اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  سمنان

شلاق بی‌فرهنگی بر تن جنگل جهانی/ مدیران گردشگری کجای کارند؟

این روزها که عده‌ای شلاق بی‌فرهنگی را بر تن رنجور جنگل جهانی «ابر» فرود می‌آورند، اهالی محلی از مسؤولان، برنامه‌ای راهبردی برای مدیریت توریسم در منطقه مطالبه می‌کنند؛ اما مشخص نیست در این میان، مدیران گردشگری استان سمنان کجای کارند؟

شلاق بی‌فرهنگی بر تن جنگل جهانی/ مدیران گردشگری کجای کارند؟

خبرگزاری فارس شاهرود- گروه اجتماعی: جنگل هیرکانی ابر یکی از جاذبه‌های منحصربه‌فرد کشورمان است که بعد از کویر لوت، دومین اثر طبیعی ایران محسوب می‌شود که در فهرست آثار طبیعی جهانی قرار گرفت.

هر ساله هزاران نفر از بخش‌های مختلف جنگل ابر از جمله در محدوده شرق استان سمنان دیدن می‌کنند و این ظرفیت عظیم گردشگری در اختیار طبیعت‌دوستان داخلی و خارجی قرار دارد.

با این همه، هر ساله مردم بومی منطقه از برخی ناهنجاری‌های فرهنگی و اجتماعی در مسیر ورود به جنگل ابر و همچنین ساعات حضور در آن گلایه دارند و این شکوائیه‌ها در فصل تابستان شدت می‌گیرد.

آقای فرماندار؛ شما مسؤولید!

یکی از مخاطبان فارس در متن طویلی که برای ما فرستاده، تأکید می‌کند: چگونگی رفتار گردشگران و مسافران با یادگار میلیون‌ها ساله البرز شرقی امروز باید مدنظر قرار گیرد. از بهبود فرهنگ گردشگری مردم و نهادینه شدن قبح رها کردن زباله‌هایشان در طبیعت نیز در سال‌های اخیر نباید گذشت.

هر ساله هزاران نفر از بخش‌های مختلف جنگل ابر از جمله در محدوده شرق استان سمنان دیدن می‌کنند

در این متن می‌خوانیم: آفرودسواران با لاستیک‌های آج درشت ماشین‌هایشان، خاک جنگل را به توبره کشیده‌اند و از عدم برخورد با آن‌ها باید تأسف خورد. فرماندار شهرستان شاهرود در این زمینه مسؤول است؛ یعنی باید پاسخگو باشد که همکارانشان در اداره‌های محیط‌زیست شاهرود و منابع طبیعی، چرا علیرغم پیش‌بینی‌ها که حکایت از هجوم گردشگران به جنگل‌های اطراف شاهرود دارد، تمهیداتی نیندیشیده‌اند و نظاره‌گر ایستاده‌اند تا گروهی بی‌فرهنگ بر سر این میراث بشری عقده‌گشایی کنند.

در این متن، خطاب به فرماندار شاهرود تصریح شده است که این وظیفه مستقیم شماست که دست متعدیان به دامن سبز جنگل ابر را از تجاوز کوتاه کنید و سیستم ناکارآمد اداری شهرستان در دفاع از طبیعت را به‌روز سازید.

خارج از مسیرهای گردشگری؛ ممنوع!

اما در این بین، اخیراً با دستور معاون استاندار سمنان و فرماندار شهرستان شاهرود، راه‌های فرعی و غیرضروری جنگل ابر مسدود شد تا این موهبت زیبای خدادادی از گزند خودروهای گردشگران در امان بماند؛ البته که این اقدام علاوه بر حفظ عرصه و پوشش گیاهی منطقه، اثرات فرهنگی و اجتماعی نیز خواهد داشت.

آفرودسواران با لاستیک‌های آج درشت ماشین‌هایشان، خاک جنگل را به توبره کشیده‌اند

بر این اساس، ورود خودروهای گردشگران به جنگل ابر خارج از مسیرهای گردشگری ممنوع شده است و در صورت مشاهده برخورد قانونی صورت می‌گیرد.

چندین راه فرعی که توسط آفرودسواران و گردشگران در محدوده جنگل ابر ایجاد شده بود، با دستور فرماندار شاهرود بسته شده است؛ اما این اقدامات هنوز کافی نیست.

مخالف تفریح نیستیم؛ اما ضابطه‌مند

حجت‌الاسلام عباس امینی، رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان شاهرود هم با اشاره به حدیثی از امام رضا (ع) گفت: امام رضا (ع) می‌فرمایند «پیغمبر اکرم (ص) همواره می‌فرمود وقتی امت من امر به معروف و نهی از منکر را به دوش یکدیگر بیندازند و شانه خالی کنند، در این صورت اعلام جنگ با خدا کرده‌اند».

وی با بیان اینکه در مدت عمرم لفظ جنگ با خدا را دو جا دیده‌ام، افزود: یکی در قرآن در بحث ربا خوردن، اعلام جنگ با خدا مطرح شده و یکی هم این روایت است؛ پس باید همیشه مدنظرمان باشد که رباخواری و ترک امر به معروف و نهی از منکر جنگ با خداست.

ورود خودروهای گردشگران به جنگل ابر خارج از مسیرهای گردشگری ممنوع شده است 

امام جمعه شاهرود با تأکید بر اینکه مخالف با تفریح نیستیم و نیاز انسان به تفرج است و شهرستان ما نعمت‌های زیادی در این راستا دارد، گفت: این نعمت‌ها را خداوند متعال خلق کرده تا استفاده کنیم؛ اما در عین حال، همه کشورها برای این تفریحات انضباط و خط قرمزهایی دارند.

امینی اضافه کرد: یکی از معروفات این تفریحات و تفرجگاه‌ها، توجه به اصول است و باید فرهنگ‌سازی شود که ناهنجاری، بداخلاقی و ناامنی روانی و امنیتی ایجاد نشود.

لزوم ساماندهی جنگل ابر

امام جمعه شاهرود با تشکر از سپاه و نیروی انتظامی که به‌اندازه توان برای ساماندهی و رفع منکرات جنگل ابر تلاش کردند، اظهار کرد: در این راستا، باید منظومه‌ای از دفاتر و گروه‌های گردشگری نیز باید پای کار باشند و با تذکر و نصیحت و ارشاد جلوی منکر گرفته شود.

امینی اضافه کرد: اگر بنا به طغیان بود، تذکر جدی داده شود و این‌ها باید در مراکز زیارتی و حتی کویر هم اعمال شود.

فرماندار شهرستان شاهرود در این زمینه مسؤول است و باید پاسخگو باشد

امینی با تأکید بر اینکه این تفرجگاه‌ها برای استفاده مردم است، تأکید کرد: کار باید ریل‌گذاری شود تا این منظومه گردشگری، منکراتش صفر شود.

رئیس ستاد امر به معروف و نهی از منکر شهرستان شاهرود با تأکید بر لزوم تدوین برنامه جامع برای تعیین وظایف دستگاه‌های اجرایی در شهرستان برای همه تفرجگاه‌ها گفت: بسته جامع فرهنگی، هنری، اقتصادی، اجتماعی و اخلاقی برای تفرجگاه‌ها دیده و مسؤولیت‌ها معلوم شود.

میراث فرهنگی و گردشگری کجای کار است؟

علاوه بر همه موارد مطرح‌شده، امروز باید به نقش برخی دستگاه‌های متولی از جمله اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان سمنان بیش از همیشه توجه کرد؛ مردم امروز می‌پرسند میراث فرهنگی و گردشگری برای تقویت زیرساخت‌های گردشگری جنگل ابر، کجای کار است؟

طرح حفاظت از جنگل ابر با دوربین مداربسته، الزام نصب GPS روی خودروهای آفرود، تهیه نقشه راه‌های جنگل، مسدود کردن راه‌های فرعی، شناسایی و کنترل مسیر تورهای گردشگری از پیشنهادهایی است که می‌تواند در این حوزه مدنظر قرار گیرد.

جنگل ابر که شهرت ملی و بین‌المللی دارد، امروز نیازمند تلاش مسؤولان حوزه گردشگری استان سمنان خدمات‌دهی بهتر و بیشتر و تأمین رفاه حال گردشگران است؛ امری که تا امروز توجه چندانی به آن نشده است.

انتهای پیام/۷۴۰۳۶/پ/و

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول