنها بسیار سخت است، از این‌رو با یکی از آنها صحبت کردم و خواستم تا ماسک‌اش را در بیاورد و با اینکه همیشه به روحیات زنان ارزش قائل هستم و می‌دانم که چقدر زیبایی و تمیزی برایشان اهمیت دارد.

متوجه شدم که این همکارمان به علت استفاده از ماسک‌های زنبورعسل دچار پوسته پوسته شدن پوست صورتش شده است و این دلم را به درد آورد که یک خانم به چه درجه از خودگذشتگی رسیده که دیگر زیبایی پوست و سلامت جسم‌اش مهم نیست، از این‌رو همان جا به آن پرستار مرخصی چهار روزه دادم تا کمی استراحت کند ولی وقتی برگشتم کل گوشی من پر از پیام‌های آن همکارمان بود که چرا من را به مرخصی فرستادید؟ چرا باید در این روزهای سخت، همکارانم را تنها بگذارم؟ این‌ها عجیب است ولی تاریخ خواهد گفت که مدافعان سلامت چه از خودگذشتگی کردند.

*مدافعان سلامت امروز تداعی‌گر روزهای هشت سال دفاع مقدس هستند

همه ما روایت‌هایی از هشت سال دفاع مقدس شنیده‌ایم که نوجوانی شناسنامه خود را تغییر می‌داد تا به جنگ برود؛ پیرزنی تخم‌مرغ‌هایش را تنها دارایی او بود برای حمایت و پشتیبانی از خط مقدم ارسال می‌کرد و روایت‌هایی از این قبیل؛ ولی باور کنید این موضوعات عیناً در کرونا هم تکرار می‌شود و من هر روز دختران و پسران زیر ۲۵ سال را می‌بینم که با خنده و شادابی از سرویس پیاده شده و لباس خدمت برتن می‌کنند و گاها با خودم می‌گویم که این‌ها می‌دانند که با پای خود به استقبال مرگ می‌روند ولی چطور اینقدر روحیه خوب و شادی دارند و تنها جوابی که قانع‌ام می‌کند همان عنایت پروردگار است که در دل آنها آرامش و طمانینه گذاشته است.

کرونا نشان داد، افرادی بودند که نامشان را تریلی نمی‌تواند بکشد ولی در این روزها حتی از چند کیلومتری بیمارستان هم رد نشدند و حتی از تماس گرفتن با تلفن هم هراس داشتند ولی در عوض جوانان زیر ۲۵ سالی داشتیم که برای شیفت‌دهی در بخش کرونا داوطلب شده بودند.

*دختران زیر ۲۵ ساله‌ در خط نبرد با کرونا هستند

من اینجا دختران پرستاری را دیدم که شاید از نظر خانوادگی مذهبی نباشند و حتی اگر آنها را در بیرون از بیمارستان هم ببینید با خود بگویید که این‌ها اصلا مذهبی نیستند ولی فقط شما شادی هنگام شروع کارشان که با پای خود به میدان مین می‌روند را باید ببینید؛ من خودم دو دختر دارم و می‌دانم که دخترتان احساساتی و پر از آرمان و آرزو هستند ولی پنج ماه است که به همه آنها غبطه می‌خورم و به وجود تک به تکشان افتخار می‌کنم.

*روزهای کرونایی فرمانده لشکر بیمارستان امام رضا (ع) و دو دخترش 

فارس: همان‌طور که گفتید، دو دختر دارید و همسرتان هم از پزشکان متخصص زنان هستند، در این پنج ماه کرونایی اعتراضی از سوی خانواده داشته‌اید؟

دینوری: در این پنج ماه قطعا نگران شدند ولی هیچ‌وقت به روی من نیاوردند و همیشه سعی بر امیددهی داشتند و حتی همسرم و دو دخترم من را فرمانده صدا می‌زنند و بارها پیام داده و گفته‌اند که فرمانده چه خبر؟ حالت خوب است؟ این‌ها انگیزه بزرگی برای من است و قبول دارم که وقت بسیار کمی را با خانواده می‌گذرانم ولی آنها هم من را درک می‌کنند.

البته من و همسرم هر دو پزشک هستیم ولی همسرم ساعات زیادی را با دخترانم سپری می‌کند و من هم هر شب معمولا دیر به خانه می‌روم و آن ساعت محدود در خانه را هم به بازی و گفت‌وگو با خانواده‌ام اختصاص می‌دهم و شاید ۲۰ درصد صحبت‌های ما به مسائل پزشکی و کرونا صرف شود.

فارس: با توجه به اینکه شما در مرکز کرونا قرار دارید و روزانه با افراد زیادی که قطعا مبتلا به کرونا هستند در ارتباط هستید، آیا به خاطر احساس خطر از خانواده‌تان دور مانده‌اید؟

اصلا این مرکز به شکلی نیست که کسی از مدافعان سلامت شب را در اینجا سپری کند و برخی‌ از همکارانمان نیز به خاطر احساس خطر و نگرانی از ابتلا شدن خانواده‌هایشان با میل خود به استراحت‌گاه‌های اختصاص یافته می‌رفتند ولی من هر شب به خانه رفتم و سعی داشتم تا آن ساعت محدود را در کنار خانواده و به دور از کرونا سپری کنم.

البته این را هم بگویم که پزشکی همه زندگی من نیست و درست است که از این راه امرار معاش کرده و به مردم خدمت می‌کنم ولی همه زندگیم نیست و کوهنوردی، ورزش، دخترانم، همسرم بخش‌های دیگر زندگی من هستند.
 

فارس: خاطره تلخ و شیرین‌تان از این ۱۵۰ روز کرونایی؟

دینوری: هر فردی که از دستگاه ونتیلاتور نجات یافته و از کرونا رهایی می‌یابد جزو اخبار خوب برایم هست همچنین زحمات همکارانم که برای تهیه ماسک شبانه‌روزی در مرز بودند تا بتوانند ماسک تهیه کنند، هیچ وقت فراموش نخواهیم کرد؛ ما وجود جهادی دکتر ورشوچی که یک استاد تمام است را فراموش نمی‌کنیم که جزو نوادر مبارزه با کرونا هستند و از همان روزهای اول در بخش بوده و روزانه با صدها مورد کرونایی در ارتباط بوده و تا الان خم به ابرو نیاورده است.

ولی شهادت همکارانم مانند آقایان یحیوی، هاشمی، اهرچی به قدری برایم سخت بود و الان هم وضعیت دکتر نامی به قدری سخت است که واژه‌ای برای بیان احساساتم ندارم.

*پرستار بخش کرونایی که دو ماه حقوق‌اش را به تهیه ماسک اختصاص داد

فارس: از همکارانتان در بیمارستان افرادی بودند که حقوق خود را برای مبارزه با کرونا اختصاص دهند؟

دینوری: بله یکی از همکاران بخش کرونا که از پرستاران است دو ماه از حقوق خود را برای تهیه ماسک اختصاص داد و با اینکه خود در بخش کرونا در حال فعالیت است، دست به چنین کار خیرخواهانه‌ای هم زد.

فارس: آیا همه در‌مان‌هایی که در سطح دنیا برای کرونا انجام می‌گیرد در این مرکز هم در حال انجام است؟

دینوری: همه تحقیقات در حوزه تشخیص، درمان، مبارزه با کرونا که در سطح جهان در حال انجام است در این مرکز هم انجام می‌گیرد.

*کرونا یک بیماری گران برای حوزه سلامت است

فارس: آیا کرونا یک بیماری گران است؟

دینوری: قطعاً همین‌طور است زیرا این ویروس یک هزینه سرباز اعم از لباس کادر درمان، ابزار، وسایل، ضدعفونی، وسایل ایمنی و حفاظتی، اشغال تخت و هزینه‌های جاری را ایجاد کرده است و به عبارتی بار جدیدی از بیماری را به بدنه حوزه سلامت وارد کرده است. 

فارس:  یک بیمار مبتلا به کرونا بستری شده به صورت نرمال چند روز یک تخت را اشغال می‌کند؟

دینوری: این بستگی به بیمار دارد زیرا از پنج روز تا حتی دو ماه هم داریم که در بیمارستان بستری هستند به‌طوریکه در حال حاضر یک خانم، چند ماهی است که به خاطر کرونا در بیمارستان بستری است.

*اولین کار فرمانده روزهای جنگ با کرونا بعد از کرونا 

فارس: اولین کاری که بعد از کرونا انجام خواهید داد؟

دینوری: کرونا هم مانند سایر بیماری‌هایی مثل ابولا، سارس، ساس، آبله، طاعون و غیره از بین خواهد رفت و فقط معلوم نیست این امر چه زمانی محقق می‌شود ولی قطعا اولین کاری که بعد از کرونا انجام می‌دهم برگزاری یک جشن بزرگ و تقدیر از تلاش مدافعان سلامت بیمارستان است.

*فرق است بین مرگ ناشی از پُرخوری و مرگ با لباس مدافعان سلامت

فارس: آیا از اینکه خودتان هم به کرونا مبتلا شوید، نمی‌ترسید؟

دینوری: باید هر لحظه آماده بود ولی من این را قبلا هم گفتم، هنوز وقتش نرسیده که من مبتلا شوم و اگر وقتش برسد، قطعا من هم مبتلا خواهم شد و اگر امروز نام شهدای سلامت را می‌گوییم، معلوم نیست که شاید نفر بعدی دینوری باشد ولی در هر حال زندگی با ارزش است و به عقیده من اگر روزی ملک الموت به سراغمان آمد، کیفیت و نوع مرگ بسیار با اهمیت است زیرا فرق زیادی میان مرگی که در اثر پُرخوری و کل عمر به بطالت گذراندن است با مرگی که برچسب مدافع سلامت بر پیشانی‌ات بخورد، است.

انتهای پیام/۶۰۰۲۷/س

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول