اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از سفر عراقچی به کابل و رایزنی با مقامات افغانستان و پیگیری سند جامع همکاری‌های راهبردی دو کشور تا پنجمین سالگرد برجام.

سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، سیاست خارجی در هفته‌ای که گذشت شاهد تحولاتی بود از سفر سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در رأس هیأتی به کابل تا پنجمین سالگرد برجام.

*سفر عراقچی به کابل

سید عباس عراقچی معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر چهارشنبه ۲۵ تیر ماه در رأس هیأتی برای دیدار و گفت‌وگو با مقامات افغانستان و پیگیری سند جامع همکاری‌های راهبردی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان به کابل سفر کرد.

معاون سیاسی وزیر امور خارجه چهارشنبه شب در دیدار با محمد حنیف اتمر سرپرست وزارت خارجه افغانستان آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای کمک به دولت افغانستان برای پیشبرد روند صلح را اعلام کرد.

 

 

سرپرست وزارت امور خارجه افغانستان نیز در اظهاراتی با اشاره به آزادی زندانیان طالبان و آمادگی ۱۲ کشور برای میزبانی از مذاکرات بین‌الافغانی، تاکید کرد هیچ بهانه‌ای برای تاخیر در برگزاری این گفت‌وگوها وجود ندارد.

در دیدار معاون سیاسی وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و سرپرست وزارت دارایی افغانستان بر تسریع در اجرای مصوبات اقتصادی بین دو کشور تاکید شد.

عراقچی همچنین بعدازظهر پنجشنبه ۲۶ تیر ماه با عبدالله عبدالله دیدار و گفت‌و‌گو کرد.

 

 

معاون سیاسی وزیر امور خارجه عصر پنجشنبه در نشست «چشم‌انداز روابط ایران و افغانستان، چالش‌ها و فرصت‌ها» با اشاره به نگاه جمهوری اسلامی ایران به روند تحقق صلح در افغانستان گفت: روند مذاکرات صلح در افغانستان باید مسیری را طی کند که در آن شاهد مشارکت فراگیر گروه‌های مختلف موجود در افغانستان باشیم.

*پنجمین سالگرد برجام

برجام در هفته‌ای که گذشت وارد پنجمین سالگردش شد. در همین خصوص، سید محمدعلی حسینی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاکستان در آستانه سالگرد حصول برجام عنوان کرد: اگر تعهدات در این توافق اجرایی می‌شد، جهان می‌توانست متفاوت باشد.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه قطعنامه سه کشور اروپایی به شورای حکام را ضربه دیگری بر روند اجرایی برجام خواند و گفت: هنوز فرصت برای نجات برجام باقی است و تنها اراده سیاسی و اقدام عملی اعضای باقیمانده را برای ایجاد توازن می‌طلبد.

بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فرانسه نیز روز دوشنبه ۲۳ تیر ماه با بیان اینکه هرگز آغازگر هیچ اقدام خلاف موازین بین‌المللی نخواهیم بود، گفت: اما در صورتی که شرکای برجامی نتوانند به تعهداتشان عمل کنند، ایران به تنهایی نمی‌تواند عضو برجام باقی بماند.

«رابرت اوبراین» مشاور امنیت ملی آمریکا روز دوشنبه با بیان ادعاهای اثبات ‌نشده گفت که ایران به تعهداتش در معاهده منع اشاعه و برجام پایبند نیست.(اینجا بخوانید)

سخنگوی وزارت امور خارجه چین هم در پنجمین سالروز امضای برجام سنگ‌اندازی‌های واشنگتن در مسیر اجرای برجام را نقض آشکار قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل توصیف کرد.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتشار بیانیه‌ای در سالگرد برجام با ابراز تاسف مجدد از خروج آمریکا از توافق تاکید کرد نباید تصور کرد فرصت دیگری برای جامعه بین‌المللی برای حل و فصل موضوع هسته‌ای ایران به شیوه جامع کنونی به وجود خواهد آمد.

وزارت خارجه روسیه نیز در سالگرد برجام با کوته‌بینانه توصیف کردن فشارهای آمریکا بر ایران، تاکید کرد واشنگتن باید به تعهداتش در قبال جهان عمل کند.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در پنجمین سالگرد حصول برجام اعلام کرد: اجازه نمی‌دهیم که یک قلدر از طریق ارعاب جامعه بین‌المللی منافع ایران را تضعیف کند.(جزییات بیشتر)

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز چهارشنبه ۲۵ تیر ماه نیز در بیانیه‌ای با بیان اینکه هیچ جایگزینی برای برجام وجود ندارد، اعلام کرد: ایران در قبال هرگونه زیاده‌خواهی و رفتارهای غیرمسؤولانه، اقدامات قاطع را اتخاذ می‌کند و سه کشور اروپایی را فرامی‌خواند با پایبندی نسبت به تعهدات خود، زمینه حفظ و اجرای کامل برجام را فراهم آورند.

 

 

ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز در پیامی در توئیتر از توافق هسته‌ای برجام به عنوان بزرگترین دستاورد دیپلماتیک دهه گذشته یاد کرد.

وندی شرمن قائم‌مقام سابق وزارت خارجه آمریکا هم در پنجمین سالگرد حصول «برجام» از خروج واشنگتن از این توافق هسته‌ای انتقاد کرد.

مشاور امنیت ملی آمریکا در هفته‌ای که گذشت از اقدام رئیس‌جمهور این کشور در خروج از برجام دفاع کرد و این توافق هسته‌ای را «توافقی یکجانبه» توصیف کرده است.

غلامحسین دهقانی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بروکسل آمریکا را مسئول وضعیت کنونی اجرای برجام خواند و گفت: افزایش فشارهای غیرقانونی علیه ایران، به نفع هیچ‌کس نیست و اتخاذ تدابیر خارج از چارچوب برجام نیز کمکی به حفظ این توافق نمی‌کند.

میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین روز سه‌شنبه و در سالگرد حصول توافق برجام گفت که برنامه جامع اقدام مشترک شاهکار دیپلماسی چندجانبه به شمار می‌آمد.

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین همچنین روز پنجشنبه ۲۶ تیر ماه تأکید کرد که اعضای برجام و ایران باید در تلاش‌های خود برای حفظ این توافق هسته‌ای اتحاد داشته باشند.

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا طی مقاله‌ای به مناسبت سالگرد حاصل شدن برجام نوشت اگر این توافق حفظ شود می‌تواند به سنگ بنایی برای پرداختن به دیگر نگرانی‌های مشترک درباره ایران از جمله آنهایی که مربوط به امنیت منطقه‌ای است تبدیل شود.

 

 

وزارت امور خارجه فرانسه نیز در هفته‌ای که گذشت اعلام کرد که وزیر خارجه این کشور در سفر به کویت بر ضرورت حفظ برجام و بازگشت ایران به اجرای کامل تعهداتش در این توافق تأکید کرده است.

اتحادیه اروپا روز جمعه ۲۷ تیر ماه اعلام کرد جدول زمانی مربوط به مکانیسم حل و فصل اختلافات در برجام را بار دیگر تمدید کرده است.

وزیر خارجه آمریکا طی سخنانی بامداد شنبه ۲۸ تیر ماه گفت دولت این کشور بعد از خروج از برجام سیاست جدیدی در قبال ایران در پیش گرفته است.

رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز روز چهارشنبه ۲۵ تیر ماه در اظهاراتی عنوان کرد که مسئله دسترسی به دو سایت در ایران باید زود حل شود.

مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا مدعی شده کشورهای اروپایی هم از انقضای تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران در ماه اکتبر سال جاری میلادی نگران هستند.

 

 

وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه ۲۵ تیر ماه بار دیگر کشورهای مختلف از جمله ایران را به تلاش برای دخالت در انتخابات آمریکا متهم کرد.

مایک پامپئو همچنین در گفت‌و‎گو با سردبیر پایگاه آمریکایی «هیل» به تکرار اتهام‌زنی‌ها علیه ایران و چین پرداخت و از همکاری‌های مسکو و تهران در سوریه بشدت انتقاد کرد.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز جمعه ۲۷ تیر ماه از «دلیل‌تراشی» وزیر خارجه آمریکا برای تمدید تحریم‌های تسلیحاتی علیه ایران انتقاد کرد.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی نیز دوشنبه ۲۳ تیر ماه در یادداشتی در واکنش به حادثه اخیر در مجتمع غنی سازی نطنز عنوان کرد: سیاست راهبردی و تخلف ناپذیر نظام واکنش هوشمندانه و داهیانه است.

«بلینکن» مشاور سیاست خارجی نامزد دموکرات انتخابات ۲۰۲۰ آمریکا روز شنبه ۲۱ تیرماه در اظهاراتی گفت که راهبرد دولت کنونی آمریکا در قبال ایران نتیجه معکوس داشته و «دونالد ترامپ» در رسیدن به اهدافش شکست خورده است.(اینجا بخوانید)

کمیته اعتبارات مجلس نمایندگان آمریکا طرح جدیدی را برای محدود کردن اختیارات جنگی رئیس‌جمهور آمریکا علیه ایران به تصویب رساند.

فرمانده سازمان تروریستی سنتکام نیز با ادعای اینکه ایران در انتظار سرنوشت تحریم تسلیحاتی در ماه اکتبر است، مدعی شد که بعد از آن تصمیم خواهند گرفت که علیه نیروهای آمریکا اقدام کنند یا نه.

فرمانده سازمان آمریکایی سنتکام همچنین در اظهاراتی دیگر با ادعای اینکه ایران به قوت قبل برای آمریکا تهدیدآمیز است، اذعان کرد که ایران از توانمندی‌های نظامی قابل توجهی برخوردار است.

*رایزنی‌های ویدئو کنفرانسی ظریف

در هفته‌ای که گذشت وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با تعدادی از همتایان خود به صورت ویدئو کنفرانس به رایزنی پرداخت در همین خصوص محمدجواد ظریف و همتای کویتی روز دوشنبه ۲۳ تیر ماه در رایزنی ویدئو کنفرانسی مناسبات دوجانبه و تحولات منطقه ای و بین‌المللی را مورد بحث قرار دادند.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه ۲۴ تیر ماه در گفت‌وگوی تصویری با وزیر خارجه دولت نجات ملی یمن گفت:‌ جمهوری اسلامی ایران علی‌رغم ایجاد محدودیت‌ها و کارشکنی‌ها به اتخاذ تدابیر لازم به منظور ارسال کمک‌های انسانی جهت مقابله با گسترش ویروس کرونا در یمن ادامه می‌دهد.

 

 

وزرای امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و مالزی نیز روز چهارشنبه ۲۵ تیر ماه بر ضرورت استفاده از مکانیسم تجارت تهاتری برای انتفاع دو ملت و نهایی کردن قرارداد تعرفه ترجیحی تاکید کردند.

*سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین

در هفته‌ای که گذشت بحث سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین از جمله مواردی بود که اظهارنظرات و تحلیل‌ها را به خود معطوف کرد. در همین خصوص محمد کشاورززاده سفیر جمهوری اسلامی ایران در پکن روز شنبه ۲۱ تیر ماه در توئیتی گفت: طرح ادعاهای مضحک و خنده‌داری مانند «واگذاری جزیره ⁧‫کیش‬⁩ به چینی‌ها یا استقرار نیروهای نظامی ⁧‫چین‬⁩ در ایران» توهین به شعور جمعی ملت بزرگ ایران است.

نیویورک تایمز نیز روز یکشنبه ۲۲ تیر ماه هم با انتشار بخشی از جزئیات سند توافق همکاری جامع ایران و چین تأکید کرد این مشارکت ضربه بزرگی به سیاست‌های تهاجمی ترامپ علیه ایران وارد می‌کند.

روزنامه آمریکایی وال استریت ژورنال نیز درباره سند ۲۵ ساله همکاری ایران و چین نوشت: هدف تهران و پکن از این شراکت استراتژیک این است که نشان دهند هر دو کشور آلترناتیوهایی به جز غرب در اختیار دارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز دوشنبه ۲۳ تیر ماه نیز در نشست خبری با خبرنگاران سند همکاری ۲۵ ساله ایران و چین را یک نقشه راه خواند که باید چکش کاری شود و تصریح کرد: این سند هنوز در حال مذاکره است و تعهدی هم در آن نیست و بعد از نهایی شدن در اختیار افکار عمومی قرار می‌گیرد.

 

 

نیکی هیلی سفیر پیشین آمریکا در سازمان ملل نیز سند همکاری ایران و چین را آغازگر شراکتی بین دو کشور تعبیر کرد که به «پایان انزوای ایران» منجر خواهد شد.

جروزالم پست رسانه صهیونیستی هم نوشت اسرائیل دلایل زیادی برای نگران شدن از توافق ۲۵ ساله ایران و چین دارد.

سخنگوی وزارت خارجه چین روز دوشنبه ۲۳ تیر ماه در کنفرانس خبری روزانه تأکید کرد این کشور به توسعه روابط دوستانه با سایر کشورها از جمله ایران اهمیت می‌دهد.(اینجا بخوانید)

 

 

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه نیز در اظهاراتی گفت که زمانی متن سند همکاری ایران و چین نهایی شود در مراجع قانونی تصویب خواهد شد.

میدل ایست آی یک رسانه انگلیسی هم در این خصوص نوشت: سند همکاری ایران-چین به احیای اقتصاد ایران، بهبود موقعیت منطقه‌ای و تثبیت سیاست این کشور منجر خواهد شد.

کاظم غریب‌آبادی نماینده دائم ایران در دفتر سازمان ملل در وین ورود به همکاری درازمدت دوجانبه و راهبردی با چین را تصمیمی صحیح و خردمندانه خواند و گفت: یکی از نگرانی‌های عمده مخالفان خارجی از تحقق این سند، پیشرفت و توسعه ایران در حین تحریم‌هاست.

*ادعای بی اساس دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس و پاسخ موسوی

«نایف فلاح مبارک الحجرف»‌‌ دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس هم روز دوشنبه ۲۳ تیر ماه در اظهاراتی علیه ایران ادعا کرد که کمک تسلیحاتی ایران به نیروهای یمنی مانع دست‌یابی به راه حل سیاسی برای بحران یمن شده است.

عباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه نیز به این ادعای بی اساس واکنش نشان داد و خطاب به دبیرکل شورای همکاری خلیج فارس به وی توصیه کرد به جای ایراد اتهامات بی‌اساس علیه ایران بر توقف حملات ائتلاف علیه مردم یمن و کمک به حل بحران از طریق گفت‌وگوهای یمنی - یمنی متمرکز شود.

ناصر کنعانی رئیس دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی ایران در قاهره هم در هفته‌ای که گذشت در مطلبی عنوان کرد: آنهایی که چشم خود را بر تاریخ مقاومت ملت یمن بسته‌اند، شایسته نیست که به دلیل شکست تجاوز نظامی خود به یمن، ایران را سرزنش کنند.(اینجا بخوانید)

عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز جمعه ۲۷ تیر ماه جنایت جدید هواپیماهای نظامی ائتلاف به رهبری عربستان سعودی در هدف قرار دادن مراسم عروسی در شهرهای الحجه و الجوف یمن را به شدت محکوم کرد.

*ترور سپهبد شهید سلیمانی

«اگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین روز شنبه ۲۱ تیر ماه ضمن دفاع از گزارش اخیر خود درباره ترور شهید قاسم سلیمانی گفت: حقوق و قوانین بین‌الملل، حقوق و قوانین آمریکا نیست».

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین به یک شبکه لبنانی گفت آمریکا در اثبات اینکه ترور ژنرال قاسم سلیمانی «شروط تعریف دفاع از خود را محقق کرده» شکست خورد و با این ترور اصل حاکمیت را تحریف کرد.

گزارشگر ویژه سازمان ملل همچنین در مصاحبه با شبکه المیادین هم بیان کرد: ترور سردار سلیمانی «نقض همه اصول بود» و اگر مثل وی، مسئولی در یکی از کشورهای غربی اینگونه ترور شده بود،‌ احتمالا آن کشور این را «اعلام جنگ» تلقی می‌کرد.

«اَگنس کالامارد» گزارشگر ویژه سازمان ملل در حوزه ترورهای غیرقانونی و خودسرانه اظهار داشت ترور سردار قاسم سلیمانی نشان داد «جهان چقدر به یک بحران بزرگ و مرگبار نزدیک شده است».

محسن بهاروند معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه روز شنبه ۲۱ تیر ماه در گفگت‌وگویی عنوان کرد: صبح شهادت شهید سلیمانی، آمریکایی‌ها پیغام فرستادند که پاسخ ندهید.

جان بولتون مشاور امنیت ملی سابق آمریکا در مصاحبه‌‌ای تصریح کرده دولت دونالد ترامپ از مدت‌ها قبل از اجرای عملیات ترور سردار سلیمانی برای آن برنامه‌ریزی کرده بود.

*درگیری بین آذربایجان و ارمنستان و واکنش ایران

وقوع درگیری مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان از دیگر تحولات هفته‌ گذشته بود که در همین خصوص سید عباس موسوی سخنگوی وزارت امور خارجه ایران روز دوشنبه ۲۳ تیرماه در نشست خبری با خبرنگاران در این باره عنوان کرد: ما از این واقعه و کشته شدن نیروهای جمهوری آذربایجان متاسف هستیم و طرفین را به خویشتنداری دعوت و خواستار حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات به ویژه در موضوع قره باغ هستیم. امیدواریم جامعه جهانی هر چه زودتر به این فکر باشد که موضوع سرزمین‌های اشغالی در قره باغ با مساعی جمیله سایر کشورها و با حسن نیت و براساس قوانین بین‌المللی حل و فصل شود و ایران بارها در این زمینه برای هرگونه مساعدت اعلام آمادگی کرده است.

سخنگوی وزارت امور‌ خارجه همچنین در اظهارنظر دیگری عنوان کرد که موضع جمهوری اسلامی ایران درباره منطقه قره باغ بین ارمنستان و آذربایجان هیچ تغییری نکرده است.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه سه‌شنبه ۲۴ تیر ماه در تماس‌های تلفنی با همتایان آذربایجانی و ارمنستانی آنها را به خویشتنداری و گفت‌وگو برای حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات دعوت و آمادگی ایران را برای کمک به پایان تنش‌ها اعلام کرد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران جمعه ۲۷ تیر ماه نیز ضمن گفت‌و‌گو با همتای جدید آذری، آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای میانجیگری بین آذربایجان و ارمنستان را اعلام کرد.

*دیگر تحولات هفته گذشته

از جمله تحولات در هفته‌ گذشته مخالفت ایران با تصمیم جدید شوری اجرای سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره سوریه بود. در همین خصوص «علیرضا کاظمی ابدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در هلند با اعلام مخالفت کشورمان با تصمیم جدید شورای اجرایی سازمان منع سلاح‌های شیمیایی درباره سوریه، این تصمیم را غیرمتوازن و گامی در راستای سیاسی کردن سازمان مذکور خواند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز شنبه ۲۱ تیر ماه نیز در پیامی در توئیتر نوشت که یک ربع قرن پس از کشتار سربرنیتسا، اروپا دوباره گرفتار همان سستی شده است.

وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران روز سه‌شنبه در یک رشته توئیت درباره روز ملی گفت‌و‌گو و تعامل سازنده با جهان اعلام کرد: ایران با آنکه شریکی قابل اعتماد برای همسایگان خود و فراتر از آن بوده و خواهد بود، خود را متعهد به تعامل دیپلماتیک می‌داند.

سفیر اسپانیا در تهران نیز روز یکشنبه ۲۲ تیر ماه در پایان ماموریتش با وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دیدار و خداحافظی کرد.

 

 

نخست وزیر عراق در نشست شورای امنیت ملی دولت خود بر ارتقای سطح عملکرد گذرگاه‌های مرزی با ایران و گفت‌وگو با ترکیه برای توقف حملات خود به شمال عراق تاکید کرد.

عضو پارلمان عراق هم بر اهمیت واردات برق از ایران به عراق تاکید کرد و گفت که اجرایی شدن قراردادهای شرکت‌های آلمانی و آمریکایی برای تولید برق اصلا به صرفه نیست.

وزیر خارجه اوکراین نیز روز سه‌شنبه ۲۴ تیر ماه در نشستی مجازی از سفر یک هیات ایرانی در روزهای آتی برای مذاکره درباره پرداخت غرامت به خانواده‌های قربانیان هواپیمای سانحه‌دیده این کشور خبر داد.

رئیس جمهور روسیه و صدر اعظم آلمان نیز روز چهارشنبه ۲۵ تیر ماه در باره آینده تحریم‌های تسلیحاتی ایران و اوضاع لیبی گفت‌وگو کردند. رئیس جمهوری روسیه در گفت‌وگو با صدر اعظم آلمان بر بی‌نتیجه بودن تحریم‌ها علیه ایران تأکید کرد.

در هفته‌ای که گذشت، یک روزنامه لبنانی با اشاره به اهمیت توافق نظامی ایران و سوریه تأکید کرد که صهیونیست‌ها از این توافق بسیار وحشت دارند و آن را اقدامی در راستای حمایت تمام قد تهران از دمشق می‌دانند.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در مسکو نیز در اظهاراتی با بیان اینکه متاسفانه ما و روسیه در حوزه اقتصادی با یکدیگر فاصله زیادی داریم، بر توسعه همکاری‌ها و روابط اقتصادی دو کشور تاکید کرد.

در گفت‌و‌گوی ویدئویی سفیر جمهوری اسلامی ایران و معاون سرویس فدرال گمرک روسیه همکاری‌های گمرکی دو کشور و مشکلات رانندگان ایرانی مورد بحث و گفت‌و‌گو قرار گرفت.

بهرام قاسمی سفیر جمهوری اسلامی ایران در پاریس روز سه‌شنبه ۲۴ تیر ماه در پیامی به مناسبت روز ملی فرانسه با بیان اینکه روابط دو ملت بزرگ ایران و فرانسه از قدمتی دیرینه برخوردار است، به همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های مختلف اشاره کرد.

محمدجلال فیروزنیا سفیر ایران در لبنان گفت که تهران آماده تعامل تجاری با لبنان با لیره است که این موضوع به خصوص می‌تواند درباره فروش مشتقات نفتی به لبنان باشد.

سفیر ایران در بیروت همچنین در دیدار «بشاره الراعی» اسقف مسیحیان مارونی لبنان  اعلام کرد، ایران برای کمک به لبنان آماده است و قصد مداخله در امور داخلی این کشور را ندارد.

سید جواد قوام شهیدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با دادستان کل گرجستان بر تسریع در امضای توافقنامه های سه گانه حقوقی بین دو کشور تاکید کرد.

قوام شهیدی سفیر جمهوری اسلامی همچنین در دیدار با رئیس جمهور گرجستان بر ضرورت توجه به منافع دوجانبه تاکید کرد و یکجانبه گرایی آمریکا و مداخله در مناسبات فیمابین دو کشور را غیرقابل قبول و در تقابل با منافع ایران و گرجستان خواند.(اینجا بخوانید)

 

 

برخی منابع رسانه‌ای روز چهارشنبه ۲۵ تیر ماه گزارش دادند که دادستانی بلژیک در پرونده ادعایی علیه ۴ ایرانی به اتهام تلاش برای اقدام تروریستی، این پرونده را به دادگاه کیفری ارجاع داده است.(جزییات بیشتر)

در دیدار سعید یاری سفیر جمهوری اسلامی ایران با وزیر کشاورزی و مواد غذایی بلاروس توافق شد دومین نشست «کارگروه همکاری های کشاورزی» بین دو کشور در نزدیکترین زمان ممکن برگزار شود.

جواد ترک‌آبادی سفیر ایران در سوریه نیز اعلام کرد، ایران در ادامه حمایت از سوریه برای مقابله با تحریم‌های غرب نیازهای این کشور در حوزه مشتقات نفتی را فراهم می‌کند.

محمدرضا دهشیری سفیر جمهوری اسلامی ایران در داکار ضمن دیدار با وزرای نفت و کشاورزی سنگال، ابعاد مختلف روند همکاری‌های دو کشور در این حوزه‌ها را مورد بحث و گفت‌وگو قرار داد.

 

 

تعدادی از هموطنان ایرانی در نپال که در پی شیوع کرونا امکان بازگشت به ایران را نداشتند، با پیگیری‌های انجام شده از سوی سفارت جمهوری اسلامی در هند و بعد از حدود پنج ماه بامداد چهارشنبه ۲۵ تیر ماه به کشور بازگشتند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول