اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گیلان

فارس من| ۴ الگو برای تعیین شهریه مدارس غیرانتفاعی/وضعیت اقتصادی مردم در شهریه لحاظ شود

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش‌وپرورش گیلان با بیان اینکه مرجع تعیین شهریه، شورای نظارت مرکزی وزارت آموزش‌وپرورش است، گفت: الگوی تعیین شهریه مدارس و مراکز آموزشی یا پرورشی غیردولتی با توجه به مقطع تحصیلی، سطح آموزشی و پرورشی، برنامه سالانه تحصیلی، فعالیت‌های فوق‌برنامه توسط شورای نظارت مرکزی آموزش‌وپرورش تهیه می‌شود.

فارس من| ۴ الگو برای تعیین شهریه مدارس غیرانتفاعی/وضعیت اقتصادی مردم در شهریه لحاظ شود

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سامانه «فارس من» باهدف ارتباط دوسویه مخاطبان خبرگزاری فارس و رسیدگی به مشکلات مطروحه از سوی مردم راه‌اندازی شده است، مخاطبان با ثبت سوژه‌های خود در این سامانه و جمع‌آوری امضاهای بیشتر می‌توانند خبرنگاران فارس را در پیگیری هرچه سریع‌تر مسائل و مشکلات استان همراهی کنند.

«ضرورت کاهش شهریه مدارس غیرانتفاعی» یکی از عناوینی بود که از طریق مخاطبان در سامانه فارس من ثبت شد. مخاطب در ثبت این سوژه مطرح کرده است که: «فکری به حال شهریه مدارس غیرانتفاعی کنید که از شهریه دانشگاه‌ها هم بالاتر هست. مدیران آموزش و پرورش در برابر درخواست والدین دانش‌آموزان مبنی بر کاهش شهریه، کوچکترین تخفیفی به خانواده‌ها ندادند. در استان گیلان هیچ تخفیفی یا کاهش شهریه‌ای ندادند و حتی پول سرویس مدرسه به جز ۲ ماه را هم گرفتند. مدیران دولتی نباید صاحب مشاغل سودده باشند چون در تصمیمات‌شان به نفع خود کار می‌کنند».

۴ الگو برای تعیین شهریه مدارس غیرانتفاعی

حمید آقاجانی در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به چگونگی تعیین شهریه‌های مدارس غیردولتی اظهار کرد: مطابق بندهای چهار و پنج ماده پنج قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی، نظارت بر عملکرد مدارس و مراکز غیردولتی و شورای نظارت استان، شهرستان و منطقه و تهیه و تدوین الگوی تعیین شهریه مدارس غیردولتی، از وظایف شورای نظارت مرکزی است.

وی با بیان اینکه مرجع تعیین شهریه و نظارت بر عملکرد مدارس غیردولتی و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی وفق قانون، شورای نظارت مرکزی وزارت آموزش‌وپرورش است، گفت: مطابق ماده ۱۵ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی مصوّب ۱۵ اردیبهشت ماه ۱۳۸۷، الگوی تعیین شهریه مدارس و مراکز آموزشی یا پرورشی غیردولتی با توجه به مقطع تحصیلی، سطح آموزشی و پرورشی، برنامه سالانه تحصیلی، فعالیت‌های فوق‌برنامه توسط شورای نظارت مرکزی آموزش‌وپرورش تهیه و پس از تأیید وزیر آموزش‌وپرورش قابل‌اعمال است.

رئیس اداره مشارکت‌های مردمی اداره کل آموزش‌وپرورش استان گیلان با تأکید بر روال قانونی تعیین شهریه مدارس تصریح کرد: وفق ماده ۱۶ قانون تأسیس و اداره مدارس و مراکز آموزشی و پرورشی غیردولتی، مؤسسان یا نماینده حقوقی آن‌ها شهریه پیشنهادی مدارس خود را با توجه به الگوی تعیین شهریه موضوع ماده ۱۵ قانون فوق، جهت بررسی و تصویب به شورایی که زیر نظر رئیس آموزش‌وپرورش شهرستان، ناحیه یا منطقه تشکیل می‌شود ارسال می‌کنند.

وی با اشاره به روند بررسی شورای تعین شده از طرف آموزش‌وپرورش برای تصویب شهریه مدارس افزود: پس از بررسی مدارک و مستندات، لحاظ کردن شاخص‌های تعیین‌شده در الگوی تعیین شهریه، نرخ شهریه مدارس را تعیین  و ابلاغ می‌کند و مؤسسین موظفند نرخ شهریه ابلاغ‌شده را در معرض دید اولیای دانش آموزان قرار داده تا مطابق آن اقدام کنند.

آقاجانی با تأکید بر انجام دقیق روال قانونی در تعین شهریه‌های مدارس غیردولتی بیان کرد: دربند ۲، تعیین شهریه، پس از ورود اطلاعات در سیستم مربوطه توسط مؤسسان مدارس غیردولتی، بررسی و تأیید واحدهای ذی‌ربط در اداره آموزش‌وپرورش مربوطه و اداره کل آموزش‌وپرورش استان از طریق سیستم تعیین می‌شود.

لزوم توجه به دغدغه اولیای دانش‌آموزان به‌جای کلی‌گویی

به گزارش فارس، بیش از توجه اولیای دانش آموزان به فرایند قانون‌گذاری و شرایط الگوی شهریه، دغدغه افزایش شهریه با توجه به مشکلات اقتصادی خانواده‌ها و البته حجم بالای دانش‌آموزان در مدارس دولتی به‌خصوص در روزهای کرونایی است، لذا آموزش‌وپرورش قطعاً بر حضور دانش آموزان در مدارس غیردولتی به‌عنوان سرمایه اصلی مدارس و دلیل قطعی استمرار فعالیت مدارس غیر‌‌دولتی واقف است؛ بنابراین، باید فشار اقتصادی و مشکلات خانواده‌ها برای ثبت‌نام در مدارس غیر‌دولتی را در نظر بگیرند تا رغبت اولیا برای ثبت‌نام در این مدارس کاهش نیابد.

با توجه به نبود زیرساخت‌های لازم برای ثبت‌نام در مدارس دولتی و حضور استاندارد تا ۲۰ نفر دانش‌آموزان در این مدارس، عدم رغبت خانواده‌ها برای ثبت‌نام در مدارس غیر‌دولتی منجر به تعطیلی مدارس و تعدیل نیروی تعداد زیادی از فرهنگیان بخش خصوصی آموزش‌وپرورش می‌شود و از طرفی تقاضا برای ثبت‌نام در مدارس دولتی افزایش میابد که با توجه به نبود امکانات کافی در بخش دولتی، مشکلات زیادی متوجه دانش‌آموزان می‌شود لذا شایسته است اداره کل آموزش‌وپرورش، مواردی ازاین‌دست را در نظر گرفته و به‌جای کلی‌گویی، دغدغه اولیای دانش‌آموزان را برطرف کنند.

انتهای پیام/۸۴۰۰۸

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول