اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  علم و فن آوری ایران

شکلات‌های رنگین‌کمانی، ارمغان فناوری‌نانو به صنعت شکلات‌سازی

سوئیسی‌ها نشان دادند که با استفاده از فناوری‌نانو، بی‌نیاز از مواد شیمیایی، می‌توان شکلات‌ها را به‌صورت رنگین‌کمانی رنگ‌آمیزی کرد. این فناوری کمک شایانی به تنوع و زیبایی محصولات صنعت شکلات‌سازی می‌کند.

شکلات‌های رنگین‌کمانی، ارمغان فناوری‌نانو به صنعت شکلات‌سازی

به گزارش گروه علمی و دانشگاهی خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه خبری فناوری نانو ایران، تاکنون از فناوری ‌نانو در حوزه‌های مختلف استفاده شده‌است، اکنون نوبت به شکلات است. شکلات قرار است با استفاده از فناوری‌نانو رنگ‌آمیزی شود و دیگر نیازی به استفاده از رنگ‌های شیمیایی نیست.

سال گذشته، قبل از شیوع ویروس کرونا، یکی از گفت‌وگوهایی که معمولا در فضاهای کاری انجام می‌شد، محققان ETH زوریخ را راهی ساخت شکلات‌های رنگی کرد، شکلات‌هایی که بدون هیچ ماده افزودنی شیمیایی رنگ‌آمیزی شدند.

در این پروژه که در ماه دسامبر نتایج آن اعلام شد، دانشمندان از چیزی به نام رنگ ساختاری رونمایی کردند. این گروه نشان دادند که با استفاده از تغییرات ساختاری روی شکلات، رنگ‌های مختلفی را می‌توان روی آن ایجاد نمود، چیزی شبیه به پوست برخی جانداران که به دلیل ساختارهای ویژه‌ای که دارند پرتوهایی با طول ‌موج‌های خاص را پراش می‌دهند.

پژوهشگران هنوز جزئیات این فناوری را منتشر نکرده‌اند، اما آلیسا فیتزگرالد، بنیان‌گذار شرکت آمفیتزگراد (AMFitzgerald) حس خوبی نسبت به این یافته‌ها دارد.

او چنین توضیح می‌دهد که تولید رنگین‌کمان در طبیعت (نظیر بال پروانه‌ها یا پوسته داخل صدف) از طریق الگوهای نانو انجام می‌شود، الگوهایی که به‌صورت خط، حفره و یا صفحه هستند. به گفته محققان برای ساخت شکلات با رنگ رنگین‌کمانی، آنها اقدام به تولید قالب شکلات رنگین‌کمانی کردند که با استفاده از لیتوگرافی پرتو الکترون، سطح این قالب تغییراتی کرده بود به طوری که خطوطی با پهنای ۱۰۰ نانومتر روی سطح ایجاد شده بود. جنس این سطح از سیلیکون یا شیشه است.

پژوهشگران ETH امیدوارند که با روش جدید خود بتوانند شکلات‌ها را در مقیاس انبوه رنگ‌آمیزی کرده و وارد بازار کنند.

فیتزجرالد می‌گوید: «شکلات‌ تنها یک آغاز برای تولید رنگ‌های نانویی است، در این فناوری با ترکیب نانوساخت و میکروساخت می‌توان مواد غیرمعمول نظیر مواد غذایی، پارچه، کاغذ و پلاستیک را رنگ‌آمیزی کرد و در نهایت، محصولات بسیار هیجان‌انگیز وارد بازار نمود. این نوع رنگ‌آمیزی می‌تواند موجب بهبود یا تقویت محصولات نیز شود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول