اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  لرستان

مغفول چون «کشاورزی» لرستان/ اینجا «صادرات» حرفی ندارد

سالانه حجم عظیمی از محصولات کشاورزی به دلیل نبود هدف‌گذاری مدون در تولید و بازار به صورت مازاد از بین رفته و نهایتا تولیدکنندگان این حوزه ضرر هنگفتی را متحمل می‌شوند. مسئله بیان شده که از چالش‌های بخش مذکور نیز محسوب می‌شود مبیّن نقص در زنجیره تولید است.

مغفول چون «کشاورزی» لرستان/ اینجا «صادرات» حرفی ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از خرم‌آباد، می‌توان با برنامه‌ریزی مدون و تولید صادرات محور،محصولات  کشاورزی را در بازارهای جهانی به فروش رساند. حتی در صورت حمایت همه‌جانبه از آن قطعا پتانسیل خوبی برای جایگزینی درآمدهای کاهش یافته نفتی خواهند بود چراکه با توجه به بالا رفتن تصاعدی قیمت دلار و کاهش ارزش پول ملی، صادرات تولیدات کشاورزی نقش موثری در ارزآوری خواهند داشت و این مهم از اهمیت بالایی برخوردار است.

اما چالش موجود معیشت‌محوری کشاورزان خصوصا در لرستان است و عمدتا با هدف صادرات تولید نمی‌کنند بنابراین استانداردی نیز رعایت نکرده و قاعدتا سهم بزرگی از محصولات، تجاری نخواهند بود.

با توضیحات داده شده طبیعتا صادرات این محصولات هم با مشکلاتی روبرو است و هدررفت بالایی دارند بنابراین به دنبال آن روز به روز از تعداد اقلام صادراتی کاسته می‌شود.

لزوم ایجاد تشکل‌هایی متحد از تولید‌کننده‌ها در استان 

در این رابطه حامد دارایی، گلخانه‌دار لرستانی به خبرنگار فارس از خرم‌آباد اظهار کرد: هم‌اکنون محصولات استان به صورت مستقیم صادر نمی‌شوند و توسط استان‌های همجوار خریداری و با برند آنها در بازارهای جهانی به فروش می‌رسند.

وی با بیان اینکه ۹۰ درصد فلفل دلمه رنگی تولید شده به روسیه صادر می‌شود، افزود: این محصول در استان توسط شرکت‌های اصفهانی به قیمت بازار داخل خریداری و با قیمت نسبتا بالاتری صادر می‌شود.

 

دارایی با تاکید بر اینکه بیشتر سود این محصولات در جیب واسطه‌ها رفته و چیز زیادی نصیب تولیدکننده‌های استان نمی‌شود، گفت: هم‌اکنون محصولات ارگانیک قابلیت بالایی برای صادرات دارند اما تولیدشان دشوار است و نیاز به مراقبت بیشتری دارد.

این گلخانه‌دار خرم‌آبادی ادامه داد: اگر در استان صنایع بسته‌بندی و فرآوری راه‌اندازی شود می‌تواند ضمن اشتغال‌زایی زمینه صادرات در استان را نیز فراهم کند.

وی بر لزوم ایجاد تشکل‌هایی متحد از تولید‌کننده‌ها در استان تاکید کرد و افزود: اگر به صورت منسجم و یکپارچه برای تولید محصولات تصمیم‌گیری شود می‌توان در زمینه صادرات نیز بهتر اقدام کرد.

در وهله اول برای صادرات محصولات کشاورزی باید به سراغ برندسازی رفت چراکه نقش موثر و چشم‌گیری دارد و می‌تواند بر وفاداران به تولیدات‌مان بیافزاید بنابراین در راستای کاهش ریسک و ایجاد تمایز با رقبا در بازار نیاز به برند داریم.

برندسازی، ساختن یک کسب‌و کار است

در این خصوص سعید میر، عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی لرستان و دکترای بازرگانی به خبرنگار فارس از خرم‌آباد گفت: اکثر صاحب‌نظران برندسازی، این بحث را معادل ساختن یک کسب و کار می‌دانند و از دوره باستان مورد استفاده بشر قرار گرفته است.

وی با اشاره به موانع و نقاط ضعف برندسازی محصولات استان اظهار کرد: ضعف آموزش به تولیدکنندگان در خصوص برندسازی و تولید، نبود شرکت‌های متخصص در این حوزه برای محصولات کشاورزی، ضعف سیستم بسته‌بندی، فرآوری و فروش فله‌ای محصولات کشاورزی با برند دیگر استان‌ها از جمله این موارد محسوب می‌شوند.

 

میر ادامه داد: همچنین نبود مکانیسم کنترلی در بازاریابی، فروش و برندینگ، نداشتن صنایع تبدیلی در کنار محصولات کشاورزی، نبود شرکت‌های حقیقی و حقوقی برای فروش محصولات، عدم تشریک مساعی سازمان‌های ذی‌ربط در برندسازی، ضعف ارتباطات بین زنجیره تولید بازاریابی و توزیع، ضعف برنامه‌ریزی در تولید و توزیع و عدم آمایش مناسب را می‌توان از دیگر عوامل برشمرد.

این دکترای بازرگانی گرایش بازاریابی با اشاره به استراتژی‌های مورد نیاز جهت برندسازی محصولات کشاورزی استان بیان کرد: در وهله اول باید یک برند محصولات سبز ایجاد و در زمینه تولیدات ارگانیک و عاری از مواد شیمیایی اقدام کرد.

میر توسعه صنایع تبدیلی، بسته‌بندی و فرآوری محصولات کشاورزی را از دیگر راهکارها عنوان کرد و گفت: همچنین ایجاد برند صنایع تبدیلی کشاورزی، ترویج خوش‌نامی محصولات بر اساس پیشینه طبیعی خوب، تشکیل کارگروه برندسازی در استانداری به منظور هماهنگی نهادهای ذی‌ربط، احداث بازارچه‌های خاص محصولات زراعی، باغی و کشاورزی با تمرکز بر سوغات‌سازی، حمایت از ایجاد شرکت‌ها و تعاونی‌های بازاریابی و برندسازی در حوزه محصولات کشاورزی می‌بایست مدنظر قرار گیرد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی لرستان اضافه کرد: در ادامه تولید کنندگان برتر و نمونه محصولات کشاورزی به طور خاص و دیگر کشاورزان به شکل عام مورد آموزش قرار گیرند.

به گفته وی سیستم تفکیک کیفی محصولات کشاورزی نیز می‌بایست توسعه یابد.

البته در رابطه با برند باید گفت که متاسفانه در بازار کشاورزی ما روی شناساندن محصولات و متغیر معرفی اقدام خاصی صورت نپذیرفته و بازاریابی در این فضا با مفهوم فروش عجین شده است.

 

۲۱ قلم از محصولات استان قابلیت صادرات دارند

حسین خدیش، مسوول مطالعات آب و کشاورزی اتاق بازرگانی لرستان نیز به خبرنگار فارس از خرم‌آباد گفت: ضایعات محصولات کشاورزی ما بین ۲۵ تا ۳۰ درصد است و قریب ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار تن تولید مازاد داریم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۱ قلم از محصولات استان قابلیت صادرات دارند که بالای ۵۰۰ هزار تن هستند، ادامه داد: این تولیدات مزیت نسبی برای صادرات دارند.

خدیش ارزش افزوده این محصولات را بین ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون دلار عنوان کرد و افزود: برای اینکه به خروجی مطلوب برسیم باید به سمت کشاورزی متمرکز برویم.

مسوول مطالعات آب و کشاورزی اتاق بازرگانی لرستان با بیان اینکه صادرات ما از نوع چمدانی است و در کنار مرز به فروش می‌رسد، اضافه کرد: تولیدکننده‌های ما باید صادرات سیستماتیک با قرارداد بلندمدت بسته و به صورت اتومات پیش روند.

وی بر لزوم توجه به کیفیت محصولات تاکید کرد و گفت: باید به لحاظ مسائل شیمیایی و کاربرد سموم توجه ویژه‌ای به تولیدات شود چراکه ممکن است زیر ۵ppm را نیز از ما قبول نکنند.

خدیش با اشاره به اینکه دنیا به سمت تولید محصولات ارگانیک پیش می‌رود و سلامت جامعه از اهمیت بالایی برخوردار است، ادامه داد: ایجاد برند نیز باید مورد توجه بیشتری قرار گرفته و بایستی بازارهای هدف را شناسایی کنیم.

برای داشتن صادراتی پایدار باید به سمت تولید ارگانیک رفت اما مشکلاتی مانند فقدان حمایت کافی دولتی، موانع دانشی و پژوهشی در جهاد کشاورزی، ضعف ترویجی، پیچیدگی و موانع ترغیبی و راندمان پایین در کشت این محصولات وجود دارد برای همین می‌بایست توجه بیشتری به آن شود.

راه‌اندازی سایت شناسایی محصولات کشاورزی استان 

در ادامه علی پیری، مدیرعامل شرکت مدیریت صادرات اتاق بازرگانی لرستان نیز با اشاره به مشکلات پیش روی تولیدکنندگان از جمله بازاریابی، بسته بندی و حجم صادرات اظهار کرد: اگر به سمت ایجاد تشکل و شوراهایی برای این موضوع برویم قطعا به نتایج بهتری خواهیم رسید.

وی به پیشینه شرکت مدیریت صادرات اتاق بازرگانی اشاره کرد و با بیان اینکه این شرکت به پیشنهاد استاندار و توسط اتاق بازرگانی تشکیل شده است، ادامه داد: این شرکت مانند یک دپارتمان انحصاری فروش صادراتی برای صادرکننده‌ها عمل می‌کند و تعهد این شرکت در قبال حفظ رابطه بلندمدت با تولیدکنندگان، ماهیت آن را از سایر واحدهای تجاری متمایز می‌کند.

پیری با بیان اینکه هدف شرکت‌های مدیریت صادرات ارتقای ارزش‌افزوده است، ادامه داد: در همین راستا زمینه‌های خدمات را در راستای شناسایی و انگیزش تقاضای بازارهای بین‌المللی و همچنین نحوه پردازش و پاسخ صحیح به تقاضای بازارهای خارجی و به بیانی دیگر تسهیل تجارت خارجی به بنگاه‌های تولیدی- صادراتی را ارائه می‌دهد که در نتیجه بنگاه‌های اقتصادی از ورود به بازارهای جهانی منتفع شده و خود شرکت هم از ایجاد رابطه بلند‌مدت بین صادرکننده و خریدار سود می‌برد. 

مدیرعامل شرکت مدیریت صادرات اتاق بازرگانی لرستان با اشاره به اینکه متاسفانه عمده محصولات ما قابلیت رقابت در بازارها را ندارند و در نحوه تولید ایرادهایی وارد است، بیان کرد: در رابطه با بسته‎بندی و فرآوری محصولات با مشکلاتی روبرو هستیم و نیاز به پیگیری بیشتری داریم.

وی با بیان اینکه هم‌اکنون مطلقا برندی برای محصولات کشاورزی وجود ندارد و در این زمینه می‌توان از نمره صد به استان پنج داد، افزود: تولیدکننده‌های ما آموزش ندیده‌اند و باید ساماندهی شوند تا بتوانیم در بازارهای جهانی عرض اندام کنیم.

پیری در ادامه صحبت‎های خود بیان کرد: بستر این شرکت برای مباحث مشارکت در حوزه صادرات، مطالعات و امکان‎سنجی بازارهای خارج از کشور وجود دارد.

مدیرعامل شرکت مدیریت صادرات اتاق بازرگانی لرستان از راه‌اندازی سایتی با هدف شناسایی محصولات کشاورزی استان خبر داد و گفت: در این سایت تمامی آمار در زمینه‌های مختلف بارگذاری شده و می‌توانیم تولیدات استان را به جهان بشناسانیم.

در پایان با توجه به موارد ذکر شده از مسوولان مربوطه انتظار می‌رود که ضمن حمایت همه‌جانبه، بنیه اقتصادی بهره‌برداران استان را تقویت کنند تا بتوانند چرخه اقتصاد را به حرکت درآورند. در شرایط فعلی تحریم‌ها، ارزآوری از اهمیت فراوانی برخوردار است و بخش کشاورزی نیز پتانسیل بالایی برای صادرات دارد بنابراین ضروری است که تصمیمات مناسبی در این رابطه گرفته شود.

گزارش از سمیرا عزیزی

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول