اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آفریقا

آمریکا فشار به طرف‌های درگیر برای دور کردن جنگ از میادین نفت لیبی را آغاز کرده است

منابعی در لیبی گفتند که دولت آمریکا به طرف‌های درگیر در لیبی فشار آورده است که به طرح خود در این کشور تن دهند.

آمریکا فشار به طرف‌های درگیر برای دور کردن جنگ از میادین نفت لیبی را آغاز کرده است

به گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع آگاه در لیبی به روزنامه الکترونیکی «العربی الجدید» گفتند که آمریکا اخیرا به دنبال فشارهایی برای تحمیل چشم‌انداز خود در تحولات و آینده لیبی است.

این منابع امروز شنبه گفتند که آمریکا در ارتباط با چشم‌انداز خود برای حل بحران در منطقه نفتی لیبی که قرار است تحت حمایت بین‌المللی قرار بگیرد، اعمال فشار می‌کند؛ چشم‌اندازی که به گفته این منابع، حدفاصل بین طرف‌های درگیر در لیبی خواهد بود و همزمان نیز گفت‌وگوهای سیاسی جدید، طرف‌های اجتماعی و سیاسی گسترده‌ای را شامل خواهد شد.

لیبی نزدیک به بیش از یک سال است که به عرصه درگیری شدید بین دو گروه است؛ دولت وفاق ملی لیبی (مستقر در طرابلس) که توسط سازمان ملل به رسمیت شناخته شده و حمایت ترکیه، قطر و ایتالیا و تاحدودی مغرب را دارد و دولت طُبرق و نیروهای ژنرال حفتر که از سوی امارات، عربستان سعودی و مصر و روسیه و فرانسه حمایت می‌شود ولی به رسمیت شناخته نشده است.

منابع العربی الجدید گفتند که هر دو طرف درگیر در حال بررسی «پیشنهاد» آمریکا هستند ولی «احتمالاً» جزئیاتی به این پیشنهاد به ویژه در مورد اصرار دولت وفاق ملی لیبی بر سیطره این دولت بر مناطق «سرت» و «جفره» اضافه شود.

منبعی در پارلمان موازی طبرق (شرق لیبی) به روزنامه‌ مذکور گفته است که متحدان ژنرال حلیفه حفتر (احتمالا حامیان عربی و غربی او) سیطره اداری وفاق ملی بر شهر سرت و پایگاه هوایی الجفره را بپذیرند ولی اجازه ورود نیروهای تحت امر این دولت به این دو منطقه ندهند.

شهر ساحلی سِرت و پایگاه هوایی الجفره هم‌اکنون مرز بین طرف‌های درگیر در لیبی است و بعد از پیشروی‌های ارتش دولت وفاق ملی به کمک ترکیه، فرانسه و مصر، در باره پیشروی‌ها به فراتر از سرت و الجفره هشدار داده و قاهره حتی این دو منطقه را «خط قرمز» برای امنیت ملی خود دانست.

بر اساس این گزارش، به رغم اینکه چشم‌انداز آمریکا در رابطه با منطقه نفت‌خیز لیبی (هلال نفتی لیبی)، در بر دارنده «خطوط کلی راه‌حل سیاسی» برای بحران لیبی ندارد و صرفاً به دنبال دور کردن جنگ از مناطق نفتی است ولی طبق گفته‌های منبع پارلمانی، این پیشنهاد به عنوان فرصتی برای بازسازی نیروها از سوی متحدان حفتر مقبولیت یافته است؛ حفتری که اخیراً در برابر دولت وفاق ملی شکست‌های سنگینی داشته است.

اخیراً پارلمان طبرق که از حفتر حمایت می‌کند، رسماً از دولت مصر خواسته برای مقابله با «تروریست‌ها و اخوانی‌ها» (دولت و فاق ملی و ترکیه) که تهدیدی برای امنیت ملی مصر و لیبی هستند، هر اقدامی که لازم باشد انجام دهد.

انتهای پیام/.

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول