اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

لرستان با کمبود سردخانه کشاورزی مواجه است/ سنگ‌اندازی بانک کشاورزی

برای رفع کمبود سردخانه در لرستان مجوز ۴۰ سردخانه با ظرفیت ۱۸۰ هزار تن صادر شده اما به علت پرداخت نشدن تسهیلات توسط بانک بسیاری از این طرح‌ها انجام نشده و این در حالی است که به دلیل کمبود سردخانه در استان دلالان بیشتر سود را از تولید محصولات به جیب می‌زنند و باغداران متضرر می‌شوند.

لرستان با کمبود سردخانه کشاورزی مواجه است/ سنگ‌اندازی بانک کشاورزی

 به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی حدود ۵۱ هزار و ۵۰۰ هکتار از اراضی لرستان به باغات اختصاص دارد.

همچنین بر اساس آمار این سازمان سال گذشته بالغ بر ۳۰۰ هزار تن محصولات باغی در استان لرستان تولید می‌شود.

بر اساس ارقام ذکرشده در بالا به این نتیجه برسید که باغداران لرستانی حال روز خوشی دارند.

 اما اگر با چند نفر از آن‌ها صحبت کنید تنها شاهد این گلایه هستیم که به علت نبود سردخانه یا صنایع تبدیلی در لرستان دلالان تنها افرادی هستند که از باغداری در لرستان به پول خوبی می‌رسند.

 نبود سردخانه باعث  شده که دلالان تنها افرادی باشند که از باغداری سود می‌برند

بودن سردخانه یا صنایع تبدیلی در یک منطقه به کشاورز این اطمینان را می‌دهد که اگر نتوانست محصولش را در بازار به قیمت خوبی بفروشد آن را در سردخانه بگذارد و در زمان مناسب به بازار عرضه کند.

بودن سردخانه در یک منطقه باعث ایجاد اطمینان  برای کشاورزان می‌شود

اما وقتی در یک منطقه سردخانه وجود ندارد یا ظرفیت سردخانه‌ها متناسب با تولید محصولات آن منطقه نیست کشاورز مجبور است که پس از برداشت محصول خود در باغ سریعاً اقدام به فروش آن‌ها کند.

همین موضوع باعث می‌شود که واسطه از این فرصت سوءاستفاده کنند و محصول کشاورز را با قیمت ناز خریداری کنند.

این مشکل در بعضی از مناطق استان که محصول باغ آن‌ها در بازار کشور یک برند بوده بیشتر به چشم می‌خورد. مثلاً خرید ارزان سیب بروجرد، انجیر پلدختر و انار کوهدشت به دلیل نبودن سردخانه و صنایع تبدیلی در این مناطق بیشتر به چشم می‌خورد.

مسؤولان جهاد کشاورزی استان طی سال‌های گذشته برای حل این مشکل اقدامات زیادی انجام داده‌اند.

صدور ۴۰ مجوز سردخانه با ظرفیت ۱۸۰ هزار تن محصول

برای آگاهی از این اقدامات به سراغ احمد مرادی بیرانوند مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی لرستان رفتیم.

وی با بیان اینکه استان لرستان در حوزه سردخانه با کمبود جدی مواجه است، اظهار داشت: وجود صنایع تبدیلی و سردخانه باعث حمایت از کشاورزان در مقابل دلالان می‌شود.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی لرستان افزود: برای رفع این مشکل در سالیان گذشته بیش از ۴۰ مجوز تأسیس صنایع تبدیلی و سردخانه در استان صادر شده است.

مرادی بیان کرد: در صورت تکمیل این طرح‌ها ظرفیت سردخانه‌های لرستان ۱۸۰ هزار تن اضافه خواهد و تقریباً نیاز لرستان در این زمینه حل می‌شود.

شاید با خواندن توضیحات بالا به این نتیجه برسید که این مشکل به زودی در لرستان حل می‌شود اما لازم به ذکر است که تعداد زیادی از این ۴۰ طرح به علت مشکلات بانکی بدون سرانجامی باقی‌مانده‌اند.

نبود سردخانه باعث فروش ارزان سیب بروجرد شده است

در همین راستا به سراغ محسن کدخدایی یکی از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در حوزه سردخانه در لرستان رفتیم که برای رفع مشکل سردخانه در شهرستان بروجرد شروع به ساخت یک واحد سردخانه با ظرفیت ۶ هزار تن کرد.

وی در ارتباط با این موضوع اظهار کرد: ۲۵ سال است که در حوزه تولید بیسکویت در لرستان فعالیت می‌کنم در سال ۹۳ استاندار وقت از من خواست که برای حل مشکل شهرستان بروجرد در زمینه نبود سردخانه اقدام به ساخت یک واحد کنم.

این سرمایه‌گذار بیان کرد: به عینه مشکل سیب داران شهرستان بروجرد را دیده بودم و شاهد بودم که به علت نبود سردخانه در این شهرستان دلالان سیب بروجرد را که یکی از برندهای کشور است با نازل‌ترین قیمت خریداری می‌کردند.

کدخدایی با بیان اینکه در همین راستا با دولت اقدام به بستن قرارداد کردم، تصریح کرد: طبق این قرارداد من در زمین خودم ۲۰ درصد از طرح را انجام می‌دادم و دولت نیز ۸۰ درصد تسهیلات را از طریق بانک کشاورزی به من پرداخت می‌کرد.

سنگ‌اندازی در مسیر پرداخت تسهیلات تنها فعالیت مسؤولان بانک کشاوزی استان 

وی خاطرنشان کرد: حدود پنج سال است که من سهم خود را انجام داده‌ام اما متأسفانه مسؤولان بانک کشاورزی طی سالیان گذشته تنها در مسیر من سنگ‌اندازی کرده‌اند.

سرمایه‌گذار لرستانی با بیان اینکه تا به امروز چند بار مشکل خود را در ستاد تسهیل استان مطرح کرده‌ام، گفت: با وجود ابلاغ استانداران اما مسؤولان بانک کشاورزی استان تسهیلات را پرداخت نمی‌کنند

انتهای پیام/۸۵۰۲۰/س

گزارش از محمد عبدالله زاده

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول