اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

فارس من| ۷ دستگاه سی‌تی‌اسکن در مراکز دولتی مشهد وجود دارد

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه ۷ دستگاه سی‌تی‌اسکن در مراکز دولتی مشهد وجود دارد، گفت: دانشگاه علوم پزشکی حداقل یک دستگاه سی‌تی‌اسکن برای بیماران سرپایی علاوه بر بیماران کرونایی در نظر بگیرد تا مشکل کمبود دستگاه سی‌‌تی‌اسکن در مشهد حل شود.

فارس من| ۷ دستگاه سی‌تی‌اسکن در مراکز دولتی مشهد وجود دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد، مخاطبان این خبرگزاری در سامانه «فارس من» سوژه‌ای با عنوان «کمبود دستگاه سی‌تی‌اسکن در مراکز درمانی خصوصی و دولتی مشهد» به ثبت رسانده و درخواست پیگیری آن را داشته‌اند.

موضوع را با مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در میان گذاشتیم.

علی اصغر انجیدنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: تعداد دستگاه‌های سی‌تی اسکن که در سطح خراسان رضوی وجود دارد 25 عدد است که 19 دستگاه در شهر مشهد و 6 عدد در شهرستان‌ها است. 

وی تشریح کرد: از تعداد 19 عدد دستگاه موجود در مشهد، 4 دستگاه در مراکز تصویربرداری، 6 عدد در بیمارستان‌های خصوصی، 2 عدد در درمانگاه‌هایی که حالت شبه دولتی و خیریه‌ای دارند و 7 عدد در بیمارستان‌های دولتی واقع هستند.

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد با بیان اینکه بیمارستان‌های دولتی تا مدتی پیش برای بیماران سرپایی که به اورژانس مراجعه می‌کردند، خدمات سی‌تی‌اسکن را انجام می‌دادند، اظهار کرد: 2 مرکز درمانی مشهد یعنی بیمارستان ثامن و درمانگاه امام حسین (ع) نیز با تعرفه دولتی ارائه خدمات می‌کردند.

انجیدنی نسبت به وضعیت دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن موجود افزود: در حال حاضر 3 واحد در مشهد دچار مشکل هستند که به‌دلیل تعویض دستگاه از حدود یک ماه و نیم پیش از کار افتاده است، فن دستگاه بیمارستان فارابی نیز خراب است که به احتمال زیاد طی یک هفته آینده درست می‌شود.

وی ادامه داد: در مرکز عارف، دستگاه در حال پذیرش بوده و سالم است و یک واحد نیز در بیمارستان خاتم‌الانبیا(ص) در تایباد دچار مشکل است که روال گرفتن دستگاه جدید در حال انجام است.

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد مطرح کرد: به صورت کلی از اسفندماه تاکنون 41 هزار بیمار سرپایی پذیرش شده‌اند که از این میزان بیش از 37 هزار بیمار مربوط به مشهد بوده و از این 37 هزار، 55 درصد در مراکز خصوصی و 38 درصد در مراکز دولتی بوده که شامل بیمارستان‌های ثامن، امام حسین(ع)،‌ شریعتی، امام رضا(ع)، قائم، کامیاب، طالقانی و هاشمی‌نژاد و 7 درصد مربوط به خیریه‌های شبه دولتی بودند که در بیمارستان دولتی فارابی و موسی بن جعفر(ع) پذیرش شده‌اند.

انجیدنی با بیان اینکه 38 درصد از کل بیماران توسط بخش دولتی حمایت شدند، بیان کرد: پیشنهاد من برای افزایش خدمات دولتی، ابتدا این است که دانشگاه علوم پزشکی حداقل یک دستگاه سی‌تی‌اسکن برای بیماران سرپایی علاوه بر بیماران کرونایی در نظر بگیرد و با اولویت کلینیک‌های ویژه نصب شده و ارائه خدمات داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه سی‌تی‌اسکن درمانگاه امام حسین(ع) دچار مشکل شده بود که در روزهای اخیر تعمیر شد و اکنون فعال است،گفت: اگر حداقل یک دستگاه سی‌تی‌اسکن در یکی از کلینیک‌های ویژه نصب شود و دستگاه بیمارستان فارابی که شبه دولتی است و بیشتر بیماران نیز بیمه تأمین اجتماعی هستند هم درست شود، ما مشکلی در سطح مشهد نخواهیم داشت.

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: در حال حاضر در سایت معاونت درمان روزانه بیش از ۶۰ سی‌تی‌اسکن ریه از بیمارستان مهر ثبت می‌شود که مربوط به متقاضیان سرپایی سی‌تی‌اسکن ریه هستند و باید به بیماران سایر درخواست‌های سی‌تی‌اسکن که اورژانسی هستند نیز رسیدگی شود.

انجیدنی در مورد سی‌تی‌اسکن بیماران کرونایی خاطرنشان کرد: در دو ماه گذشته در بیمارستان‌های دولتی بیش از ۱۶ هزار سی‌تی‌اسکن گرفته شده که غالب این موارد مربوط به بیماران بستری کرونا بوده‌اند.

وی در رابطه با پذیرش دفترچه‌های بیمه سلامت جهت سی‌تی‌اسکن مطرح کرد: این موضوع را یک هفته پیش پیگیری کردم و بر اساس نامه سازمان بیمه سلامت خراسان رضوی اگر در برگه بیمه اصطلاح HRCT ریه جهت کرونا قید شود و مهر درمانگاه‌های سطح 2 روی برگه درج شده باشد، بیمه آن را تأیید می‌کند و با تعرفه جدید که سازمان اعلام کرده انجام می‌شود.

مدیر نظارت بر درمان و اعتباربخشی دانشگاه علوم پزشکی مشهد اشاره کرد: اگر HRCT جهت کرونا قید شود و فاقد مهر باشد، آزاد حساب می‌شود، چرا که سازمان آن را تائید نمی‌کند و یا باید ریه یا مدیاستن قید شود که بیشتر بیماران بدون مراجع به درمانگاه‌های سطح ارجاع و صرفا از طریق مراجعه به هر پزشکی به تجویز hrct اقدام می‌کنند.

انجیدنی اشاره کرد: به‌کار بردن اصطلاح HRCT ریه با توجه به دستگاه‌های موجود که در مشهد ۱۶ اسلایس هستند، اشتباه است و باید در نسخه‌ها کد خدمتی ریه یا مدیاستن ذکر شود، اصطلاح HRCT زمانی به‌کار می‌رفت که دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن کانونشنال بود و یک پروتکل به اسم HRCt برای دیدن مواردی با رزلوشن بالا تعریف کرده بودند و با دستگاه‌های فعلی که قدرت بازسازی بالایی دارند این اصطلاح دیگر معنایی ندارد.

گفتنی است؛ مدیر تجهیزات پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز امروز از نصب و راه‌اندازی یک دستگاه سی‌تی‌اسکن جدید در بیمارستان امام رضا(ع) و نصب و راه‌اندازی تجهیزات و ملزومات موردنیاز بیمارستان جدید شهید هاشمی‌نژاد در آینده‌ای نزدیک خبر داد.                                     

انتهای پیام/ 70068

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول