اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

انتقادات کرونایی گنبدی‌ها| از ماسک‌های گران و بی کیفیت تا فشار معیشتی به باشگاه‌داران

مردم شهرستان گنبدکاووس که در مرحله دوم شیوع بیماری کرونا به سر می‌برند نسبت به برخی مسائل گلایه‌ها و انتقاداتی دارند که بخش عمده آن متوجه مسوولان و مدیران است.

انتقادات کرونایی گنبدی‌ها| از ماسک‌های گران و بی کیفیت تا فشار معیشتی به باشگاه‌داران

به گزارش خبرگزاری فارس از گنبدکاووس، بیماری کرونا خواه یا ناخواه حدود پنج ماهی است که میهمان شهر و دیار و جامعه انسانی ما در سراسر دنیا از جمله ایران اسلامی شده و معلوم نیست تا کدام موعد و موسم قصد دارد به این خوش‌نشینی خود ادامه دهد.

از آنجا که هنوز بشریت نتوانسته راه جدی مقابله و مبارزه با این بیماری مرموز را کشف کند بدون تردید باید به دنبال تهیه و یافتن روش‌های زندگی مسالمت‌آمیز با این میهمان ناخوانده باشد، مهیمانی که گاه حتی جان میزبان را نیز از او می‌ستاند.

شهرستان گنبدکاووس در شمال شرقی ایران اسلامی پس از آنکه در دور اول شیوع بیماری کرونا در کشور همزمان با سرتاسر کشور به مرحله اوج رسید در همان ماه نخست و در فاصله‌ای کم توانست با کمک مجموعه‌های مردمی از جمله سمن‌ها و پویش‌ها خود را از بحران خارج کرده و به شرایط نسبتا مطلوبی برساند، اما به ناگاه و پس از گذشت یک ماه از شرایط پایدار این بیماری در گنبدکاووس، به یکباره موج دوم شیوع بیماری کرونا این شهرستان را نیز درگیر خود کرد تا مردم این شهرستان در یک برهه دیگر نیز به صورت جدی با این بیماری دست و پنجه نرم کنند.

از این رو با تعدادی از شهروندان گنبدی به گفت و گو نشسته‌ایم تا درد دل‌ها و دغدغه‌های آنان را در شرایط کرونایی شهرستان گنبدکاووس جویا شویم که مشروح آن را در ادامه مشاهده می‌کنید:

* استخر محیط درمانی است نه صرفا تفریحی/ پروتکل‌های ویژه ورزش و شنا طراحی شود

شهروند گنبدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به اینکه همه ما به رعایت پروتکل‌های بهداشتی اعتقاد داریم، اظهار کرد: اما معتقد هستیم همانطور که برای بازی فوتبال و بسیاری از رشته‌های دیگر امکان تهیه پروتکل بهداشتی وجود دارد برای ورزش شنا و یا استفاده از استخر نیز می‌توان این پروتکل را تهیه کرد.

صادق برغمدی با بیان اینکه در حال حاضر بسیاری از افراد مسن و بیمارانی که در شهر ما نیاز به آب درمانی دارند به دلیل تعطیلی استخرها عملا با خطرات جدی رو به رو هستند، افزود: انتظار ما این است که برای آن قشر افراد که از استخر برای درمان استفاده می‌کنند پروتکلی تهیه شود تا بتوانند با رعایت نکات و توصیه‌های بهداشتی به درمان خود نیز بپردازند.

وی با تاکید بر اینکه وقتی دولت شعار خود را تلاش برای حفظ سلامت مردم قرار داده است باید به سلامت از دریچه‌های دیگری نیز نگاه کند، خاطرنشان کرد: اگر دولت و دستگاه بهداشت و درمان به دلیل مشغله و ... نمی‌تواند این پروتکل را به تنهایی تهیه کند بهتر است از نخبگان ورزشی و بهداشتی استفاده کند.

* از عهده اجاره باشگاه برنمی‌آئیم/ به معیشت ورزشی‌ها هم توجه کنید

ورزشکار و مدیر باشگاه ورزشی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در این شهرستان با انتقاد از عدم توجه به موضوع کسب و کارهای ورزشی در طول ماه‌های گذشته، ادامه داد: بسیاری از افراد درآمد و معیشت زندگی‌شان از طریق صنف‌های مختلف بازار تامین می‌شود و منطقی است که مسوولان به این حوزه توجه ویژه‌ای داشته باشند اما این به معنای مجوز غفلت از سایر حوزه‌ها نیست.

احمد سوخته‌سرایی با بیان اینکه ما علاوه بر اینکه سلامت خود را با ورزش تامین کرده‌ایم از این طریق به معیشت خود نیز رسیدگی می‌کنیم، تصریح کرد: تعطیلی باشگاه‌های ورزشی به عنوان یکی از ابزارهای مسوولان نباید بدون ارائه راهکار و اقدامی برای رفع مشکلات باشگاه‌داران اجرایی شود.

وی بر لزوم تدوین دستورالعملی برای سازگاری بهداشتی با کرونا در اصناف مختلف به ویژه در حوزه ورزش تاکید کرد و گفت: ما تا چه زمانی می‌توانیم از عهده اجاره باشگاه‌ها، هزینه و بدهی‌های خرید تجهیزات و ... بدون داشتن درآمد برآئیم؟

قیمت 50 میلیونی داروی درمان کرونا/ محرومان در کنار بیماری درد مضاعفی تحمل می‌کنند

شهروند گنبدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با ابراز تاسف از شیوع مجدد کرونا در این شهرستان و شکستن رکوردهای موج اول شیوع این بیماری، اضافه کرد: مردم به اندازه کافی از حضور این مهمان ناخوانده در رنج و مشقت هستند و مسوولان باید تلاش کنند تا دردی دیگر بر مردم افزوده نشود.

سخی غراوی با اشاره به اینکه متاسفانه کمبود داروهای ویژه کرونا در سطح شهرستان کاملا مشهود است، افزود: شاید مسوولان بهداشتی و درمانی این حرف را رد کنند اما با حضور در داروخانه متوجه خواهید شد که برای دریافت یک داروی ساده از جمله «تامی فلو» باید چقدر از این داروخانه به آن داروخانه بروید و هزینه‌های گزاف پرداخت کنید.

وی با انتقاد شدید از افزایش نجومی قیمت برخی داروهای مقابله و درمان بیماری کرونا و رسیدن آن به بیش از 50 میلیون تومان، گفت: شما تصور کنید که اگر دو سه نفر از اعضای یک خانواده محروم دچار این بیماری شوند فقط باید با حسرت درد بکشند و نهایتا سرنوشت روشنی را پیش روی خود نبینند.

توزیع ماسک‌های بی‌کیفیت و گران در بازار/ دانشجویان بسیجی ماسک‌های فیلتردار و ارزان تولید می‌کنند

فعال دانشجویی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با تاکید بر اینکه امروز یکی از بزرگترین دغدغه‌های مسوولان استفاده مردم از ماسک است، خاطرنشان کرد: مردم گنبدکاووس برای خرید ماسک باید هزینه‌های گزافی را در داروخانه ها پرداخت کنند که انصافا در توان همه مردم نیست تا روزانه هزینه‌هایی در این سطح را در شرایط کسادی و تعطیلی بازار پرداخت کنند.

حسین عباسی با بیان اینکه بسیاری از ماسک‌های ارائه شده حتی در داروخانه استانداردهای کیفی لازم را آنگونه که وزارت بهداشت و درمان اعلام کرده ندارند، تاکید کرد: البته در کنار این نقاط منفی باید تلاش گروه‌های جهادی دانشجویی از جمله بسیج دانشجویی را در تهیه و توزیع ماسک‌های فیلتردار در سطح شهرستان گنبدکاووس قدر دانست.

وی خواستار نظارت و پایش تولید و توزیع ماسک در سطح شهرستان گنبدکاووس شد و تصریح کرد: به نظر می‌رسد بسیاری از ماسک‌های ساده و بی‌کیفیت با عناوینی چون ماسک سه لایه استاندارد با قیمت‌های بالاتر از نرخ مصوب و معقول به مردم فروخته می‌شود که باید با این رخداد برخورد جدی صورت بگیرد.

مقابله با کرونا با گفتاردرمانی محقق نمی‌شود/ تحلیل انرژی پویش‌ها و موسسات مردمی

فعال اجتماعی و فرهنگی گنبدکاووس در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با بیان اینکه در مرحله اول شیوع بیماری کرونا در گنبدکاووس سمن‌ها و پویش‌های مردمی با تمام توان به میدان آمدند، اظهار کرد: این حضور پرشور و پرتوان باعث شد تا به سرعت شهرستان گنبدکاووس در برابر این بیماری قد علم کرده و به شرایط پایداری برسد.

محمدجواد احمدی‌اصل با اشاره به بروز مرحله دوم شیوع بیماری کرونا در گنبدکاووس از ابتدای تیرماه به دلیل عدم رعایت پروتکل‌های بهداشتی و برگزاری مراسمات عروسی و عزا، خاطرنشان کرد: در این مرحله از بیماری به دلیل تحلیل رفتن انرژی پویش‌های مردمی و عدم حمایت جدی از آنها در مرحله پیشین به نظر می‌رسد این دستگاه‌های دولتی هستند که باید بار این موضوع را بر دوش بکشند که تاکنون چه در عرصه میدانی و چه فرهنگ‌سازی موفق نبوده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه مدیریت بیماری کرونا از طریق گفتار درمانی محقق نخواهد شد، تصریح کرد: مدیران دستگاه‌ها و ادارات باید با ابتکارات خلاقانه و حضور جدی و هوشمندانه در وسط میدان مبارزه با این بیماری به شبکه بهداشت و درمان و ستاد مقابله با کرونای شهرستان کمک کنند تا تلاش‌های شبانه‌روزی این عزیزان به ثمر بنشیند.

* بی‌توجهی برخی صنوف خاص به پروتکل‌ها/ بی‌عدالتی در برخورد با متخلفان

شهروند گنبدی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری فارس در گنبدکاووس با اشاره به بی‌توجهی برخی اصناف، فروشگاه‌ها و رستوران‌های خاص در گنبدکاووس به مصوبات ستاد مقابله با کرونا، ادامه داد: متاسفانه برخی از افراد به دلیل نفوذی که در دستگاه‌های نظارتی و تصمیم‌ساز در سطح شهرستان دارند در طول تمام روزهای ممنوعیت فعالیت به کار خود ادامه می‌دهند.

حسینی با انتقاد از نظارت ناکافی بر بازار توسط بازرسان سازمان صمت و اتاق اصناف شهرستان، گفت: انتظار ما این است که ضمن دقت بیشتر و نظارت صحیح بر فعالیت اصناف و بازار مطابق با مصوبات ستاد مقابله با کرونای شهرستان در برخورد با متخلفان نیز نگاه برابری وجود داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه بی‌عدالتی در اجرای مصوبات در سطح بازار موجب بروز بی‌اعتمادی مردم به مجموعه همه خدمتگزاران ستاد مقابله کرونا و موضع گرفتن در برابر این تصمیمات خواهد شد، افزود: این مسوولان هستند که ابتدا باید به فکر تلاش‌های کادر درمان و مدافعان سلامت بوده و با متخلفان به صورت جدی‌تری برخورد کنند.

انتهای پیام/83014

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول